Waarschijnlijk een van de vele vakantieverhalen, maar ik ben er zo tevreden over dat ik het toch even wilde delen:
2500 km met de DSuper5 gereden, via Sauerland naar zuidoost Zwitserland via Rhonedal en Geneve door naar Dijon en weer terug naar Nijmegen.
Abula-, Oberalp- en Furkapas gereden.
Wat gaat dat goed zeg! Het gebrek aan vermogen wordt ruimschoots gecompenseerd door het geweldige gladstrijken van de hobbels in de haarspeldbochten en de cadans waarmee de DS de berg op te sturen is.
Het vermogen op benzine viel me mee, er is toch aardig wat koppel in de lage toeren en als je voor het insturen alweer gas geeft trekt-ie mooi de bocht uit in de tweede versnelling. Terug naar de eerste versnelling was echt een zeldzaamheid.
Wat me ook ronduit verbaasde is het gemak waarmee je grote afstanden aflegt met deze auto. Ok, het lawaai is niet van deze tijd, maar regelmatig betrapte ik me erop dat ik al 3,5 uur aan het rijden was en fysiek niet eens moe was! Met stijve ledematen uit een auto stappen en dan even gymnastieken is totaal niet aan de orde met deze auto.
Toch nog weer meer repect gekregen voor de ontwerpers van deze auto.
Overigens is de DS in Duitsland en Zwitserland echt een bijzonderheid en iconisch voor Citroen:
“Kuk mal, ein Citroen!”, “Regarde! un Citroen.” was niet van de lucht.
Tegen de ruit platgedrukte neuzen van kleine jongetjes bij het inhalen deden me terugdenken aan hoe ik zelf om me heen ik toen ik zo oud was, reizen was een feest, altijd op zoek naar bijzondere auto’s.
Het lijkt wel of er volgens hen daarna geen Citroens meer gebouwd zijn!
Nu tijd voor wat onderhoud, in de verschrikkelijke hitte gisteren had ik moeite hem stationair aan de praat te houden, zowel op gas als op benzine. Na zo’n rit toch maar eens even de klepspeling controleren.
Overigens ruim 1,5 liter olie verbuikt tijdens deze rit. Ik had me aangewend elke ochtend eerst even olie- en koelwaterpeil te controleren. Gaat hard met dat afdalen en remmen op de motor.
Zal als de batterijen weer opgeladen zijn eens een foto toevoegen.
Herbert
Totaal aantal Berichten: 2948
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Mooi verhaal ..............
Graag zien we de foto’s
Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Leuk verhaal van weer een tevreden vakantieganger.
Blijkt de DS toch een ideale auto voor lange stukken
Succes met het weer oppakken van het normale leven.
Peter.
Mooi stukje en fijn dat je een goede vakantie gehad hebt.
Vooral dit stukje vond ik heel herkenbaar:
Wat me ook ronduit verbaasde is het gemak waarmee je grote afstanden aflegt met deze auto. Ok, het lawaai is niet van deze tijd, maar regelmatig betrapte ik me erop dat ik al 3,5 uur aan het rijden was en fysiek niet eens moe was! Met stijve ledematen uit een auto stappen en dan even gymnastieken is totaal niet aan de orde met deze auto.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
foto’s toegevoegd