1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

BX16Vmk1 stationair galoperen-haperen bij cont.2000-3000 rpm
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370

Gepost: 22 juli 2008 02:50 AM

Beste lezers,
Er zijn al meerdere met deze vragen geweest, maar nooit opgelost.
Betreft een bx 16v mk1 (160 pk) die zodra gestart word met een koude motor, 60 seconden goed loopt, en daarna begint te lopen op lijkt wel 3 cilinders bij stationair. Inmiddels het gehele onstekingcircuit vernieuwd, luchtmassameter, stationaire bypass en koelvloeistoftemperatuurzender.
Ruikt ook naar benzine, hoge NOx, en bij 2000 tot 3000 continu rijden, begint ie opeens te stotteren (gas/geen gas lijkt het wel).
Alle punten nagemeten op weerstanden en voltages, bij de componenten en de ECU. Alle goed.
Laatst wel olie gewisseld met een oliereiniging additief. De auto heeft nu wel meer koppel, pakt soepeler op, maar bovenstaande problemen zijn gebleven.
Wie o wie heeft het antwoord?

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 22 juli 2008 10:09 PM
  [ # 1 ]

Hoge NOx heeft niets te maken met rijgedrag, eerder een concrete CO waarde of O2 waarde bij stationair draaien en bij deellast (300 O/M ).

Staat je ontsteking op tijd?
Wat voor bougies heb je gebruikt en wat voor bougiekabels?

Goedkope rotzooi geeft vaak ellende, liever origineel en duur dan goedkoop en slecht!

Is de Bdp-sensor OK? ontdanks dat deze de waardes goed aangeeft bij meting kan deze sensor soms vreemde dingen doorgeven als hij (bijna) stuk is.

Is de ontstekingsmodule nog goed? ook al lijkt alles in orde een nieuwe module kan soms wonderen doen.

Succes

Emiel

Profiel  

daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 23 juli 2008 01:42 AM
  [ # 2 ]

Nou Nox onverbrande brandstof…...

Kabels goed bougies ook allebei nl vervangen. Onstekingmodule met 2 andere gewisseld, is dus ook uit te sluiten. Ontsteking is niet af te stellen. Klepspeling word gedaan door hydraulisch kleptoters.
BD sensor is goed, anders zou hij nooit aanslaan. Ook gewisseld al in het verleden. Wel vrij hoge carterdruk, kan dus NOx verklaren, ga morgen eens rijden zonder deze aan te sluiten op het luchtcircuit.

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 27 juli 2008 07:49 PM
  [ # 3 ]

NOx is niet te meten met een viergastester… NOx word alleen bij diesels genoemd als schadelijk…

Succes ermee.

Emiel

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 27 juli 2008 10:07 PM
  [ # 4 ]

ik heb hetzelfde euvel gehad en toen was mijn inlaatspruitstuk pakking lek, kijk maar in mijn topic, daar staat het hele verhaal van toen ik die vervangen heb Wink

CO kan je dan ook niet goed meten, dus begin daar eens met carb-reiniger rondom heen te spuiten. gaat ie harder lopen dan weet je dat daar een lek is. vervang gelijk de smoorklep pakking. kosten niets bij de dealer, met een paar euro ben je dan klaar aan onderdelen.  Cool

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 27 juli 2008 10:30 PM
  [ # 5 ]

Lambdasondes zijn ook ondingen die na enige tijd pas roet in het eten gaan gooien.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 27 juli 2008 11:18 PM
  [ # 6 ]

Een lambdasonde is een ding die de 16v mk1 niet heeft.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

JaboV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56

Gepost: 27 juli 2008 11:40 PM
  [ # 7 ]

Haalt ie zijn inspuit temperatuur signaal niet van een tweede thermo sensor ergens in het thermosstaathuis of zo? Of heeft zo’n MK 1 nog een carb?

Gr Jaap

Profiel  

daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 28 juli 2008 03:26 AM
  [ # 8 ]

Vortex, heb ik ook al gedaan, remmenreiniger en carb reiniger bij inlaat pakkingen en aansluitingen bij de injectoren. Geen resultaat, gaat niet harder lopen of zo. Sterker nog, heb zelfs eens met behulp van een ring druk op de inlaat gezet, maar verliest geen druk in dat traject. Kan gewoon goed CO regelen. Temp sensor in luchtmass meter en koelvloeistof temp is goed. Nu met afgenomen carterontluchting loopt ie mooier(redelijk)maar nog niet optimaal. Mis wel vermogen in de hogere toeren, en valt me op dat bij gas geven ipv een overdruk een soort vacuum ontstaat op de carterontluchting bij de olievuldop…..

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 29 juli 2008 03:44 AM
  [ # 9 ]
PrutsyLJ schreef:

Een lambdasonde is een ding die de 16v mk1 niet heeft.

Oei, over het hoofd gezien. Heb je een punt. En dit is niet zo’n half overgangstype?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 29 juli 2008 12:50 PM
  [ # 10 ]

ok, maar je hebt er ook 4 nieuwe bougies inzitten ??
heb je de overbrugging van de elektrodes gemeten ?? of niet toevallig in de schachten laten stuiteren met erin zetten ??

kijk daar ook eens naar.

stekkers willen ook vaak problemen geven. haal de gele en bruine stekker bij de motorsteun los van de injectoren, en kijk voor corrosie, goed schoonmaken met bv contact-cleaner.
Dit ook voor de luchtmassameter. is ook een gevoelige stekker. Luchtmassameter kan goed werken, maar hij is eventueel in het ergste geval ook nog aftestellen.
De luchtklep wil nog wel eens roet in het eten gooien als de veer wat slapper word. dat gaat ie “klapperen”. dat kan je afstellen.

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 29 juli 2008 12:54 PM
  [ # 11 ]
JaboV schreef:

Haalt ie zijn inspuit temperatuur signaal niet van een tweede thermo sensor ergens in het thermosstaathuis of zo? Of heeft zo’n MK 1 nog een carb?

Gr Jaap

uhm…..nee, is geen carb Wink

is gewoon multipoint.
je bedoelt zeker de choke met inspuit temeratuur. gaat allemaal automatisch. er zitten 3 temeratuur sondes.
1 - ECU (blauwe stekker, 2-polig)
2 - Dashboad temperatuurmeter
3 - Lampje dashboard voor als ie warm loopt.

Profiel  

daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 augustus 2008 05:14 AM
  [ # 12 ]

Alle contacten al gereinigd en bij twijfel vervangen. Alle signaalgevende draden nagemeten op de ecu en de producten, zoals kvs temp meter en de luctmassameter. Allen goed, zonder haperingen etc.
Wel net als jij carterontluchting losgehaald, gaat nu vrije natuur in, en andere slangen naar smoorklep en balg afgedopt. Valt me wel op dat ie aardig wat druk opbouwd stationair uit het carter, bij gasgeven gaat druk over in gelijke druk/vacuum tov buitendruk.

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 03 augustus 2008 03:36 PM
  [ # 13 ]

hou er wel rekening mee dat de 16V MK1 stationair altijd wat onregelmatig loopt, en niet als een spreekwoordelijk “zonnetje”

echt schokken mag natuurlijk niet, maar het is van nature een hoogtoerige motor.

Zoals jij alles uitlegt denk ik toch dat je ergens een lekkage hebt op je inlaat traject. maak je smoorklephuis eens goed schoon, en controleer nog maar eens goed op lekkages Wink

Kijk ook eens of je gasklep meter nog goed functioneert, bij vollast en nullast moet je een klikje horen. Het rubber afdicht ringetje om de asjes kunnen ook wel eens gaan lekken, en trek je daar valse lucht aan.

Profiel  

daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 06 augustus 2008 03:34 AM
  [ # 14 ]

check, checked double checked.

Vonken eruit gehaald, een bougie gebroken, gelukkig wel netjes dus ga ik er even uithalen als het mooier weer is. gaskleppositiemeter is goed, nagemeten op product en ecu. o ring is goed, gasklephuis ook gereinigd.

Vortex, weet jij of er in de brandstofleiding net na de pomp er een puls air is geplaatst om de pompbeweging te reduceren?

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 06 augustus 2008 10:59 PM
  [ # 15 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

check, checked double checked.

Vonken eruit gehaald, een bougie gebroken, gelukkig wel netjes dus ga ik er even uithalen als het mooier weer is. gaskleppositiemeter is goed, nagemeten op product en ecu. o ring is goed, gasklephuis ook gereinigd.

Vortex, weet jij of er in de brandstofleiding net na de pomp er een puls air is geplaatst om de pompbeweging te reduceren?

Hier wat info over waardes die je kan meten en wat de waardes horen te zijn. Waar haal jij de waardes vandaan als ik vragen mag ? Dit zijn de officiele gegevens iig.

Brandstofpomp geeft gewoon 2,16 Ltr per minuut. En houd de rail constant onder druk. Bij volgas loopt de druk iets op. Als hij bij volgas zou inhouden kan de pomp op zijn eind lopen of de brandstofdruk regelaar is dan defect.

*Injectors moeten tussen de 15 en 17 Ohm zitten als je ze meet.

*Hoe heb je de gaskleppositiesensor gemeten ?
Er zitten 3 draden in, 2- 18- 3.
18 is de aarde draad
2 en 3 zijn omgewisseld of beide 5 Volt, naar gelang de meter staat.
Gas los = 2 ; 0 Volt, 18 ; 0.25 Volt max, 3 ; 5 Volt
Deellast = 2 + 3; 5 Volt, 18 ; 0.25 Volt max
Vollast = 2 ; 5 Volt, 18 ; 0.25 Volt max, 3 ; 0 Volt

*Luchtmassameer
Kan je weerstanden van meten
2 en 4 , klep gesloten, 10 - 200 Ohm
2 en 4 , klep volledig open , 1000 - 2500 Ohm
2 en 3 , klep gesloten, 8 tot 500 Ohm
2 en 3 , klep volledig open, 1000 - 2500 Ohm
Het kan in stappen wisselen tussen deze waardes, dat is gewoon normaal.

*Stappenmotor
aansluiting 1 en 2, zonder draaiende motor geen voltage op de stekker.
aansluiting 1 en 2, met draaiende motor ; aansluiting 1, koud tussen 6,0 en 6,5 Volt, aansluiting 2 geen signaal.
Bij warme motor ; aansluiting 1 tussen 7,0 en 9,0 Volt, aansluiting 2 geen signaal.

Aansluiting 1—> ECU 33
Aansluiting 2—> Relais 87

*Bougies Champion RC7YCC, 0.8 mm

*Bobine kabel max 20000 Ohm
Weerstanden bobine
Primaire weerstand ; aansluiting 2 - 3—> 0,80 Ohm
Secundaire weerstand ; aansluiting 2 en 4—> 6500 Ohm

Wil je nog meer weten laat het even weten dan. Hopelijk heb ik je hier een beetje mee geholpen Wink

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook