Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gisteren de 123 vervangen door die van PietB.
Geen verschil…..
Ik ga nu eerst maar eens nieuwe bougies erin schroeven.
Pfff!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Joris:
Ik heb een tijd geleden bij Walter een 123 op de testbank gehad, en we zagen toen dat de spanning over de contacten vrij laag was ( tussen 2.3 en 2.4 volt), in plaats van 2.8 volt ( volgens het boek). Nadere analyse wees uit dat de contacthoek van de 123 erg kort was ( als ik het me goed herinner 30 graden of zo, in plaats van 90 graden).
Dit zou de oorzaak kunnen zijn van de problemen die 123’s kennen met injectie motoren, en die we niet zijn bij carburateurs.
Ik had gedacht dat je die 2.3 volt met een weerstand van 30K of 50K kunt optrekken naar 2.8 volt of 3 volt, ( ik heb de schema’s van de D-jetronic eens bekeken, en gezien dat de ingang relatief hoogohmig is) om zo de D-jetronic te foppen, maar ik ben er nog niet aan toegekomen dit in de praktijk uit te testen. ( Moest eerst m’n Xantia aan de praat helpen).
Groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja.. De auto loopt de eerste 5 minuten perfect! Daarna gaat er 1 of twee cylinders raar doen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je 123 warmt op na 5 minuten ?
Ik heb inderdaad niet getest op het verschil tussen een “koude” 123 en een “hete”, ik wilde de 123 van iemand anders niet beschadigen, maar de volgende keer zet ik er de heatgun op, om te kijken of die spanning en contact hoek temperatuur afhankelijk zijn.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja. Ik weet niet of de 123 de boel verziekt of de injectoren of iets anders…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft niemand even een vdL-ontsteking te leen om te testen? Bij mij was het euvel met een vdL verholpen. Peter heeft mijn 123 als ik me niet vergis.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk niet dat het nu nog de 123 is. Op mijn auto had hij immers niet de door jou beschreven problemen. En de jouwe ook niet voor de cleaning van de injectoren. Kijkende naar het blokschema van de injectie zie ik eigenlijk nog maar 2 waarschijnlijkheden: of de drukvoeler of de “computer”. De drukvoeler regelt de duur van de injectie bij verschillende toerentallen en daar lijkt het probleem te zitten.
Het kunnen ook de injectoren zijn, maar die heb je enigermate getest.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het blijft vreemd. De drukvoeler doet het dus een paar minuten goed.. Het is ook onafhankelijk van de buiten temp. toen het ver onder nul was, bleef het probleem even snel optreden.
Computer is net zoiets. Die doet het niet een paar minuten goed om daarna raar te gaan doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het lijkt me dat als het na 5 minuten optreedt dat het temperatuur afhankelijk is, ik zie zo vlug geen andere mogelijkheid? Geen verandering bij lage buitentemperatuur wil zeggen een component die dicht bij de motor zit: De drukvoeler zit tegen het scherm, dat lijkt me geen snel opwarmende plaats. D-jetronic stuureenheden zijn in mijn ervaring of kapot ( zeer zeldzaam) of werken, dat is nog echt analoog werk zonder IC’s e.d.
Heb je nog een “gewone onsteking” eventueel met Luminitions? Dat zou een goede vergelijking zijn ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb geen gewone meer. Wel een vdL omgebouwde maar die is niet helemaal ok.
Het probleem begon na het spoelen/reinigen van de injectoren.. Die heb ik koud getest, en dan werken ze..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat wordt het tijd om die injectoren eens op te warmen in moeders haar oven en ze warm te testen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn de spoeltjes niet slechter geworden bij de behandeling? Dat merk je het eerst zodra ze warm worden, net als een bobine.
Want alles wijst toch in eerste instantie op de injectoren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik sluit niks meer uit.. Walter gaat kijken of hij 6 reserve injectoren kan vinden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
pulserend reinigen in een ultrasoonbad, die van ons doet dat ook verwarmd (tot 60 graden), is dat geen optie?
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is gebeurd bij de bosch service… Ik heb de injecteurs ingebouwd en ben gaan rijden. Alles prima. Een week later startte ze opeens op 4 cylinders. ( of eigenlijk: ze startte niet..) Bleken er 2 te kleven en vast te zitten.
Die terug naar de bosch service gebracht en idd. ze zaten verkleefd..( gebeurt anders nooit meneer..)
Toen deze terug waren liep ze weer goed maar begon het huidige gezeik..
het schijnt dat door de waterbasis van de reinigings vloeistof de injecteurs toch kunnen roesten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>