2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Gangbaar maken voorremmen
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 november 2008 12:12 AM
  [ # 16 ]
Autofan schreef:

. Die groefjes in de zuiger zijn dan ook de afstelling voor de handrem. Bij 1 groefje zit een soort rondje/gat dat groefje moet horizontaal staan volgens mij.

Als je alles droog monteerd gaat het rotten en rot het allemaal vast. Maak je het eerst allemaal goed schoon met een staalborstel en smeer je het dan in met wat vet, monteert het makkelijker en gaat het ook makkelijker weer los. Dat borgveertje borgt alles en voorkomt dat de remmen loskomen.

horizontaal?  Rolling Eyes  nog nooit gedaan eerlijk gezegt, gewoon draaien en drukken tot de remblokken erin konden. Dan voordat je gaat rijden natuurlijk wel eeerst een paar keer de rem intrappen (pompen)

Ik ben met autofan eens dat het beter is het loopvlak van de remblokken op de remklauw in te vetten (met voorkeur kopervet) niet de remvlakken Laughing  (lijkt me niet zo handig) verder draaiende delen zoals moertje en boutjes invetten is altijd gunstig om het zo in de toekomst beter los te krijgen.

Als je toch alles los hem kan je ook alles goed schoonmaken en ontroesten.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 november 2008 12:23 PM
  [ # 17 ]

De ontluchtings nippel losdraaien maakt het terugdrukken van de plunjer ook een stuk makkelijker.
Je houdt de nippel gangbaar op deze manier en er komt eindelijk weer eens wat verse olie in.
Wel de nippel vast draaien met spanning op de plunjer anders zuig je wat lucht aan

om de plunjer naar binnen te draaien heb ik een schroevendraaier vierkant gemaakt , zodanig dat ie mooi in de uitsparingen van de plunjer past .

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 november 2008 01:04 PM
  [ # 18 ]

ik doe het altijd met een platte schroeven draaien en dan alleen met het uit einde dat lukt vaak ook wel.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 25 november 2008 09:10 PM
  [ # 19 ]
nanko schreef:

De ontluchtings nippel losdraaien maakt het terugdrukken van de plunjer ook een stuk makkelijker.
Je houdt de nippel gangbaar op deze manier en er komt eindelijk weer eens wat verse olie in.
Wel de nippel vast draaien met spanning op de plunjer anders zuig je wat lucht aan

om de plunjer naar binnen te draaien heb ik een schroevendraaier vierkant gemaakt , zodanig dat ie mooi in de uitsparingen van de plunjer past .

Bedankt voor je tip, maar dat doe ik dan toch liever op de manier van Olving, gewoon even origineel ontluchten en doorspoelen om inderdaad de olie in de klauw (deels) te verversen. Die manier is in het kort: rempedaal stevig intrappen, drukregelaar ontluchten, klauwen ontluchten en doorspoelen en weer afdichten, rempedaal loslaten.

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 25 november 2008 09:15 PM
  [ # 20 ]

Overigens, zat er in een van de achterklauwen aardig wat lucht. Een half jaar geleden ontluchtte ik hem ook en toen zat er ook al aardig wat lucht in. Daar krijg je mooi geroeste schijven van, terwijl ze na de zomervakantie redelijk mooi schoongeremd waren.
Is dit een bekend verschijnsel en zo ja hoe op te lossen?
Ik heb geen losse remleidingen oid kunnen ontdekken, maar ja misschien een geheim plekje ergens onder de auto?
Dat er in de andere klauw tot twee keer toe helemaal geen lucht zat lijkt aan te geven dat het eerder in de buurt van de klauw zit dan in de aanvoer. Lekke zuiger, nee dan komt er wellicht ook olie uit en dat is niet zo. Lekke onluchtingsnippel? Nou dan zou je bij het remmen toch ook wat moeten kwijt raken en het blijft allemaal keurig droog.
Suggesties welkom.

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 25 november 2008 09:35 PM
  [ # 21 ]

Ik heb afgelopen winter alle leidingen naar achteren vervangen en daarna de boel goed ontlucht maar heb daarna de achterremmen wel vier keer moeten ontluchten, waar die lucht vandaan komt is mij ook een raadsel, het zit echt allen in de remklauw want zodra ik de nippel losdraai is er ook meteen lucht en daarna niets meer, dus zou je denken dat het toch langs de zuiger komt.
lucht in de achterremmen kun je goed merken want dan duikt de bx even tijdens het remmen om daarna meteen weer achter te zakken.
het duurt even tot de olie door het dunne leidinkje stroomt om de luchtbel samen te drukken dus.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook