1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lekke band in het buitenland.
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 26 juli 2008 07:27 PM

Ik weet wel dat er in andere topics hier al zijdelings over gesproken is, maar ik vroeg me af of er inmiddels al C4 Picasso rijders zijn geweest die ervaringen hebben met een lekke band in het buitenland.

Is dat gewoon een geval van naar de lokale Kwikfit of Euromaster gaan en daar te laten bekijken of de band gerepareerd kan worden? Of is deze direct verruineerd zodra je hem volgespoten heb met de inhoud van de spuitbus?

Profiel  
 
mctend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 14-09-2003

Gepost: 26 juli 2008 09:45 PM
  [ # 1 ]

Helaas ben ik al ervaringsdeskundige…

Op de vrijdagavond voor vertrek naar Nederland een lekke band. Via de leasemaatschappij doorverbonden naar de Alarmcentrale in Lyon. Daar kreeg ik te horen dat het er geen verzekering was op transport naar een garage, aangezien Citroen het risico neemt om geen reserveband bij de auto te leveren. Ik diende contact op te nemen met Citroen Assistance in Amsterdam. De contactpersoon aldaar vond het niet onverantwoord als ik met mijn gezin 120 km/u ging rijden met een m.b.v. spuitbusje opgelapte band… Hij had dat op zijn motor ook gedaan. Rolling Eyes  Uiteindelijk heeft hij toegezegd zaterdagochtend een berger te regelen die me naar een reparateur (al dan niet Citroen) zou brengen.

Om 09:00 was de berger ter plaatse. Hij rook omzet want hij reed eerst 20 km. oostwaarts naar zijn eigen Depanage om de band te repareren. Na oppompen bleek het gat te groot (Merde!) en diende hij me alsnog naar een Citroen garage (10 km westelijk..) te brengen. Daar hadden ze deze band niet op voorraad, dus werd de receptioniste naar een plaats 20 km verderop gestuurd om de band te halen. Uiteindelijk lag de band er om 12:00 uur op. De reparatie diende ik zelf voor te schieten, de depanage was voor rekening van Citroen. Al me al een heel gedoe. Heb in NL de band nogmaals moeten laten balanceren, want er zat nog een behoorlijke trilling in.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 04 augustus 2008 05:59 PM
  [ # 2 ]

Nog geen lekke band gehand in het buitenland, maar wel 2x in eigen land en dit op slechts één jaar tijd ... 1x op de autosnelweg (zonder pechstrook, dus even doorbollen tot ik wel kon stoppen met een volledig kapotte band tot gevolg) en een 2e maal gelukkig op de eigen oprit.

Kans op een lekke band is klein, maar je kan pech hebben natuurlijk.

In België rijd ik rond met het meegeleverde thuiskomertje onder de wagen, in het buitenland hangt er altijd een volwaardig wiel onder(winterband in de zomer en zomerband in de winter), dit om dergelijke miserie (die je op verlof kan missen als kiespijn) te vermijden.

Er zijn er al die mij gek hebben verklaard, maar ik wil een reservewiel onder mijn wagen (en als ik daarvoor een minder luxueus model moet kiezen, dan is dat maar zo).

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 augustus 2008 06:09 PM
  [ # 3 ]
C4sohier schreef:

Er zijn er al die mij gek hebben verklaard, maar ik wil een reservewiel onder mijn wagen (en als ik daarvoor een minder luxueus model moet kiezen, dan is dat maar zo).

Je hoeft maar 1x een lekke band gehad te hebben (en dan met name om 5 uur ‘s-middags in een land waar je dan niet tot maandag terecht kan om het te laten repareren,terwijl je in het weekend een flink eind wil rijden) om de praktische waarde van een volwaardig reservewiel te kunnen waarderen.

Die spuitbussen zijn niet alleen een waardeloze noodoplossing. Leuk om naar de dichtsbijzijnde garage te kunnen rijden (minder als je ergens in de middle of nowhere zit, of in het weekend nog een flinke rit voor boeg hebt) maar daarna kun je een band die anders wellicht prima te repareren was geweest met een prop weggooien. En als je pech hebt en de andere band op dezelfde is net halfversleten, mot je ook nog 2 nieuwe banden kopen omdat het niet handig is met 2 flink ongelijk versleten wielen te rijden.

Ja, de kans op een lekke band IS klein, maar Murphy kennende (en die kom je tegen met dit soort dingen) komt een lekke band altijd op het moment dat je het t minst kan gebruiken.

Wellicht is het leed nog te overzien voor een auto die zelden de stad verlaat en weinig kms maakt. Voor een auto waar je nog wel eens mee op reis gaat is het gewoon geen optie.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 04 augustus 2008 06:24 PM
  [ # 4 ]

@mpostma : we delen blijkbaar dezelfde mening.

Maar blijkbaar zijn banden, gerepareerd met een spuitbusje, toch niet verloren mits grondige reiniging voor definitieve reparatie. Is vermoedelijk geen leuk klusje en er zal ook wel een prijskaartje aanhangen.

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 04 augustus 2008 09:12 PM
  [ # 5 ]
C4sohier schreef:

In België rijd ik rond met het meegeleverde thuiskomertje onder de wagen, in het buitenland hangt er altijd een volwaardig wiel onder(winterband in de zomer en zomerband in de winter), dit om dergelijke miserie (die je op verlof kan missen als kiespijn) te vermijden.

Past een volwaardig reservewiel onder de auto? Toen ik de mijne bestelde is me verteld dat dat niet paste. Ik kon er wel een thuiskomertje bij krijgen (à een bedrag van ergens tussen de 350 en 400 EURO’s), maar een volwaardig reservewiel zou niet passen!

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 05 augustus 2008 08:07 PM
  [ # 6 ]
Beno schreef:
C4sohier schreef:

In België rijd ik rond met het meegeleverde thuiskomertje onder de wagen, in het buitenland hangt er altijd een volwaardig wiel onder(winterband in de zomer en zomerband in de winter), dit om dergelijke miserie (die je op verlof kan missen als kiespijn) te vermijden.

Past een volwaardig reservewiel onder de auto? Toen ik de mijne bestelde is me verteld dat dat niet paste. Ik kon er wel een thuiskomertje bij krijgen (à een bedrag van ergens tussen de 350 en 400 EURO’s), maar een volwaardig reservewiel zou niet passen!

Een volwaardig reservewiel past zeker onder de auto ; dit staat beschreven in de handleiding (en heb op deze manier al enkele 1000-en km afgelegd). Het thuiskomertje heeft dezelfde diameter als een volwaardig wiel, maar het is een stuk dunner. Als gevolg steekt een volwaardig reservewiel een stuk onder de bumper uit (in de diepte, bedoel ik). Het komt echter niet lager dan de bodem van de wagen.
Niet mooi, maar voor op vakantie trek ik mij hier helemaal niets van aan. In het thuisland rij ik rond met het standaard thuiskomertje onder de wagen.

De 5-zitter wordt in België blijkbaar standaard met een volwaardig reservewiel geleverd (niet-Exclusive versies).

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 06 augustus 2008 02:10 AM
  [ # 7 ]

Ik ben er inmiddels ook maar achteraan gegaan want iedere lekke band ( en gelukkig komt dat niet meer zo vaak voor) gaat wel heel veel tijd kosten.

Ben ik niet blij mee, ik kwam er eigenlijk pas achter toen ik mijn boekjes aan het lezen was tijdens mijn vakantie.

Niet OK, ik begrijp die keuze van Citroen ook niet helemaal.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 augustus 2008 01:17 PM
  [ # 8 ]

Als ik tel hoe vaak ik zelf een reservewiel nodig heb gehad…

in de laaste 5jaar al 2x; een keer ‘s nachts in de woestijn (AAA gebeld omdat de sleutel het begaf), en recent nog in de stad (tijdens bijpompen brak ventiel)

Ik heb dus niet alleen een volwaardig (LM!) reservewiel erin, ik heb ook een extra sterke kruissleutel om het wiel er überhaupt af te kunnen krijgen.

Daarnaast heb ik ook nog een proppenset in de kofferbak liggen, met hulp van de ANWB is het dan zelfs mogelijk om de boel ter plekke op te lappen. (de volgende stap wordt een 12V luchtpomp zodat ik de wegenwacht niet meer nodig heb) Mijn eerdere ervaring met proppen is dat ze, mits goed geplaatst, een bandenleven lang mee kunnen.

Dit laatste lijkt mij een betere oplossing dan een spuitbus met schuim.

Niet OK, ik begrijp die keuze van Citroen ook niet helemaal.

Het gaat bij de C4P om de keuze:
reservewiel OF luchtvering OF gastank. Die maak je nog altijd zelf.
Bij de C5-3 is de keuze:
reservewiel OF iets grotere kofferbak (in NL niet leverbaar)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mctend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 14-09-2003

Gepost: 06 augustus 2008 01:51 PM
  [ # 9 ]

..en hoppa. Gisteren voor de 2e keer in 7500 km (1 maand) een niet reparabele lekke band. Surprisedops:  Via citroen-assistance door de dealer vervangen.

Gelukkig was ik vlak bij mijn huis. Zelf opblazen met compressor lukte niet. Debiet in == debiet uit.
Oorzaak niet bekend, schade aan de binnenzijde van band.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 augustus 2008 02:19 PM
  [ # 10 ]
eviltwin schreef:

ik heb ook een extra sterke kruissleutel om het wiel er überhaupt af te kunnen krijgen.

Check!

Een proppenset had mij de laatste keer overigens niet geholpen met een lek in de schacht van het ventiel. Een bus schuim of latex dan weer wel (denk ik). Maar met een bus schuim had ik dan een band kunnen weggooien die niet eens stuk was.

Ook met schades aan de velg heb je weinig aan een niet volwaardig reservewiel.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 06 augustus 2008 09:53 PM
  [ # 11 ]

Ik had ook veel liever een reservewiel onder de wagen gezien.
Nu begint het al wat te wennen, maar in het begin had ik echt geen goed gevoel met enkel een spuitbus en compressor achterin.
Aangezien ik een exclusive heb is het niet mogelijk om een reservewiel onderaan te plaatsen, en om er in mijn koffer 1 te hebben rondslingeren daar heb ik dan ook weer geen zin in.
Dus blijf ik voorlopig hopen op de redelijke werking van de spuitbus.
Ik heb tot nu toe gelukkig nog geen ervaring met dit ding.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
xsara-VTS
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 29-02-2008

Gepost: 07 augustus 2008 12:00 AM
  [ # 12 ]

reserve wiel

Hallo iedereen

Even een tip:

De c4 Grand picasso ( 7 zitter) word niet met reservewiel geleverd helaas, MAAR als je op de picasso GEEN luchtvering op de achteras heb, en ook geen gastank er onder heb hangen, kan je een reservewiel netzoals bij de 5 zitter laten plaatsen.

Kost je : Een nieuw wiel
Ophang mechanisme voor het wiel

Dit alles past er gewoon onder, het kost wel wat maar je heb dan wel een volwaardig reservewiel.

Dit als een tip

Dont worry, I’m A professional Wink

Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 07 augustus 2008 01:53 AM
  [ # 13 ]

Halleluja!!

Met alle respect maar dit feit is denk ik alleen al deze week zeker vijf keer de revu gepasseert en is inmiddels wel algemeen bekend bij de GC4P-rijders.  Wink


(wellicht volgende keer iets meer rondkijken…)  Cool

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 07 augustus 2008 03:17 PM
  [ # 14 ]

Ja maar Sjoerd, daarvoor heb ik het topic helemaal niet gestart. Het gaat mij om de ervaringen in het buitenland met lekke banden.
Gaarne zou ik, om mezelf een goed gevoel te geven, gaarne een reservewiel onder de bus monteren. De LM zegt: ja gekke Henkie, dat gaan wij niet betalen Crying or Very sad, en om nu een paar honderd euro uit mijn eigen zak te trekken voor een beter gevoel gaat me ook wat te ver.
We nemen het ‘risico’ wel.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 07 augustus 2008 07:06 PM
  [ # 15 ]

Voor mij geld precies hetzelfde…. Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook