Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Over 50 jaar: Dan werken al die moderne auto’s niet meer: Je kunt geen computer meer kopen om de diagnose software te draaien, niemand kent dat nog of het kost een godsvermogen om iemand te vinden die het nog kent. Om over onderdelen van die electronica maar niet te spreken.
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Als je nou eens kijkt naar auto’s uit de jaren 80 en 90 en dan de high-end modellen. Daar zit al ontiegelijk veel elektronica in en die gaat na 30 jaar stuk. Een probleem wat meer en meer voor aan het komen is. En ik zie steeds meer repa-mogelijkheden ontstaan. In Duitsland zitten specialisten die het dash van je oer-quattro helemaal nieuw kunnen maken, die modulators van de eerste can-bas auto’s zoals de MB w140/R129 kunnen reviseren. Er zijn bedrijven die complete computers nabouwen en herprogrammeren voor je V12 BMW enz enz.
Ik zie de toekomst dus wel wat zonniger in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je kijkt naar de auto’s uit de jaren 80-90 dan komen die electronisch uit de pre-historie, zelfs de z.g. High ends. Als je nu ziet wat er op een (toekomstige klassieke)middenklasser zit. Daar gaat geen specialist een business case van kunnen maken en een boterham mee kunnen verdienen. Over 50 jaar zullen we het zien.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Eens: Bij zo’m BMW V12 stoppen ze gewoon een “modern” vrij programmeerbaar motormanagement in een Bosch/BMW doos,
In die tijd was de electronica ook nog niet “geïntegreerd”, d.w.z. ieder kastje had z’n eigen sensoren etc. Die eerste CAN bus systemen waren ook relatief simpel. De auto-industrie heeft lang achter gelopen omdat de systemen niet betrouwbaar genoeg waren om onder alle omstandigheden te gebruiken ( kon wel, dan werden ze te duur), maar dat is nu voorbij: Specifieke beeldschermen, volledig geïntegreerd electronica waarin alles met alles praat en heel veel proprietary software. Als zo’n bedrijf dan weg gaat ( failliet, business afgestoten etc) dan zit je pas echt in de problemen.
We zullen maar zeggen wie dan leeft wie dan zorgt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:. Als zo’n bedrijf dan weg gaat ( failliet, business afgestoten etc) dan zit je pas echt in de problemen..
Ja, daar heb je een hele goeie. Ik noem nog even 1 off-topic voorbeeld (sorry boog): mijn Mercedes maak je open met een infrarood afstandsbediening aan de sleutel. Die schakelt ook de volledig geïntegreerde startblokkering uit. Sleutels waren een paar jaar terug in eens niet meer leverbaar. Niet via MB en niet after market. Oorzaak: fabrikant van die afstandsbedieningen was op de fles gegaan. Jammer dan. Sleutel weg of stuk? Wagen buiten gebruik. Ende. Klaar.
Dat is dus lastig. Een Duitser met een hele mooie W140 500SE had z’n sleutel stuk, en was dus klaar. Dat pikte meneer niet, en je bent Duitser of niet, sleepte Daimler voor het gerecht. Dat gerecht bepaalde, ik meen in hoger beroep, dat Daimler er maar voor moest gaan zorgen dat ze óf een manier verzonnen om dat blokkeersysteem uit te zetten óf dat ze afstandsbedieningen gingen leveren. Ze kozen voor het laatste en zo kunnen we nu weer een sleutel met de correcte afstandsbediening bestellen bij de dealer. Ik heb gelijk zo’n ding besteld. Kost 300. Ex btw…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:Als je kijkt naar de auto’s uit de jaren 80-90 dan komen die electronisch uit de pre-historie, zelfs de z.g. High ends. Als je nu ziet wat er op een (toekomstige klassieke)middenklasser zit. Daar gaat geen specialist een business case van kunnen maken en een boterham mee kunnen verdienen.
Nostalgisten kijken er zo naar. Jongens die NU met moderne auto’s bezig zijn op het vlak van aanpassingen, tuning, software en ontwikkeling van leuk spul, denken er anders over. Die vinden die ouwe meuk van 20-30 jaar terug maar lastig te fixen en als je ziet wat die vandaag de dag bouwen, ontwikkelen en aan software weten te maken en dat in die ouwe troep implementeren dan maak ik me zoals gezegd niet echt zorgen.
De grote uitdaging zal namelijk vooral zitten in het rijden met een verbrandingsmotor in z’n algemeen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet wel het een en ander van software en computers. Over 20 jaar kan niemand meer iets met de hardware die nu in auto’s gestopt wordt en weet niemand meer hoe je die moet programmeren. Je kan eenvoudigweg niet bij de broncode om dit te reproduceren. Je kan alleen straks een dan geldende raspberry pi oid inzetten en die van een algemeen programma voorzien, en maar hopen dat je alle sensoren aan de praat krijgt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gisteren in de zon lekker aan het geluidssysteem zitten prutsen. Had een tijd terug een subwoofer gekocht op ebay. Volgens een Sm specialist hier moet je dan een Focal hebben. Ding werd aangeboden zonder kabels dus ik hield mn hart vast… Alles met wat losse draden aan de pioneer aangesloten en zowaar! het werkt. Daarna verder met het aanleggen van een dikke permanent plus tot in de middenconsole. Volgende stap is alles netjes inbouwen. De focal komt vooralsnog gewooon los achter de voorstoel te liggen. Eronder past niet want daar zitten twee stoelbalkjes. Die ga ik nog even niet verzagen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6488
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
bogaard77 schreef:het zijn eigenlijk hele goeie auto’s..
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
waterman schreef:
De grote uitdaging zal namelijk vooral zitten in het rijden met een verbrandingsmotor in z’n algemeen…
Dat zal een kleine uitdaging zijn omdat schone brandstof er nu al is. Zoals EcoMaxx. Dat dergelijke brandstoffen relatief duur zijn maakt niet uit als je je klassieker als klassieker gebruikt. Zie ook de FEHAC voor meer info. https://www.fehac.nl/schone-toekomst-voor-mobiel-erfgoed-door-andere-brandstof-binnen-handbereik/
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Was nog 1 keer off topic omdat het bericht bijdraagt om de moed er altijd in te houden (maar ik kon niet meer bij mijn post):
Zelfs voor het vervoer van de 19de eeuw wordt er nog steeds haver en paardenbrok geproduceerd
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Deze interessante discussie over software/hardware toepassingen in de auto verdient wellicht een afsplitsing in een nieuw topic, daar het de SM van Bogarde overstijgt.
Moderator(s), mee eens?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
My five cents over auto elektronica.
Ik bouw al jaren diesels in boten in. Dat is kinderspel met niet-elektronische diesels.
Die raken op bij de slopers.
Nu begint dus de inbouw van commonrail diesels en dat is lastig, omdat de bijbehorende auto er niet meer omheen zit.
En ja hoor, er zijn al “specialisten” opgestaan om dat gat in de markt te dichten.
Je kan dus nu een gangbare diesel op de sloop halen en “gewoon” inbouwen. Als het zover is verschijnt er een vent met een computer en die krijgt zo’n ding gewoon aan de praat. En ook nog voor overzichtelijke tarieven. In een markt die echt nog niet groot is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JA! Nu weer On Topic!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En we mogen weer 2 jaar sturen zonder controle!
Wel ter plekke bij Johan Oldenhage een stuurkogelhoesje vervangen want daar zat een gat in..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mogen zonder controle….
Maar dat gaat vast niet lukken.