Hallo,
Ik heb voor het eerst een citroen gekocht. Het is een zx 1.4I Break uit 1996.
Nou komt er uit de motor een hamerend, tikkend geluid uit wanneer ik optrek van zijn 1 naar zijn 2 en zijn 3. Als ik in de vierde versnelling zit is het weg. Ze zeggen dat het een citroen geluidje is. Kan iemand mij helpen? Ik moet er namelijk vrijdag 900 km mee rijden naar Tsjechie met een stel kids achterin.
Vast bedankt.
Hamerend en tikkend zijn 2 verschillende dingen.
Welk is het precies.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik had een 1.8i aura en die had dat ook. alleen ik heb er nooit problemen mee gehad
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Het is net of er iets tegenaan tikt. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. Het is niet een heel hard geluid, maar wel duidelijk aanwezig en komt onder de motorkap vandaan. Niet specifiek links of rechts. Het geluid komt wanneer ik schakel als ik optrek en gas geef. Maar alleen tot en met zijn derde versnelling. Daarna is het over.
Er hebben een paar mensen naar geluisterd en die hebben het over een “typisch citoen geluid”, volgens mij is dat een beetje onzin. Met dit geluid dan.
Maar hij is net gekeurd en heeft een kleine beurt gehad, dus als er echt iets niet goed was, hadden ze het toch moeten zien?
ga ff bij een tweetal dealers langs. Vraag bij de eerste wat het kan zijn. Ga met die diagnose in je achterhoofd naar de 2e en pas als ze daar wat anders roepen noem je diag 1.
Dan weet je misschien wat meer.
maar euh… je hebt een typische vakantie auto gekocht ? Misschien mijn tik, maar ik rij er liever eerst ff een tijdje mee in mijn eigen omgeving voordat ik de grens overga voor een stevige rit….
Ik ga zo wel informeren bij een aantal dealers. En we moesten een andere auto kopen omdat de vorige niet meer door de keuring kwam. Ik heb altijd in een ford gereden. Dus een ander merk is even wennen. Verder doet hij het prima, alleen een beetje langzaam. Maar bedankt voor het advies.
Check je uitlaat eens,vooral je katalysator gedeelte.Die wil nog wel eens verkeerd zitten,en dan tegen het frame aankloppen.Vooral als je optrekt in z’n 1 2 en 3.Omdat de motor wat kantelt als je optrekt trekt ie de uitlaat ook wat aan ,en als je kat gedeelte verkeerd zit trekt ie tegen het frame aan.
Heb het vorig jaar ook meegemaakt met de zx break 1.4 van m’n buren.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Ik ben net terug van de garage, en het is de versnellingsbak. Omdat we de auto pas twee weken hebben en natuurlijk zonder garantie, toch maar de garage gebeld waar we hem gekocht hebben.
En je raad het nooit, ze komen de auto zo ophalen, doen er een andere versnellingsbak in of repareren wat het anders kan zijn, zodat wij toch op vakantie kunnen. Petje af voor deze garage.
En jullie allemaal bedankt voor de tips en reacties.
Groetjes angelique
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
deze garage misschien vermelden in het garage pluim-topic, kunnen meer mensen profiteren!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Als ik mijn auto gerepareerd terug krijg en alles word afgedaan als service, krijgen ze niet alleen een pluim, maar ook een grote slagroomtaart van mij.
kijk kijk kijk, dit zijn inderdaad de vermeldingen waard!
je charmes in de strijd geworpen ?
overigens!!,
ik heb geen idee wat de km stand is van dit ding maar ga gelijk dan ff met ze praten over wat je eventueel moet bijleggen om een nieuwe koppeling erin te krijgen!
Das namelijk bij een garage best een kostbaar geintje en als ze de bak er nu toch vanaf gaan trekken,.... wel om een valeo koppeling vragen met drukgroep en de keerringen mee laten vervangen
nou vergeet die charmes maar, iemand ooit gehoord dat het geluid ( wat alleen in de eerste, tweede, derde versnelling voorkomt) dat het komt door dat de krukaspoelie, en daar de demper van niet functioneerd? En dat het geen kwaad kan??
Ik weet het even niet meer hoor. Misschien toch maar weer een ford??
liek16 schreef:Misschien toch maar weer een ford??
Die kunnen ook aardig rammelen
Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd wat ik van de geluiden moet denken, dus is het moeilijk er wat van te zeggen. Kom je dus op allerlei verschillende diagnoses uit, dat zie je nu ook.
Nu kunnen er idd een hoop geluiden uit een blok komen waarvan ik zou zeggen: “dat kan geen kwaad”, maar om dat te bevestigen van andere geluiden die ik niet heb gehoord gaat wat ver.
Overigens zit er in de krukaspoelie wel een rubber laag die dempt, maar als die kapot gaat zou ik em wel subiet vervangen. Maar ik vraag me af of die diagnose wel hout snijdt. Het zou me niets verbazen als ze je maar wat op de mouw spelden teneinde onder hun eerdere toezegging uit te kunnen komen.
Misschien anders maar gewoon voor een paar tientjes een buitenland pechdekking regelen met vervangend vervoer en gewoon gaan rijden. Waarschijnlijk blijkt dan dat je je hebt zorgen gemaakt om niks.
Als je de auto APK MET een beurt hebt laten geven dan heb je in elk geval je best gedaan.
Ik hoop dat je gelijk hebt, en gelukkig heb ik een hele goede verzekering. Ik heb hem al eens nodig gehad, maar dat kwam omdat mijn Mazda niet kon vliegen. ops:
We wagen het er maar op en word het geluid erger, dan gaan we gewoon terug.
Het schijnt trouwens dat er op de krukas van de zx helemaal geen demper zit. En het is een onafhankelijke citroendealer dan van de garage waar ik hem gekocht heb. Dus maar hopen dat je gelijk hebt.
Ik vraag me trouwens af of het geluid voorkomt met koppelen, of alleen met trekkende motor, of met lastwisselingen, of juist evenredig continu aan het motortoerental..
Rare geluiden bij Citroens. Je kan er fora over volpennen….
Het geluid komt alleen voor met het optrekken. Het hardst rond de 2 3ooo toeren. Bij stilstaan of in zijn 4de, 5de versnelling kan ik niets horen.