Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
het condenswater gaat,als je de orginele manier kiest richting voetenkuip passagierskant.
in de holle ruimte ,waar het als eerste roest.
vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Shalom74 schreef:nu heeft mijn 2ltr een kleine radiateur is het noodzakelijk deze te vervangen door een grote(trs) of kan ik de condensor naast de kleine radiateur zetten(waar nu een blindplaat zit.
vriendelijke groet, joost
Ernaast? Dat betekent dat het een mini condensortje moet zijn.
Lijkt me een slecht plan. Ook een 2 liter met airco heeft altijd een grote radiateur én een dubbele fan.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Redbird schreef:Het condenswater wordt volgens mij niet “geloost” in die ventilatie rooster, die zit trouwens ook onder de bestuurders stoel, en de airo afvoer zit aan de passagiers kant. Volgens mij zit er gewoon ergens een gaat voor een kooi-moertje waar het water uit mag. Toen ik mijn airco heb ingebouwd heb ik een afvoer aan de ventilatie bak gemaakt zodat het water rechtstreeks naar buiten gaat.
ik lees dat jij zelf je airco hebt ingebouwd tips/advies zijn welkom ben het ook van plan
vrgr, joost
@laleo ja ik zal dus een radiateur voor een trs moeten plaatsen.ben ook op zoek naar een bevestigingsbeugel voor de pomp(bij de dynamo) en een kachelhuis met verdamper er in.De pomp, slangen,droger en condensor zal ik nieuw gaan aanschaffen.
vrgr,joost
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Shalom74 schreef:ben ook op zoek naar een bevestigingsbeugel voor de pomp(bij de dynamo)
De originele dat gaat nog een uitdaging worden, want zoveel ‘Douvrin’ airco’s zijn er niet, en al helemaal niet gesloopt. Maar die beugel… zo ingewikkeld zal die toch niet zijn, wellicht na te maken. Ik denk trouwens wel dat je ook een andere poulie nodig hebt op je krukas (want dubbele V-rien).
En de dynamo zelf moet verplaatst worden, dus moet je even bij een andere auto spieken of je daar nog een aparte beugel voor nodig hebt dan.
Ergo: ik zou een rotte sloper zoeken voor wèinâg, met airco erop. En als de pomp en slangen daarvan nog goed zijn, waarom dan nieuw kopen? Gaat anders toch aardig in de papieren lopen hoor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Dan is het waarschijnlijk ook de vraag of de aico achteraf geplaatst is of af fabriek. Voor het vullen van mijn airco af fabriek werd de airco gevuld aan de onderkant van de auto. Ik zal eens kijken waar, en wat voor een beugels ik heb.
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Shalom74 schreef:ben overgens van plan om airco in te bouwen in mijn 2ltr ben op zoek naar de montagebeugel voor de bevestiging van de airco pomp(bij de dynamo) en een kachelhuis met verdamper erin.
nu heeft mijn 2ltr een kleine radiateur is het noodzakelijk deze te vervangen door een grote(trs) of kan ik de condensor naast de kleine radiateur zetten(waar nu een blindplaat zit.
vriendelijke groet, joost
Je hebt idd de TRS radiator nodig, ook heb je een andere alternator nodig (speciaal voor de airco uitvoering)met bijbehorende steun en waterpomp poulie, best neem je ook de originele kabelboom.
En je hebt ook de toerental regeling nodig met de 2 electroluchtklepjes met bijbehorende onderdrukdozen en slangen.
Ik heb dit ook destijds gedaan maar heb uiteindelijk een komplete sloper gekocht omdat ik anders niet aan de onderdelen geraakte.
Is ook een topic over :
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171522/P0/
Succes!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
En dan natuurlijk ook nog een bijpassende carburateur,die geschikt is voor een 2L met airco!!Je moet toch ergens de slangen van de onderdruk dozen op aansluiten.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Shalom74 schreef:nu heeft mijn 2ltr een kleine radiateur is het noodzakelijk deze te vervangen door een grote(trs) of kan ik de condensor naast de kleine radiateur zetten(waar nu een blindplaat zit.
vriendelijke groet, joostErnaast? Dat betekent dat het een mini condensortje moet zijn.
Lijkt me een slecht plan. Ook een 2 liter met airco heeft altijd een grote radiateur én een dubbele fan.
Mijn 85-er CX 20 met later ingebouwde airco had een kleine radiateur en daarnaast een kleine maar dikke condensor. Dat systeem werkte ruk: met de airco aan liep de motor snel heet en de condensor was te klein om voor knappe koelcapaciteit te zorgen. Uiteindelijk een 22 trs radiateur met aircocondensor gescoord en daarmee de problemen opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
TRSarno schreef:Dan is het waarschijnlijk ook de vraag of de aico achteraf geplaatst is of af fabriek. Voor het vullen van mijn airco af fabriek werd de airco gevuld aan de onderkant van de auto. Ik zal eens kijken waar, en wat voor een beugels ik heb.
okee heb jij tijd een paar foto’s te maken van de situatie betreft de pomp
@laleo ,hebben jullie die grijze trs met airco nog staan?
vrgr,joost
waterman schreef:La Léo schreef:Shalom74 schreef:nu heeft mijn 2ltr een kleine radiateur is het noodzakelijk deze te vervangen door een grote(trs) of kan ik de condensor naast de kleine radiateur zetten(waar nu een blindplaat zit.
vriendelijke groet, joostErnaast? Dat betekent dat het een mini condensortje moet zijn.
Lijkt me een slecht plan. Ook een 2 liter met airco heeft altijd een grote radiateur én een dubbele fan.Mijn 85-er CX 20 met later ingebouwde airco had een kleine radiateur en daarnaast een kleine maar dikke condensor. Dat systeem werkte ruk: met de airco aan liep de motor snel heet en de condensor was te klein om voor knappe koelcapaciteit te zorgen. Uiteindelijk een 22 trs radiateur met aircocondensor gescoord en daarmee de problemen opgelost.
ja dat ga ik zeker doen een trs radiateur 2x fan inbouwen en dan maar eens op zoek gaan naar de airco onderdelen .
vrgr,joost
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Shalom74 schreef:@laleo ,hebben jullie die grijze trs met airco nog staan?
Nope, verkocht. (na ruim een jaar!!!)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
daan schreef:En dan natuurlijk ook nog een bijpassende carburateur,die geschikt is voor een 2L met airco!!Je moet toch ergens de slangen van de onderdruk dozen op aansluiten.
Bij mijn TRS kon ik de bestaande carburator gebruiken, de aansluitingen voor de onderdruk slangen waren aanwezig.
Maar ik heb het geheel incl. carburator overgezet van de donor cx omdat mijn carburator toch iets minder fris was.
Misschien nog even vermelden dat het een origineel fabriekssysteem is dat ik heb ingebouwd, dit werkt ondertussen al meer dan 5j uitstekend, airco is idd langs onder te vullen (niet bepaald handig voor de technieker)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Joost, ik denk werkelijk dat je goedkoper en makkelijker af gaat zijn als je een hele donor koopt hoor. Die losse onderdelen samen zijn best duur. Bovendien kun je dan ook spieken hoe het gemonteerd zit. Je doet jezelf er denk ik veel plezier mee.
Helaas (maar eigenlijk: gelukkig!) heeft onze Jaco zich bedacht en is zijn wagen van de markt, maar dat was een goed voorbeeld geweest.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
@laleo ja ga maar eens op zoek zal niet zo makkelijk zijn trs of re met airco en dan ook nog als donor te vinden.
vrgr,joost
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
cx25gtit2 schreef:Re: Airco CX
dirk cxprestige schreef:Wie kan mij aangeven waar ik de afvoer van de airco van de CX-Prestige bj 1985 kan vinden. Ik heb het vermoeden dat deze verstopt zit. Alvast bedankt.
je bedoelt de afwatering vh condens water ?
zit onder de middenconsole aan de rechterkant, rechter paneel verwijderen, en je ziet hem zo zitten. harmonica rubberen verbindingspijpje.
zie ook
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169217&start=45
bij fotootjes van trxke
Jammer dat het linkje in dit stokoude topic niet meer werkt. Ben al een tijdje aan het zoeken naar de oorzaak van mijn niet-werkende, maar in theorie wel lekdichte en recent bijgevulde airco. Onder de motorkap nergens sporen van gelekt fluor (dat was erbij gedaan). Dus op zoek naar de afvoer van het condenswater. Als ik daar met de UV-lamp wel wat zie dan weet ik al heel wat meer. Maar waar zit het ding?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)