Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik de gele en witte los maak en meet aan de stekker aan de auto kant meet ik op 21(geel) en 12aarde 4.9 volt. Op 12 en 22 (wit) meet ik niks. Op 21en22 meet ik ook4.9 . Ergo: of draadbreuk of de stekkers zijn brak of de ECU is kaput!
Eensch?
In welke van de drie (wit, geel, zwart) multistekkers zitten 21, 22 en 12?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
12 gaat naar een 6-polige gele; de andere 2 naar een 3-polige zwarte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de multimeter op ohm zet moet je bij rondtornen tussen 12 en 21 afwisselend 0 en oneindig meten. Tussen 12 en 22 natuurlijk ook. Dan wel meten op de kant die naar de 123 gaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat snap ik maar ik moet op 21 en 22 eerst 5 volt hebben volgens mij…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Als je de multimeter op ohm zet moet je bij rondtornen tussen 12 en 21 afwisselend 0 en oneindig meten. Tussen 12 en 22 natuurlijk ook. Dan wel meten op de kant die naar de 123 gaat.
En r zit geen 12 op de 123
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt, 12 is bij mijn weten aarde. Andere mogelijkheid: Net zo meten als in mijn vorige post, maar dan op 12, 21 en 22 van de multistekker op de ecu. Heb ik ook eens gedaan bij de ds. De 21 en 22 natuurlijk wel weer aansluiten op de 123!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Dat snap ik maar ik moet op 21 en 22 eerst 5 volt hebben volgens mij…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee. Wat ik beschrijf is een controle op de punten van het gebit. Zo staat de controle in het WPHB (heb jij dat wel???) Als een van de punten dicht is wordt de 21 doorverbonden met de 12. Een slag verder de 22 met de 12.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat snapte ik al. Ik verdenk de 123 echter niet. Wel de draadboom. Daarom ben ik spanning op de 21 en 22 gaan meten. Die moet volgens mij naar aarde allebij 5 volt hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat weet ik niet. Maar als je meet zoals ik beschreef moet dat volgens mij ook wel blijken. Dan blijft er eentje op oneindig. Weet je trouwens zeker dat alle 3 de cylinders van dezelfde kant zijn?
Want 1, 6 en 2 moeten tegelijkertijd benzine geven en een slag verder 5, 3 en 4.
Van 1 en 2 zijn de draden ergens doorverbonden. Van 4 en 5 ook. Op de multistekker op de ecu 3 t/m 6.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Meten op een niet aangesloten en draaiende 123 geeft geen juiste waardes ,
dit signaal is electronich geconstrueerd !!
Bij de echte contacten kan je de ohmmeter methode wel gebruiken .
Dat je niet aangesloten 5 volt kunt meten op de vrije 21 en 22 draden heb ik nog nooit zelf geprobeerd .
12 is de middelste aansluiting van de driepolige stekker van de kabelboom en is de min ,
welke niet gebruikt is door de 123 .
21 en 22 zijn dan uiteraard de buitenste pennen .
Meet anders de bedrading een keer ohms door tot op de ECU stekker . bekijk ook stekker 156 een keer .
Mijn ervaring met oude kabelbomen is dat de isolatie van de draden zo hard kan zijn , dat de koperdraad spontaan afbreekt in de stekker bij handelingen rond de kabelboom .
Joris , heb je de roze bladen uit de service manual niet ???
daar staat de hele troubleshooter procedure haarfijn uitgelegd in het Frans ....( ben met een vertaling bezig )
aansluitdoos met alle banaaanstekkers en switchbox kan je wel een keer lenen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb de kabels van de verdeler van de linker bank afgehaald. Geen verschil in toerental. Rechts wel. Ik moet nog geel en wit omdraaien om te testen of dan de andere bank uitvalt: 123 kapot. Of gelijk blijft: kabel of ecu
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En ik moet een beter WPH hebben!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10381
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat ik al een paar keer probeerde te zeggen: geel en wit sturen niet elk een bank aan. 1,6 en 2 worden door de ene draad aangestuurd; 5, 3 en 4 door de andere.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:En ik moet een beter WPH hebben!
Onze beste vriend ABH zou vragen ; how do you get the petrol in ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen