Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Iemand van hier?
ASSEN -
Hij had ruim vijf keer de maximaal toegestane hoeveelheid alcohol in zijn lichaam, maar naar eigen zeggen toch slechts drie halve liters bier gedronken. “Het was wel extra sterk bier”, zei C.K. (52) uit Assen vandaag voor de Asser politierechter. Niettemin werd hij veroordeeld tot anderhalf jaar rijontzegging, waarvan een half jaar voorwaardelijk, en 42 uur werkstraf.K. zeilde begin februari in de buurt van Assen met zijn auto van de A28 en kwam in de sloot terecht. Gealarmeerde agenten vermoedden drankgebruik. Hun vermoeden werd later bevestigd toen K. een promillage van ruim 2,5 blies. “Ik heb mijn twijfels over die meting. Ik was niet straalbezopen. Ik voelde me fit.”
Dat hij van de weg raakte en in de sloot belandde was volgens de Assenaar niet het gevolg van zijn alcoholgebruik: “Ik heb een Franse auto met hydraulische vering. Ik kwam in een stortbui terecht. De achtervering bleek na het ongeval vast te staan op de hoogste stand. Dan veert ‘ie niet en daardoor raakte ik de controle kwijt. Al was ik de beste autocoureur van de wereld geweest, dan nog had ik die auto niet op de weg kunnen houden.”
Van meet af aan zei K. drie halve liters ‘extra sterk bier’ te hebben gedronken. De officier van justitie geloofde er niets van: “Ik denk dat het er meer zijn geweest. Met zo’n promillage bent u totaal onbekwaam om achter het stuur te kruipen. Dan is de kans op een ongeval 20 keer groter dan wanneer u nuchter bent.”
De aanklaagster eiste anderhalf jaar rijontzegging en 42 uur werkstraf voor K., die tot gisteren een blanco strafblad had. De Assenaar noemde de strafeis ‘behoorlijk fors’.
De rechter uitte nog een andere zorg: “Andere mensen vallen om met zo’n promillage, maar u kunt nog autorijden. Is hier sprake van gewenning?” “Ik ben een stevige drinker”, beaamde de Assenaar, maar hij ontkende vaker in beschonken toestand achter het stuur te zijn gekropen. “Dit was heel stom en had ik gewoon nooit moeten doen.”
Klinkt in ieder geval als het stangetje van de hoogteregelaar achter wat bij Xantia’s vaak losschiet…
Je bent als bestuurder ook verantwoordelijk voor de technische staat van je auto, dus zelfs een nuchtere chauffeur kan zich hier niet achter verschuilen.
Je hoort direct te voelen dat er iets mis is met je vering en je snelheid hierop aan te passen, of te stoppen. Maar goed, je komt ze wel eens tegen, van die gasten met een brakke Bix of Xant, de achteras op de verkeerde hoogte of met X-benen van de ADALs.
Overigens is bij het hoog staan het niet veren niet het grootste probleem, erger is dat je achter in zo’n geval maximale remdruk hebt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije