Inderdaad Linksom, volgorde zoals Joris zegt: 1, 6, 2,5, 3,4. Van bovenop de verdeler gezien.
Als je een “PRV” verdelerkap hebt ( meestal bruin..) dan moet je de 6 en 4 omwisselen. ( Vrijwel alle V6 motoren tellen de banken elk van voren, maar Maserati telt “rond” ).
Als je een originele kap hebt dan staan de nummers goed.
Jan : Als je een PRV kap met rotor hebt is het heel onwaarschijnlijk dat het de ontsteking is, dan zou ik het in het “gebitje” of de bedrading ervan zoeken. Ik makkelijk te testen met een multimeter/ohmmeter. ( Stekker los bij het gebitje, middelste aansluiting is massa, motor even laten draaien op de startmotor) dan moet je afwisselend ongeveer 12 volt en 0 volt zien. Je kunt ook testen op e aansluiting van de ECU: Pin 21,22 en 12. Je kunt ook bij draaiende motor kijken of bij 2000 tpm ongeveer 4 volt op staat en of dat het verschil tussen de 2 contacten niet meer dan 10% is, en als je nog een ouderwetse contactpunttester hebt kun je die ook gebruiken op de sluitboek.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:
Als je een “PRV” verdelerkap hebt ( meestal bruin..) dan moet je de 6 en 4 omwisselen.
tov de nummers op de kap dus. je kan die nummers ook negeren en ze vanaf 1 er goed opprikken.
hahaha
Citroensmgz schreef:
sluitboek
Dwell angle dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben dus in de goede volgorde rondgegaan. Hij liep voorheen ook gewoon goed. Sinds november niet gereden en dan net bij de proefrit met kopers dit euvel. Maakte gelukkig voor de koop niets uit.
Ondertussen het euvel waarschijnlijk gevonden. Het eerste stuk van de kabel naar het opneemspoeltje vertoont bij bewegen in 1 van de 2 een weerstand die varieert van oneindig naar 30. De andere constant ongeveer 30. Morgen maar even kijken of ik er een bij hydraulique kan scoren. Voor de zekerheid gebitje vervangen door een die nog op de plank lag.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als je met hydraulique garage Hydraulique in Raamsdonksveer bedoelt: die zijn deze week op vakantie, 29 mei weer aanwezig.
Trouwens: afgezien van de vakantie, de kans dat ze morgen Hemelvaartsdag open zouden zijn acht ik ook niet groot.
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb eerst gebeld. Voor normale zaken dicht, maar net na de middag mag ik in de bakken komen rommelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je bedoelt de hall sensor?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik neem aan van wel. Is eigenlijk gewoon een spoeltje waarvan de inductie verandert doordat de vingers van het triggerwiel er langs gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en? doet ie het weer?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jantje1948 schreef:Ik neem aan van wel. Is eigenlijk gewoon een spoeltje waarvan de inductie verandert doordat de vingers van het triggerwiel er langs gaan.
Dan lijkt het een VR sensor, maar dat werkt ook. Een hall sensor heeft 3 draadjes en een magneetje ingebouwd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Joris: George was blijkbaar vergeten dat ik langs zou komen. Morgen maar weer eens kijken.
@Peter: Tja, De stekker van de opnemer heeft 3 aansluitingen, het stuk daarna 3 aan beide stekkers en het stuk dat aansluit op de module aan de ene kant 3 en aan de kant van de module 2. In elkaar gefabriekt bij vdL, maar niemand daar die het nog weet. Dat kabeltje met aan een kant 3 en de andere kant 2 ziet er wel origineel uit en die is volgens mij niet goed meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan:
Je moet kijken welk Bosch nummer er op de module staat, dat zegt wat voor een sensor je nodig hebt, die zijn er voor Hall maar ook voor VR sensoren. Daar vindt je ook de benodigde aansluitingen op.
Een “gewone” hall sensor heeft een 5 volt voeding , een massa draad en een signaal draad. De meeste VR draden hebben 2 signaal draden en een afscherming/massa, die massa wordt vaak “vergeten”.... Zoek eerste maar eens naar de module ? Als je een weerstand van een paar kilo-ohm meet tussen de 2 draden dan lijkt het mij een VR sensor, en van 2 naar 3 is dan gedaan omdat ze een draad aan de massa leggen. Er is inderdaad weinig informatie over van de eerste VdL’s, ook omdat er nogal verschillende typen lijken te zijn geweest.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik zo dicht mogelijk bij de sensor meet is die zo’n 350 ohm.
De module heeft als nummer: MTR02 0227100140
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan : Dei 124 module is “dom” d.w.z. hij schakelt alleen de bobine als de ingang van hoog naar laag gaat. De Input moet een Hall sensor zijn die een duidelijk signaal van hoog naar laag geeft. Dat kun je misschien meten. Bij een XM V6 wordt de module door de “Fenix3” Computer aangestuurd, daar heb je weinig aan. Zoals gezegd de hall sensor heeft 3 aansluitingen: Voeding, de “schakeldraad” en de massa. Als er maar 2 zijn aangesloten heeft men de massa “vergeten”. Ik ken die VdL ook niet goed genoeg om zonder te zien te zeggen hoe het zou moeten werken. Als ie op 3 cilinders ( of 4, dat merk je moeilijk op) loopt ( 1 bank) en de IE contacten zijn goed dan kan het zijn dat de hall sensor niet goed werkt. Die dingen zijn gevoelig voor de afstand tussen de sensor en de “tanden” van het triggerwiel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ander stukje kabel er op: starten en lopen. Probleem opgelost. Daarna naar het noorden van Drente, naar de nieuwe eigenaar, gereden zonder één klap te missen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Top Jan!!!
Zo zie je weer… als de nood hoog is, is de redding ‘nabij’!
(oké toegegeven, je moest wel even geduld hebben hahaha)
Fijn dat de auto zonder een slag te missen nu bij de blije nieuwe eigenaar is!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D