Klinkt mij in de oren als hetzelfde gerommel als Frans Tak had met zijn BX 16v. Was een of andere injectieboomstekker, als ik het me goed herinner. Deze hele stekker vervangen door solderingen en weg problemen.
FransTak @ BXNL schreef:—- In .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), “Gerard Maas” <gerard> wrote:
> >
>> > >Nou stekker opengehad. ALles zag er keurig schoon en niet geoxideerd
>> > >uit. Voor de zekerheid toch maar even schoongemaakt en drooggeblazen.
>> > >Het is wel een ongelooflijke but stekker met een plastic schroefring
>> > >die op een plastic schroefdraad moet worden gedraaid. Na zoveel jaren
>> > >en zoveel vervuiling loopt die draad natuurlijk voor geen meter meer.
>> > >Plastic ingespoten met siliconespray en daarna de boel weer
>> > >aangedraaid. Heee dat is typsich, na het smeren kon ik de schroefring
>> > >ineens twee mm verder op de draad draaien waarmee de stekker dus 2 mm
>> > >verder naar binnen ging. Daarna op de Motronic stekker de weerstand
>> > >gemeten in de bekabeling van de klopsensor. 6,5 Ohm. Potverdorie dat
>> > >is veel. Even een beetje rommelen aan de stekker en hup ineens nog
>> > >maar 0,5 Ohm. Stekker weer uit elkaar losse delen gemeten. Allebei
>> > >0,5 Ohm dus vermoedelijk toch de stekker zelf. Alle contacten
>> > >bijgebogen en weer gemonteerd. Hele verbinding nu weer 0,5 Ohm. Maar
>> > >ja wat gebeurd er onderweg? Ik zal het over een week of wat nog eens
>> > >controleren.
>> > >Groeten van Frans> > Hallo Frans.
> > Je kan altijd die draad van de klop sensor in de stekker los knippen en
> > buiten de
> > stekker aan elkaar solderen.Maar ik denk dat je het probleem gevonden heb.
> > Groetjes Gerard.
Nou, de stekker is er tussenuit. Dat moest nu ook echt wel want ook
het “gasklep dicht signaal” kwam nu niet meer altijd goed door met
als gevolg een stationair toerental van 2500 - 3000 tpm. Alle
contakkies een voor een losgeknipt en genummerd en dat aan beide
zijden van de stekker. Duurde toch een paar uur voordat alles weer
aan elkaar zat. Het motortje loopt weer als een jonge Hinde. Ik kreeg
zelfs het gevoel (wishfull thinking?) dat de injectie kennelijk ook
heeft geleden onder overgangsweerstanden.
Foutmeldingen krijg ik niet meer, hij loopt prachtig stationair (jaaa
dat kan een 16V dus echt wel) en hij pakt erg mooi op. Nou nog
verzinnen waar ik allemaal heen kan rijden, kunnen we niet wat extra
meetings organiseren?...
Groeten van FransT
Nouja, ik bedenk ook maar wat.
Tja, hang er een dieselmotor in. Ben je ook van het probleem af.
Hoezeer het ook waar was in Frans’ situatie, ik zou het niet willen veralgemeniseren. Wel alle stekkers goed nakijken, ook aan de ECU zelf (onder de bijrijdersstoel).
Ich bin ein Breaker
Wat ik al zei, heb alles nagemeten op de artikelen en de ecu. Waardes blijven hetzelfde.
Bougies ga ik vervangen door originele, equim rfc62ls3.Zaten enkelpits NGK in, en helaas 1 is gebroken met uitdraaien.
Morgen even eruit halen.
Te meten waardes uit een computerprogramma gehaald die ik in een ver verleden heb gedownload, heet caps. Is te vinden bij een site waar ik hem weer naar toe heb geupload, http://www.bx16valve.co.uk/Files/caps.zip
Is alleen voor een bxmk1 of een 405 mi16, met d6c xu9j4 motor.
gaskleppositiemeter gemeten tijdens een rit en stationair, en is echt goed. Weerstand in de bougiekabels ook, evenals rotor en verdelerkap.
Citaatje:
Zal wel iets simpels zijn, maar vertel het me dan.
ik heb me laten vertellen dat de stekkers die onder de accubak zitten vaak last van corrosie hebben en daardoor wel eens vervelende storingen kunnen geven door deze metsoldeer verbindingen te maken zou het ook opgelost kunnen zijn.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Nameten voldoet niet altijd. Een lopende motor genereert trillingen, een rijdende auto nog veel meer.
En bougiekabels nameten: volgens mij zegt dat niks over de mantel die er omheen zit, maar correct me if i’m wrong…
Dan kan je dus tijdens het rijden uitsluiten dat problemen worden veroorzaakt door trillingen…....
Bougiekabel goed, ohmse waarde en met spuitnevel eroverheen om te kijken of er geen kortsluiting optreed. Zeker als het donker is zie je de vonken overspringen.
Bij de accu heb ik de massaverdeelstekker in het verleden schoongemaakt, en nieuwe verbindingen eropgezet…..
Bougie krijg ik met geen mogelijkheid eruit tot nu…...
Morgen maar weer eens kijken…..
Als de bougie niet los wil, een fohn op de schacht zetten en goed warm laten worden. Ik haal altijd mijn bougies eruit als de motor net 5 minuten heeft gelopen, is de kop goed warm, en draai je ze er zo uit 9 van de 10 keer
Alu zet sneller uit dan staal namelijk als het warm word. En laat het anders een nachtje in de WD40 of andere prut weken.
Edit : ow ja, met monteren een beetje kopervet aan de bougies helpt ook.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Update:
Blok was een beetje warm met eruit draaien, maar helaas. Bougie eruit gekregen vandaag, dmv inbus 10 afgeslepen naar een conische punt. Erin geklopt, en met een ferme slag met halfduimssleutel kwam ie los.
Originele bougies erin, RFC62LS3 van equem. Komt via peugeot vandaan, prijs was een lacher…... Goedkoper dan normale NGK’s oid.
Kopervet ben ik niet helemaal met je eens, ivm contacterosie tussen aluminium en staal…..... Kan beter een ander (beetje) vet pakken.
Starten:
Eerst nog een beetje olie verbranden wat aanwezig was in de cilinderruimte, sorry buurman….
Liep niet helemaal denderend, beetje als vanouds.
Carterontluchting gewoon weer op vacuum aangesloten, iets beter weer nu. Zodra je gas geeft, verslikt ie zich, en bij terugvallen naar stationair valt ie uit.
Heb het idee dat ie veel te rijk staat, dus luchtmassameter tegen de klok een tiental tandjes gedraaid. Draait veel lekkerder stationair in de rondte. Bij losgenomen vacuum die naar de brandstofdrukregelaar gaat, loopt ie nog beter stationair. Sta wel met de tenen gekromd bij het stoplicht, ivm het verslikken, bang dat ie uitslaat.
Slang weer aangesloten, vanaf stationair gas geven, verslikt zich eerst om vervolgens als de brandweer er vandoor te gaan. 5 minuutjes op 180 km/u gedraaid om lekker schoon te branden.
Nog armer zetten werkt averechts evenals rijker zetten. Stinkt ook niet meer uit de uitlaat.
Nog te checken:
- Brandstofdrukregelaar.
- Nog een keer naar de injectoren kijken op lekkage cq foute nevel.
Hapert ook nog bij de lage toerentallen. en bij zeer lage toeren (tussen 1000 en 1500) volgas, verslikt ie zich helemaal.
Lijkt ook wel of de motor verzuipt, als je 2 a 3 keer gas geeft vanaf stationair gaat ie overslaan, slaat uit, en is vervolgens niet meer te starten.
Iedereen bedankt tot nu toe!
Greetz Jonne
bonken en haperen. relais los van de brandstofpomp, en na een tijdje ging de motor heel mooi stationair lopen….
Krijgt VEELS te veel brandstof dus. Railtje maar eraf en brandstofdrukregelaar meten bij een klant van me. Kan ik de retour na de tank ook even doorblazen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Die wat hogere druk in het carter die omslaat in vacuum… ik weet van motoren die een elektroklep openzetten bij hogere toerentallen/KVS temp-waarden… geen idee of de D6C daarmee is uitgerust…
De zuigerbodemkoeling kan nooit zo ferm zijn dat die een oorzaak van hogere carterdruk kan zijn, toch?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Gasklepschakelaar nagemeten en die slaat op hol. ene keer wel, andere keer niet. raar, ben vorige week nog wezen knallen. even vervangen en dan zien we verder. Benzine pomp krijgt pas 12 volt bij het starten van de moter en niet op contact 2. Hoort dit?
Vortex wil je nog dat programmatje? pb even.
vervang de gasklep sensor maar, waarschijnlijk zijn de weerstanden versleten
Nee, hoef dat progje niet, heb mijn eigen complete originele citroen handleidingen, onderdelen lijsten, schema’s, uitleesapparatuur enz. Beter dan dat kan je niet krijgen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
heb hem even open getikt, stuk was ie toch. Contact laten maken op de juiste gasstand, en de gereviseerde weer terug gezet. Voor de test. Loopt weer, maar is nog niet je van het. blijft hobbelen op 3 cilinders lijkt het na ongeveer een minuutje lopen. Ga gewoon dradenboom langzaam aan vernieuwen, of alleen de ongeisoleerde contactjes weer op schoon koper bevestigen.
We rijden weer, na een bus smoorklepreiniger loopt ie ook weer wat beter, mooier rond. Heeft nog steeds wel moeite met stationair.
Kan gewoon ook eens complete inlaattraject loshalen en reinigen, evenals de inlaat bij de kop.
2 vragen:
Kunnen jullie stapvoets (Stationair) in 1 of 2 rijden, zonder dat ie gaat bokken?
Op de luchtweger die op de auto zat, zit een gaatje in de vlinder (hetgene wat beweegt als er lucht langs gaat). Een andere met het zelfde boschnummer van een alfa 3,0 ltr gehaald zit het niet. Hoort er nou wel of geen gat in te zitten?
die van mij kan ik tot de derde versnelling moeiteloos stationair laten rollen, zonder problemen. in de 4 gaat ie hobbelen.
Als de motor goed warm is gaat ie bij de 3de ook wel hobbelen af en toe.
Verder spruitstuk gewoon laten zitten, mits de pakkingen lek zijn.
Luchtweger weet ik zo snel niet, volgens mij zit daar ook verschil in met bv Alfa, ondanks hetzelfde nummer. Eerst maar eens zorgen dat ie goed gaat lopen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap