Valse lucht bij brandstoffilter Saxo D iemand ervaring?
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 06 augustus 2008 08:31 PM

Bij m’n Saxo was het brandstoffilter uit het systeem gehaald, de slangen zaten niet aangesloten. Dat vond ik vreemd en ik wil dat dat wel goed is ook omdat nu de diesel niet opgewarmd wordt. Ik een nieuw filter eronder gehangen en de slangen aangesloten. Na het starten al direct kleine belletjes in de doorzichtige slangen en toen sloeg ie natuurlijk af. Ik heb vanalles geprobeerd maar ik krijg het niet dicht. Als ik in de ballon knijp dan lekt de diesel over het filter en uit een soort kruisje dat achterop het filterhuis zit. Zou het lek hier zitten of is dit een overdruk beveigliging o.i.d.?

Profiel  

Man@work
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 10 augustus 2008 05:38 PM
  [ # 1 ]

Op het brandstoffilterhuis zit meestal een ontluchtschroef.

Als ik het zo lees is deze niet of niet voldoende aangedraaid. (moet vast maar niet te strak)

Controleer voor dezekerheid ook meteen of de wateraftapschoef onder aan het filter goed aangedraaid is.

Succes!

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 10 augustus 2008 06:50 PM
  [ # 2 ]

opvoerballetje

het is vaak het opvoerballetje dat lucht lekt.probeer dat eerst eventueel kort te sluiten of te vervangen.
suc6

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 14 augustus 2008 09:55 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie reacties. Ik had allebei jullie ideeën ook al gehad en uitgesloten. Ik heb het idee dat ie of tussen het filter en de flens (hoe vast moet zo’n filter eigenlijk?) of via de achterkant waar een soort + (plusteken) of kruisje zit. Ik zal eens kijken of ik via een autosloop zo’n flens kan krijgen.

Profiel  

pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1069

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 13 november 2008 12:25 AM
  [ # 4 ]

Bekend probleem !

Ik had een slecht startende Saxo diesel; Het leek erop dat het dieselfilter lekte, dus ik heb deze vervangen, en tevens de brandstofslang die naar het “brandstofvoorverwarmingshuis” loopt (tijdelijk) vervangen door een doorzichtig exemplaar om er zeker van te zijn dat er verder naar achteren geen lek zat.
Geen luchtbellen in deze slang, maar na het vervangen bleef er ergens lucht / diesel lekken, en dit leek weer het brandstoffilter te zijn…

Toen ik goed verder ging kijken (luchtfilterhuis verwijderd) bleek het leek in het brandstofvoorverwarmingshuis te zitten;
Hierin zit (aan de achterkant) een soort overdrukventiel waar in mijn geval brandstof langs naar buiten, en lucht door naar binnen lekte. (ik kon de Diesel er uit zien sijpelen)

Als je de achterkant van het brandstofvoorverwarmingshuis bekijkt, dan zit hier een gat met daarin iets dat lijkt op een kunststof propeller.  Deze is geborgd door een metalen borgring die je er met een tang uit kunt halen (heel houden ! er is lastig aan een nieuwe te komen) Als dit ringetje er uit is dan kun je het hele overdrukventiel er zo uit trekken, en vervolgens het rubbertje vervangen dat de boel afdicht.

Alles bij elkaar een uurtje werk en 25 cent aan kosten…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook