Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ligt het aan het natte weer of aan de dure brandstof, maar ik krijg de indruk dat er steeds minder DS’en op de weg te zien zijn.
Voor mij persoonlijk geldt dat als het even goed weer is, ik de DS pak, en de brandstof-kosten neem ik voor lief (ik rijdt dan ook op LPG). Door de accijnsverhoging op LPG en Diesel die door Bos is ingevoerd per 1 juli ga ik met de Xantia nu vooral in Belgie tanken. Eigenlijk zijn de Xantia en DS qua brandstofkosten alleen nu even duur. De Xantia heeft veel lagere onderhouds-kosten maar de DS weer geen wegenbelasting.
Daarom dacht ik er nog maar eens een poll tegenaan te gooien :
Rijdt je nu minder (in de DS) met de huidige brandstofprijzen ?
Ook heb ik eens iemand gehoord die bezig was z’n DS om te bouwen naar aardgas, als hier iemand ervaring mee heeft wilt zou ik dat ook graag willen weten.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik denk dat er ook minder DSen rondrijden omdat de ” net niet DSen ” plaats maken voor de beter gerestaureerde exemplaren , ze raken gewoon op
Heeft volgens mij niets met brandstofprijzen te maken , maar eerder met het feit dat hoe ouder de DS wordt hoe moeilijker voor velen om de auto op de weg te houden
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Het zullen er inderdaad steeds minder worden, niet meer.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Minder DS’en op de weg…
bartjes schreef:Ook heb ik eens iemand gehoord die bezig was z’n DS om te bouwen naar aardgas, als hier iemand ervaring mee heeft wilt zou ik dat ook graag willen weten.
Aardgas is niet slim. Het enige voordeel is dat het minder vervuilend is t.o.v. LPG, verder is het vooral duurder dan LPG. Daarnaast is LPG grotendeels een afvalproduct van de raffinaderijen welke anders afgefakkeld wordt. Elke in een auto verstookte liter aardgas leverd een liter extra afgefakkeld LPG op, wat ook weer uitstoot met zich mee brengt. En ondertussen zuigen we de provincie Groningen tot een valei…
Mijn idee; aardgas is geen oplossing! En zolang er geen andere oplossingen zijn, is LPG een zeer goed alternatief; goedkoop, schoner en goed verkrijgbaar.
Verder heb ik niet het idee dat er veel minder DS-en ons straatbeeld sieren. Ik denk ook niet dat veel DS-bezitters een DS rijden uit economisch oogpunt, waardoor de brandstofprijzen wellicht zelfs minder vat hebben op de DS rijders.
Ben het ook niet echt met de stelling eens !, ik woon zelf in Amsterdam en hier ‘stikt’ het nog van de DS’en ..
Misschien dat ze tegenwoordig allemaal naar Amsterdam komen
@ Bartjes, hoe gaat het trouwens met de interval ?!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: Minder DS’en op de weg…
patje74 schreef:bartjes schreef:Ook heb ik eens iemand gehoord die bezig was z’n DS om te bouwen naar aardgas, als hier iemand ervaring mee heeft wilt zou ik dat ook graag willen weten.
Aardgas is niet slim. Het enige voordeel is dat het minder vervuilend is t.o.v. LPG, verder is het vooral duurder dan LPG. Daarnaast is LPG grotendeels een afvalproduct van de raffinaderijen welke anders afgefakkeld wordt. Elke in een auto verstookte liter aardgas leverd een liter extra afgefakkeld LPG op, wat ook weer uitstoot met zich mee brengt. En ondertussen zuigen we de provincie Groningen tot een valei…
Mijn idee; aardgas is geen oplossing! En zolang er geen andere oplossingen zijn, is LPG een zeer goed alternatief; goedkoop, schoner en goed verkrijgbaar.Verder heb ik niet het idee dat er veel minder DS-en ons straatbeeld sieren. Ik denk ook niet dat veel DS-bezitters een DS rijden uit economisch oogpunt, waardoor de brandstofprijzen wellicht zelfs minder vat hebben op de DS rijders.
Nou, aardgas kan je met een speciale installatie thuis ook via je eigen meter tanken, accijns-vrij, dan wordt het interessant. Trouwens is op aardgas willen rijden voor mij een strategisch plan voor de lange termijn. Tegen de tijd dat aardgas op is, zakt de bodem in Groningen in. De zee stroomt binnen, overspoelt ook Noord, Zuid-Holland en Zeeland. Ineens is Den Haag weggevaagd en woon ik in de nieuwe hoofdstad van Nederland : Eindhoven. Kunnen we weer met een schone lei beginnen zonder accijnzen (en zo droom ik nog even verder).
Ik geef toe dat LPG een gedoe is, je hebt namelijk drie verloopnippels nodig voor door Europa te toeren. In Luxemburg is LPG misschien niet te krijgen omdat de benzine relatief te goedkoop is, in berggebieden (Zwitserland) kun je het ook schudden, maar voor de rest is het best wel te doen als je tenminste ook nog op benzine kan rijden.
Over de intervalschakeling: met deze zomer in Nederland heb ik ‘m al aardig kunnen testen. Ik had nog een probleem met de diode die ik in de originele witte ruitenwissel-schakel-draad had gesoldeerd, maar dit is opgelost met een wissel-relais, zie het betreffende draadje.
Schema’s heb ik gevraagd aan Rien, maar deze is nu met vakantie.
Ik houdt jullie wel op de hoogte en her-open het onderwerp zodar er weer iets over te melden valt.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Afgelopen zaterdag 4 DS-sen + TA gespot in een straal van 10 km.
Wellicht was er een evenement ofzo….
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zie geen optie:
“ze ligt nog onder het mes”...
Ik weet het, ik weet het; die van mij hangt al anderhalf jaar in de steigers, het schiet maar niet op….. ops:
Maar…ik heb in ieder geval van de week de bevestiging van het Conservatoire binnengekregen: mijn Supertje is in ieder geval origineel en op 10/12/‘73 van de band gerold, en op 06/01/‘74 verkocht waarna ze op 08/01/‘74 voor het eerst op kenteken is gezet.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Ik zie geen optie:
“ze ligt nog onder het mes”...
Ik weet het, ik weet het; die van mij hangt al anderhalf jaar in de steigers, het schiet maar niet op….. ops:
Maar…ik heb in ieder geval van de week de bevestiging van het Conservatoire binnengekregen: mijn Supertje is in ieder geval origineel en op 10/12/‘73 van de band gerold, en op 06/01/‘74 verkocht waarna ze op 08/01/‘74 voor het eerst op kenteken is gezet.
he das grappig, hoe vraag je dat aan ?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
lupolo schreef:he das grappig, hoe vraag je dat aan ?
Is al een topic over.
Gebruik even de zoekfunctie met “conservatoire”
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Pascal schreef:Ik zie geen optie:
“ze ligt nog onder het mes”...
Ik weet het, ik weet het; die van mij hangt al anderhalf jaar in de steigers, het schiet maar niet op….. ops:
Maar…ik heb in ieder geval van de week de bevestiging van het Conservatoire binnengekregen: mijn Supertje is in ieder geval origineel en op 10/12/‘73 van de band gerold, en op 06/01/‘74 verkocht waarna ze op 08/01/‘74 voor het eerst op kenteken is gezet.
goh, net zo lang als de mijne…...