Startproblemen door aanjager / blower airco kilometerteller
Appie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-02-2005

Gepost: 02 augustus 2008 02:54 AM

Als u denkt: “Wat een lang verhaal, DAT LEES IK NIET”, wil ik u toch dringend maar vriendelijk vragen het AUB TE LEZEN !!
Het gaat om storingen die (denken wij) niets met elkaar te maken hebben, maar elkaar wel beinvloeden, en die schreeuwen om een oplossing.
Wie kan er, naast de ANWB en 2 garages de oplossing, of een weg naar een oplossing aandragen. Wij willen daar best iets tegenover stellen.
Het verhaal van de Xsara 1.4 benzine, jaar 2000,130.000 km gelopen, vanaf 4 weken terug.

Donderdags naar garage voor nieuwe distributieriem en waterpomp.
`s Morgens vroeg, de zaterdag, op vakantie. We rijden door onze woonplaats, de ramen beslaan, want mijn vrouw haar haar is nog nat en buiten miezerd het een heel klein beetje. Even daar voor knipperde 1x een controlelampje, maar zo snel dat ik niet wist waar die voor diende. Later onderweg nog een keer. Veel later, in Tsjechië, wist ik zeker dat dit het lampje was geweest van het motormanagement.
Wat is dit nu?! De aanjager, oftewel kachelventilator, oftewel blower doet niets! Nooit geen problemen mee gehad, dacht ik. Later schoot het mij te binnen dat ik wel eens gemerkt had dat hij soms wat onregelmatig draaide, maar lang niet altijd.
Moeilijk te zeggen, maar zo`n 30 km verder doet de aanjager het weer, maar even later valt de kilometerteller uit. Valt terug naar 0, terwijl wij zo`n 100km per uur rijden. Honderden kilometers verder geeft hij plotseling weer de snelheid aan.
Met een paar tussenstops komen wij op de bestemming in Tsjechië aan.
De Xsara staat daar een week stil en als wij dan willen rijden, start hij niet. De accu slingert samen met de startmotor alles rond wat moet draaien, maar hij “pakt niet”. Met handen en voeten een behulpzame boer gevonden die mij met een oude AX aansleept, zonder resultaat. Terug gesleept naar ons vakantieadres. Bellen met ANWB. Wordt geregeld, maar we moeten uiteraard wachten op de Tjechische hulptroepen. Een kwartier gewacht, mijn vrouw zegt: “Probeer hem nog eens te starten.” Vrouwen logica dacht ik. “Wat heeft dat voor zin?”zei ik. “Doe het nou gewoon even” OK! Wel, u raadt het al, de auto start…..Iedereen afgebeld en wij gaan naar Decin een stadje in Tsjechië. Daar zijn we een groot deel van de dag en aan het einde terug.
De volgende morgen alles ingepakt en op weg naar Schwarzburg (Oost-Duitsland). Na een tweetal stops was het ondertussen 14.00 uur en het was erg warm. Airco aangezet. Wat is datnu weer?! De km-teller slaat terug naar 0. Airco uitgezet en de km-teller werkt weer….Ik weet niet meer of op dat moment de aanjager het wel deed. Bij ons gasthaus zet ik de auto uit, maar moet hem 3 minuten later even verplaatsen. START NIET! ANWB weer gebeld, keurig geregeld, een half uur later de Duitse wegenwacht ADAC op bezoek. Ik had intussen alle zekeringen weer, ook in Tsjechië gedaan, er uit gehaald gecontroleerd en er weer in gedaan. De ADAC monteur, heel aardige man, snapte het niet. Op een bepaald moment vroeg hij mij weer eens de auto te starten. En ja hoor, daar liep hij weer. Maar hij stond met de handen omhoog en zei dat hij er niets van begreep, waarom hij nu wel weer deed.
Een week Schwarzburg, de auto regelmatig gebruikt, geen startproblemen, maar de aanjager deed het niet of meestal niet. Een week terug in onze woonplaats. Boodschappen doen, terug uit winkel, auto start niet. Naar huis gelopen, boodschappen met de fiets opgehaald. Vier uren later lopend naar de auto, auto start…. Een paar dagen later moeten we naar 30 km verder. Na 2 km bij iemand aan, auto uit, na 10 min. Auto starten, doet niets. Na 45 min. Auto start. Naar vrienden 30km verder. Niets aan de hand. Terug naar de garage langs (geen Citroën garage). Uitzetten en starten, wel 10 keer en iedere keer start hij. Aan de computer, zat volgens de computer foutmelding in de sleutel. Aanjager doet het niet, maar er blijkt wel spanning op de voedingsdraden van de aanjager te staan. Monteur, 1½ uur bezig, komt er niet uit. Raadt aan om een volgende keer als hij niet start de reservesleutel te gebruiken. Wellicht een fout in de startonderbreker die in de sleutel zit. De volgende dag, start de auto, geen probleem, zet hem andersom om op de parkeerplaats. Na drie kwartier willen we weg. Start weer niet. Reservesleutel gepakt, maar lost niets op. ANWB gebeld. De beste man doet er alles aan om de oorzaak te vinden en komt tot de conclusie dat er geen signaal wordt gegeven dat er een vonk moet ontstaan. Haalt de Xsara computer uit de bak. Belt met een deskundige en gaat aan de hand van diens technische ondersteuning meten op de contacten van de grote stekker die op de Xsara computer (motor management?) hoort.
Helaas geen oplossing. Hij sleept mij naar de Citroën en Peugeot deskundige garage (geen dealer) waar ik de Xsara ook vandaan heb. Legt de chef-monteur uitgebreid uit wat de klacht is. De ANWB-man brengt mij weer naar huis. Fantastisch die club! Ik bedank hem en zijn organisatie oprecht.
Het was toen 12.15 uur. Om 15.30 uur belt de monteur van de garage: “Wat is dat nu eigenlijk met die Xsara?” Dat heeft de ANWB u toch vertelt? “Ja, maar de auto start…..gewoon.” “Ik zet er een nieuwe BDP sensor in, gezien de klachten.” Volgende dag de auto opgehaald. Starten en lopen en de aanjager doet het ook weer. Ik ben onderweg naar huis en bedenk mij dat ik de man van de ANWB en de monteur van de Citroëngarage niets heb vertelt van het niet funcioneren van de aanjager / blower. DOM!  Een week lang gaat het goed. Vanmorgen starten en lopen, maar de aanjager blaast dat het een lust is, maar veel te hard voor de stand van de draaiknop dacht ik. Ik zet de knop op nul. Even later slaat de auto tot 3 keer bijna af als ik voor de kruispunten moet afremmen en ontkoppelen. Door hem snel weer in de versnelling te gooien pakt de motor weer en ik rijd weer verder. Dit openbaarde zich in het begin niet, maar wel op de dag toen wij bij de eerste garage aangingen. Vanmiddag thuis gekomen, eten en we gaan naar de supermarkt. Boodschapen in de auto, wij waren er al een beetje bang voor. Auto niet starten. Een vriend heeft ons naar huis gesleept en daar staat hij nu.
Ik zit steeds te denken: WAT heeft de aanjager nu met het NIET starten te maken. Een eletronische storing die meerdere functies beinvloed?

p.s. Een paar maanden voor onze vakantie knipperde zo nu en dan het storingslampje van de airbag. Dat is sinds de dag dat we op vakantie niet meer voor gekomen.

Wie goed doet, goed ontmoet

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 02 augustus 2008 03:55 PM
  [ # 1 ]

Allemachtig wat een verhaal! Ik hoop dat het goed komt… loopt deze toevallig op gas?

Gr Richard

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 04 augustus 2008 01:26 AM
  [ # 2 ]

contactslot al eens laten doormeten?
Kan je ook de vreemdste storingen van krijgen.

Profiel  
 
Appie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-02-2005

Gepost: 05 augustus 2008 02:28 AM
  [ # 3 ]
r1Ch schreef:

Allemachtig wat een verhaal! Ik hoop dat het goed komt… loopt deze toevallig op gas?

Gr Richard

Ja. inderdaad een lang verhaal….Nee hij rijdt niet op gas!
Groet, Appie

Wie goed doet, goed ontmoet

Profiel  
 
Appie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-02-2005

Gepost: 05 augustus 2008 02:29 AM
  [ # 4 ]
d-super schreef:

contactslot al eens laten doormeten?
Kan je ook de vreemdste storingen van krijgen.

Nee, maar dit is een goede tip.

Wie goed doet, goed ontmoet

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook