Ave citroenrijders.
ik heb mij een aantal weken geleden een xantia aangeschaft en ben hier als vanzelfsprekend erg blij mee. Ik kom net zoals anderen op dit forum uit een nest waar veel citroens gereden zijn door de jaren heen, ik heb zelf vooralsnog alleen nog maar een BX en een ZX gehad. Mijn xantia heeft een mooie donkerrode kleur met hier en daar een aantal krasjes, maar dat mag dan ook wel voor een auto uit ‘93. Het is een 1.8 i met LPG en pak em beet 230k op de klok. Ik weet niet of ie ooit een koprevisie heeft gehad, zoals wel nodig blijkt uit andere draadjes, maar hij rijdt heerlijk. Hij zweeft over de weg en is zeer stil, en volgens mij hoor ik de kleppen niet. (volgens mij omdat ik nog niet bepaald een auto expert ben, maar zou het wel graag worden…) Ik ben er net op en neer mee naar Frankrijk geweest en heb geen problemen ondervonden op 1 ding na. Hij start slecht op zowel gas als benzine (of start je altijd op benzine?) op zowel een warme als een koude motor. Met slecht starten bedoel ik dat ik de startmotor een flink aantal keer moet laten rond gaan en met het gaspedaal moet spelen. Na het starten moet ik een paar keer gas geven en daarna loopt hij stationair als een zonnetje. Verder brandt het lampje van de injectiepomp een seconde of 20 als ik overschakel tussen gas en benzine en anderzom, weet niet of dit ermee in verband staat.
Heeft iemand misschien een tip voor mij zodat ik hem gewoon kan laten starten??
Staat de injectie en ontsteking goed afgesteld? En zijn de ‘bougies’ nog goed/proper?
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Ik heb een haynes aangeschaft, en aan de hand daarvan de bougies gecontroleerd. Ervan uigaande dat ze dezelfde kleur moeten hebben als bougies van een enkel benzine motor, zijn ze in perfecte staat. Kan ik zelf controleren of de ontsteking goed staat afgesteld?
Verder heb ik de bougiekabels losgehad en (min of meer) gecontroleerd en de contactpunten ingespoten met wd40. Ook gedaan met stekkertje naar verdelerkap en van ‘potentiometer’(wat is de nederlandse term??) In Haynes stond dat dit ook gecontroleerd moet worden.
Ik heb zelf niet zo veel kennis van auto’s, maar deed me wel denken aan mijn AX destijds. Die liep bij koude motor op 3 poten, en na enkele keren gas geven werd het beter. na het regelen van de injectie/ontsteking was het probleem van de baan.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
heb je dit zelf gefixed of heb je dit bij de garage laten doen?
De garage heeft dit weer goed afgesteld bij mij.
Maar mss dat iemand op dit forum ook wel weet hoe dit moet.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Hoi Stefan,
Ik heb Haynes er nog eens op nageslagen, en volgens mij is het afstellen van de ontsteking bij xantia’s van de baan. Met behulp van een aantal sensoren regelt de ECU dit. Toch bedankt voor je reactie!
Heeft iemand anders misschien nog een idee?
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Hallo, Starten doe je altijd op benzine, na enkele seconden schakelt de computer automatisch over op gas. Aangezien je startproblemen hebt is de vraag of de auto überhaupt wel op benzine loopt. Dat wordt uit je verhaal niet duidelijk. Mocht je helemaal geen benzine krijgen dan verklaart dat het slechte starten. De eerste tien seconden op benzine gebeurt er niets. Daarna overschakelen op gas en lopen. Mogelijkheid benzinepomp defect.
Wat bedoel je met het lampje van de injectiepomp? Naar mijn beste weten zit er geen injectiepomp op. Alleen een brandstofpomp. Ik vermoed dat je het gele lampje met de K bedoelt. Dat is het motormanagement lampje. Dit gaat aan op het moment dat de ECU een foutmelding krijgt. Deze foutmeldingen worden door de ECU opgeslagen en kun je bij de dealer uit laten lezen. Daarmee kan je dan zien wat er niet goed is. Waarschijnlijk ergens een sensor defect.
Door gebruik van LPG in een 1.8i 8v blok slijten de klepzittingen bovenmatig snel. Als gevolg hiervan wordt de klepspeling minder en dien je deze weer te vergroten door het plaatsen van plaatjes onder de klepsteel. Een nadeel van het verminderen van de klepspeling is dat je het niet hoort, een ander nadeel is dat je kleppen gaan verbranden omdat deze niet meer door de klepzitting gekoelt worden. Dit kun je slechts op een manier controleren: meten is weten!
Klepdeksel verwijderen en voelermaatjes gebruiken dus.
Als de klepspeling helemaal nul is geworden gaan je kleppen niet meer dicht. Dan kun je sowieso een nieuwe kop monteren.
Veel succes.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton