1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Gangbaar maken voorremmen
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 08 augustus 2008 10:49 PM

Beste collega’s,
Vlak voor mijn vakantie had ik nog ingepland om de voorremmen van de 8V gangbaar te maken. Na verwijderen van het wiel kreeg ik het kleine hoekijzertje waarmee de blokken klem zitten in de klauw, met geen mogelijkheid in beweging. Uiteraard vergat ik niet eerst het borgpennetje te verwijderen. Ik kon er alleen met een hamer tegenaan slaan en dan bewoog het wel een beetje naar binnen toe. Maar ja dat kan nooit ver genoeg om het er uit te kunnen halen. Alternatief was om de bouten van de klauw er uit te draaien, maar daar kreeg ik mijn sleutel maar niet op….. blijken het vijfkantbouten te zijn, nou ja ze zijn echt helemaal van de pot gerukt daar in Frankrijk!!!! Wie schiet daar nou wat mee op?

Alvorens meteen naar de compu te rennen, heb ik op vakantie er eerst eens de Olieslagert er op na geslagen. Die zegt echter heel eenvoudig `verwijder het hoekijzertje`. Overigens staat er heel vaag op de achtergrond een tekening van de klauwbouten en dat zijn gewoon zeskanters. Heb ik iets unieks?

Nou ja openstaande vraag aan jullie is dus: hoe krijg ik het hoekijzertje er uit als het echt goed vast zit?
Alvast mijn dank voor jullie reacties.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 08 augustus 2008 11:01 PM
  [ # 1 ]

Op de onderkant van je remblokken slaan met een hamer wil nog wel eens helpen. Zo geef je de bovenkant ruimte zodat het hoekijzertje losgetrokken kan worden.

Zet een waterpomptang op het hoekijzertje en trek eraan. Tegelijk sla je op de onderkant van de blokken richting de schijf en dan moet het lukken Wink  Anders eerst de zooi even goed inspuiten met een smeermiddel oid.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 09 augustus 2008 07:46 PM
  [ # 2 ]
Autofan schreef:

Op de onderkant van je remblokken slaan met een hamer wil nog wel eens helpen. Zo geef je de bovenkant ruimte zodat het hoekijzertje losgetrokken kan worden.

Zet een waterpomptang op het hoekijzertje en trek eraan. Tegelijk sla je op de onderkant van de blokken richting de schijf en dan moet het lukken Wink  Anders eerst de zooi even goed inspuiten met een smeermiddel oid.


Ja precies: ff hier en daar tegen aan kloppen met de hamer, en dan komt het wel los.
Als je die ant-rammel veren van de blokken af haalt, dan heb je ook wat meer plek.

Als het echt vast zit, dan het hoekijzertje een klein stukje naar binnen tikken, en dan weer naar buiten trekken, net zo lang tot het gangbaar is.
Eventueel met ee klein hamertje en een korte drijver van achter af er op tikken, gaat ook; alleen weinig ruimte.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 09 augustus 2008 10:36 PM
  [ # 3 ]

Het hoekijzertje kan alleen naar buiten toe eruit getikt worden, naar je toe zeg maar. Met een hamer en een schroevendraaiertje oid

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 augustus 2008 11:48 PM
  [ # 4 ]

Dat hoekijzertje kan een bitch zijn. De meeste tips zijn al gegeven.

Die 5 kant bouten die jij zag zitten in elke BX. Daar kijk je aan de achterkant recht tegen aan als je het desbetreffende wiel met de achterkant naar buiten gedraait hebt staan.
Maar kijk nu eens wat verder naar links bij het linkerwiel, en wat verder naar rechts bij het rechterwiel. Zonder wiel dan. En ik heb het over de achterkant van de remschijf.

Daar zie je boven en onder een bout 19 zitten.
Daar past een standaar dop19 uit de doppenset wel op. En anders de kruissleutel wel Wink

Maar daar heb je niets aan als het hoekijzertje niet los wil. Het enigste wat je ermee bereikt is dat je een losse remklauw in je klauwen hebt waar het nog lastiger aan wrikken is.

Meestal zet ik een brede platte schroevedraaier van binnenuit schuin tegen dat ijzertje aan. En dan tikken met een hamer. Korte doch ferme tikken. Hij moet ‘schrikken’.
Dan zal de bitch wel loskomen.

Test

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 10 augustus 2008 02:08 AM
  [ # 5 ]

Het helpt ook enorm om eerst al het remstof en vliegroest van het hoekijzertje af te krabben. Daarna bovenstaande tips. Soms wil het dan nog niet, ik heb al eens een ijzertje helemaal aan gort moeten slaan voor ie los kwam.

Weet je gelijk waarom ik het hoekijzertje heel licht invet met kopervet. Wink

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 10 augustus 2008 05:01 PM
  [ # 6 ]

Heren,
Allemaal bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Zo moet wel gaan lukken. Ik laat het nog weten.
Ik ben nog wel geintrigeerd door de reden waarom Citroen speciaal een vijfkantbout wilde toepassen. Die zijn voor de werkplaats toch ook niet voor de hand liggend. Kost weer een dopset extra. Tenzij ie echt nooit eraf hoeft natuurlijk.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 10 augustus 2008 07:02 PM
  [ # 7 ]

tja

Tja wat zal ik zeggen, je kan ze in frankrijk wel de schuld geven maar als je zelf niet over enig inzicht beschikt laat het dan een ander doen..
Er zijn maar weinig remmen die zo eenvoudig in elkaar zittten als die van een bx. Dat het vast zit is een kwestie van onderhoud..
Remklauwen zijn altijd gangbaar,net als de zuiger. bij apk is de remvertraging altijd gelijk, en sporadisch komt de handremhevel niet terug. kom daar maar eens mee bij een niet hydraupneumatisch systeem.
dat wil ik dan weer ff kwijt.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 10 augustus 2008 07:04 PM
  [ # 8 ]

inderdaad.

FransTBX schreef:

Heren,
Allemaal bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Zo moet wel gaan lukken. Ik laat het nog weten.
Ik ben nog wel geintrigeerd door de reden waarom Citroen speciaal een vijfkantbout wilde toepassen. Die zijn voor de werkplaats toch ook niet voor de hand liggend. Kost weer een dopset extra. Tenzij ie echt nooit eraf hoeft natuurlijk.

inderdaad…...........

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 11 augustus 2008 04:50 AM
  [ # 9 ]

Ik zit hier omdat er hier mensen zijn die me tips geven waar ik wat mee kan, niet om me te laten vertellen dat ik het een ander kan laten doen wijsneus.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 augustus 2008 10:20 AM
  [ # 10 ]

Hee Frans, doe eens een beetje aardig! Men probeert je alleen maar te helpen.
Verder kan ik onderschrijven dat het remsysteem van een BX tamelijk simpel is. Ook voor een “gewone garage”. Dat de achterremmen wel eens vast zitten, heeft weinig met de remmen op zichzelf te maken, maar met het hydraulisch systeem. Een neerwaardse druk afhankelijke remdruk in combinatie met een relatief lichte wagen wel! Door regelmatig even achteruitrijdend fors te remmen, kun je het zaakje gangbaar houden. En natuurlijk altijd kopervet gebruiken tijdens de montage van delen.
Op die manier heb ik nog nooit last gehad van vastzittende remmen.

Maar vanwaar ineens deze omslag naar achterremmen, het ging toch over je voorremmen?

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 augustus 2008 02:42 AM
  [ # 11 ]

soms is die tip goud waard.. maar niet in jouw geval begrijp ik.
verder had ik alleen nadere informatie en een bevestiging op de conclusie die je zelf had getrokken..

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 23 november 2008 03:48 PM
  [ # 12 ]
Thijsvandebles schreef:

Dat hoekijzertje kan een bitch zijn. De meeste tips zijn al gegeven.

Meestal zet ik een brede platte schroevedraaier van binnenuit schuin tegen dat ijzertje aan. En dan tikken met een hamer. Korte doch ferme tikken. Hij moet ‘schrikken’.
Dan zal de bitch wel loskomen.

Nou uiteindelijk is het dus inderdaad zo gelukt, maar tsjonge, aan één kant zat ie echt zodanig vastgerot dat de uiteindelijke vorm een beetje anders is geworden. Trekken met een tang had werkelijk geen enkel effect. Ik kan me zo voorstellen dat het binnenblok niet meer helemaal soepel in de klauw heen en weer ging.
Het terugduwen van de zuiger lukte me niet zoals dat in Olving staat beschreven, maar dat lukte wel door er gewoon een schroevendraaier tegen aan te duwen en tegelijkertijd de zuiger rond te draaien. Was nog makkelijker uit te voeren ook.

Het dunne bruine elektriciteitsdraadje vanaf de klauw, was doorgeknipt aan beide zijden. Ik vermoed de beste oplossing voor Citroen’s remblokslijtageindicatie systeem.

Bij montage heb ik de over elkaar schuivende delen van kopervet voorzien. Heeft dat nog een specifiek nadeel? Ik zie dat een garage namelijk nooit doen, maar het werkt als een trein.

Heeft er nog iemand een idee wat het nut is van die groeven in de zuiger waar ie tegen het remblok aan komt?

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 november 2008 04:02 PM
  [ # 13 ]

Die 5 kant bout zit op menig peugeot / citroen. Dat is niet zozeer aan PSA te danken. Het zijn gewoon compleete remklauwen. Die 5 kant komt in princiepe ook nooit los. De 5 kant krijg je wel los door een 5 gekartelde dop erop te tikken met een hamer.

Zoals eerder word aangegeven moet je die 2 dop 19 bouten hebben om een remklauw te demonteren.

Je hebt hem al los, maar als die een stukje wil knijp ik er een griptang of vast. Al trekkend tik ik met een hamer tegen de achterkant.

Vet is een super oplossing! Blijft het remstof en alle rotzooi van de weg nog beter kleven. Zitten je remmen nog eerder vast! Niet doen dus.
Gewoon met een staalborstel zeer schoon maken en droog alles monteren.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 23 november 2008 04:43 PM
  [ # 14 ]

Logisch dat je de zuiger niet teruggedrukt kreeg. Die moet je terugdraaien voor de handremafstelling. Die groefjes in de zuiger zijn dan ook de afstelling voor de handrem. Bij 1 groefje zit een soort rondje/gat dat groefje moet horizontaal staan volgens mij.

Als je alles droog monteerd gaat het rotten en rot het allemaal vast. Maak je het eerst allemaal goed schoon met een staalborstel en smeer je het dan in met wat vet, monteert het makkelijker en gaat het ook makkelijker weer los. Dat borgveertje borgt alles en voorkomt dat de remmen loskomen.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 november 2008 10:17 PM
  [ # 15 ]
Autofan schreef:

Logisch dat je de zuiger niet teruggedrukt kreeg. Die moet je terugdraaien voor de handremafstelling.

Ik draai meestal een slag of vier, en dan druk ik de zuiger terug, enz. tot ie ver genoeg terug is.

Autofan schreef:

Bij 1 groefje zit een soort rondje/gat dat groefje moet horizontaal staan volgens mij.

Waar zit dat rondje dan ergens? Op de binnenkant van de zuiger?

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook