Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Hoi hoi, weer even een vraagje: ik heb een Xantia Break 1.8 van ‘97. Hij loopt op zich prima, maar als ik de auto ‘s ochtends start, dringt er onmiddellijk een benzinelucht de auto binnen. Ook onder de kap stinkt het naar benzine .
Na een paar 100 meter rijden verdwijnt de lucht. Als ik de auto op een later tijdstip op de dag start (bijvoorbeeld aan het einde van de dag), is er niets aan de hand. Het probleem doet zich dus vooralsnog alleen ‘s ochtends voor (blijkbaar als de auto meer dan 10 uur heeft stilgestaan)
De leidingen zijn allemaal nagekeken door een monteur, daar is niets aan te vinden. Ik heb ook al een nacht kranten onder de auto gelegd…zonder resultaat.
Kan iemand me vertellen wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt!
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
De benzine opvangen met een krant lijkt me niet de beste optie. Benzine is een vluchtige stof en verdampt snel. Bovendien heb je bij stilstaande motor geen doorvoer van benzine (er is weliswaar druk op de leidingen, maar er is geen doorstroming). Je zult toch echt het lek moeten vinden bij draaiende motor. In mijn geval bleek er een lek te zitten in de benzinverdeler (membraan defect). Later bleek er ook een scheur in de leiding te zitten. Leidingen zijn vaak aan uiteinden poreus, of de klemmetjes zitten los (of zelfs te strak, waardoor er scheurtjes ontstaan).
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Mmmm, toch blijft het dan toch vreemd dat het probleem zich tijdelijk voordoet? Of wordt de druk op een leiding dan zo groot dat ie even ‘openknapt’ en dan weer dicht gaat? Dan zou je toch zeggen dat het later op de dag ook voor moet komen…
Ik vind het maar link…
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
AF Dekker schreef:Of wordt de druk op een leiding dan zo groot dat ie even ‘openknapt’ en dan weer dicht gaat?
Dat is vrijwel onmogelijk. Lek is lek. Het euvel bij mij was ook tijdelijk. Vraag mij niet waarom. Weer gestopt en gecontroleerd bij draaiende motor: het gutste eruit! Ja, toen schrok ik wel
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Ik heb vanochtend en gisteren (‘s avonds) ook gecontroleerd met draaiende motor. Geen spoortje benzine te vinden. Nou moet ik wel bekennen dat ik ook niet helemaal weet waar ik moet kijken (alle leidingen die ik zie zijn in mijn ogen verdacht), maar ik heb ook echt niets zien druppelen…Misschien dat het dan al wel verdampt is, al kan ik me daar bij een koude motor niet veel bij voorstellen.
Volgende week wordt de koppeling vervangen, dus ik laat er dan gelijk wel even naar kijken…ook naar de benzineverdeler (waar die ook mag zitten)...
Dit betekent overigens niet dat tips niet meer welkom zijn! Iedereen die wat weet: tips zijn altijd welkom!
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Hoor hier net van een collega dat ik ook gewoon kan proberen de auto op het contact te zetten (niet starten) zodat er druk op de leidingen komt te staan…Snuffelen onder de kap en als ik dan wat ruik, is het misse boel!
Verder nog iets gehoord over een koolstoffilter wat benzinedampen af moet voeren m.b.v. een niet direct zichtbare slang (zit waarschijnlijk linksvoor achter wielkas?????).
Pfff, we gaan van het weekend maar eens op onderzoek uit.
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Bij mijn Xantia heb ik dit ook gehad en het was een poreuze benzine leiding. Als je de auto op contact zet gaat de pomp even lopen en bouwt ie druk op. (kort gierend geluid dat je hoort als je het contact erop zet)
Als ie dan geen afname heeft kan hij lekken. Als je vervolgens start en hij loopt heb je wel afname en lekt hij vermoedelijk niet meer (althans zo was het bij mij).
Lekkage zat bij mij bij de aansluiting van de inspuitrail bij de slangklem.
Gr Jaap
Wat Jaap heeft gehad heb ik ook eens meegemaakt…
Na het aanzetten van het contact spoot de benzineleiding een halve seconde benzine….
Het stonk 5 minuten,
Waar de leiding aangesloten is op de injectierail gaat het mis.
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Oké mannen, bedankt voor jullie antwoord. We gaan eens even kijken. Ik hou jullie op de hoogte.
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Heb hetzelfde gehad op het 1.8-blok van mijn oude Xsara (was wel een zestienklepper). Hier was de retourleiding vanaf de benzinedrukregelaar ingescheurd. Gelukkig niet zoveel, dus met een slangenklem van de gamma heb ik de boel weer lekvrij gekregen.
Hier was het ook zo dat alleen bij koude motor er een benzineluchte het interieur binnendrong.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Zul je natuurlijk net zien…Hele weekend geen benzinelucht te bespeuren…
Ik hou het in de gaten, zodra de oplossing er is, horen jullie van me…
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006
- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Ik las de div reacties, ook de retouropmerkingen. Het probleem is zeer herkenbaar: koude start ‘smorgens - gaan kijken en niets kunnen ontdekken - toch op een gegeven moment bij zoveelste controle (kap open en starten: lekkages bij aansluitingen van rubberslangen bij drukrgelaar. Nieuwe slangenklemmen plus inkorting van beide slangeinden: probleem getackled! Rij bijna jaar nu zonder het beschreven euvel.
VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Uhm, wederom bedankt voor het antwoord…Probleem nog niet getackeld…:(
Maar uh, waar zit de drukregelaar? Is dat aan te geven met een foto? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Xsara 1.8 16v.
Waarschijnlijk de beste methode is:
- Motorkap openzetten en kijken bij de slangen die de injectorrij ingaan
- Iemand anders contact aan laten zetten
Ik hoorde direct gesis en een klein beetje lekkage. Bij een warme motor zal dit direct verdampen en zie je het dus niet.
Succes!
Xsara Coupé 1.8 16v VTS
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Hoi! Heb afgelopen donderdag m’n auto naar de Citroën-garage in Zwolle (Emerpark) gebracht voor een APK. Gelijk maar eens laten kijken naar de benzinelucht (die overigens al weken niet meer gesignaleerd was…). Er bleek een scheurtje in een benzineleiding te zitten, vlak voor het spruitstuk. Benzineleiding ingekort: klaar! Ook weer opgelost…
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS