1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
warm
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 10 augustus 2008 08:32 PM

Jongens, ik zit in Rome met de SM. Maar ik moet toch zeggen, hoewel het blok optimaal is, dat ik in de file bij 35 gr. de meter maar net niet in het rood heb. En de damp van verbrande olie uit de iets zwetende klepdeksel pakking roept leuke vragen op. Een klus dus.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 10 augustus 2008 08:40 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een 3 rijen radiator en 2 race-fans. Maar toch. Ik heb het idee dat de warmte er eigenlijk niet uit kan. Maar ga thuis eerst een zwaardere fan erin zetten. dat kan nog. Olie temp is daarentegen geen enkel probleem (ik heb de standaard koeler nog), keurig wijzer in het midden. Bij heel hoge snelheid ietsje oplopend, maar werkelijk, dat hoef je niet te veranderen tenzij je van die slangen af wilt. Ik vind die echter wel stoer staan… Maar echt, dat water… Met airco zou er in de middag nauwelijks te rijden zijn want dan wordt ie nog heter. Vanmorgen stonden we, zoals daar gebruikelijk, een half uur in de file. Ik voelde me echt niet lekker. Zolang je boven de 100 kunt rijden is er weer geen enkel probleem.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 augustus 2008 09:49 PM
  [ # 2 ]

Piet , laat je niet misleiden door het metertje op je dachbord .

Bij mij loog dat zeker 15 graden .....

Moet je water bijvullen ????

Dus zolang de STOP niet aangaat is je motor niet te heet .

Heb je de fans zo geschakeld dat ze altijd werken ( ook als contact af staat ) ??

Ja die zwetende kleppendekselpakkingen is moeilijk op te lossen , maar kan geen kwaad .

Het evacueren van de hete lucht van onder de motorkap is een ander probleem , zijn wel wat oplossingen voor , maar niet ter plaatse uit te voeren .

Wat je wel kan doen is de rubber tussen motorkap en voorruit eraf halen , heb je daar toch een spleet waar wat lucht weg kan .

Mischien moet je dan wat meer de voorruit kuisen , maar dat heb je er wel voor over denk ik ...

Tot zaterdag ( als ik er raak )

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 10 augustus 2008 10:39 PM
  [ # 3 ]

metertje liegt inderdaad serieus,maar zoals Walter zegt,kan het geen kwaad,zolang de stoplamp en het watertemperatuur icoontje niet brand.Vergewis U er wel van dat de sensor werkt,voor kritieke stop,deze kan je testen door hem aan de massa te leggen(was bij mij kapot).De sensor is eigenlijk niet meer dan een thermocontact,van 97°C,op M 22,welke er ingeschroefd zit!Lampje brand ook bij op contact zetten.
Een preciezer metertje monteren(ergens wat verborgen,voor ‘t zicht) is een goede optie.
Ik heb 3 metertjes van VDO klaar liggen: 1 voor oliedruk,1 voor olie temperatuur en 1 voor de water temperatuur. Wink
Een olie wisselaar is ook een must,vooral als je al een 3 rijer hebt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2008 10:53 PM
  [ # 4 ]

Piet,

Laat je niet gekmaken: met goed werkende koelfans en zolang het lampje niet gaat branden is er niets aan de hand. Ook zonder olie-warmtewisselaar gaat het allemaal prima. Misschien gewoon een goed idee om volgend jaar een nieuwe 3-rijen radiateur te monteren.

Wat Walter ook al schreef: de warmte onder de kap komt nauwelijks weg bij een SM. Gewoon lekker doorkachelen, maar let op het lampje!

Veel plezier daar! Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 augustus 2008 11:02 PM
  [ # 5 ]

Een oliewisselaar belast het koelsysteem nog meer , dus dat is geen OPLOSSING .

Trouwens de olietemperatuur blijft stabiel : dus daar IS GEEN probleem .

En een drierijen radiator zit er al in deze wagen ( zie tweede post)

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 11 augustus 2008 12:03 AM
  [ # 6 ]

Wat ook dikwijls vergeten word,bij revisie, is het ringetje,wat gemonteerd zit tussen het korte dikke koelslangetje achter op de verbinding tussen de 2 koppen.Dat staat duidelijk vermeld,in de RTA,dat dit oververhitting kan veroorzaken.Het doel van het ringetje,is het gelijk koel vermogen te bezorgen aan de linker en rechterzijde van de cilinderbanken Wink

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 11 augustus 2008 12:42 AM
  [ # 7 ]

De rubber strip bij de voorruit is vanaf heden weg. Dat koperen ringetje ga ik nakijken - uiteraard heb ik RTA bij me. Ik hoef geen koelwater bij te vullen, eigenlijk gedraagt het blok zich heel goed, behalve dan de dampen van de olie en de temperatuurmeter. Ik ga me dus geen zorgen maken tenzij het waarschuwingslamoje gaat branden. Opmerkelijk: geen problemen met de 1-2-3 en daarvoor was ik dus bang. Walter, hoop je te zien, Piet

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 augustus 2008 02:10 AM
  [ # 8 ]

Ik heb een DS 21IE met 23 radiateur en elektrische fan. Die slaat aan bij 92 C, maar dan staat mijn metertje nog maar 1/4 mm van het rood af!
Je kunt misschien controleren met een goede (laboratorium)thermometer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 12 augustus 2008 01:43 PM
  [ # 9 ]

ik heb een 2 rijer radiator met olie-waterwisselaar en mijn meter staat ook altijd op de scheiding tussen rood en wit maar als ik meet is het water maar ong.78 graden….zelfs na langdurig fille rijden

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 augustus 2008 01:56 PM
  [ # 10 ]

Ik ook. Mijn meter staat netjes in het midden…In de file gaat ie tegen het rood aan staan en slaan de fans aan. Daalt weer naar midden enz..
je ziet.. er is geen pijl op te trekken..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 augustus 2008 02:35 PM
  [ # 11 ]

Ook mijn meter klopt voor geen meter. Dan geeft ie te veel aan, dan weer te weinig….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 12 augustus 2008 10:14 PM
  [ # 12 ]

ik bedenk net dat ik een universeelmeter bij me heb met een meetsonde. Ik ga vrijdag de temperatuur meten om te zien wat die Mickey Mouse meter nu eigenlijk aangeeft. Ik kom terug…

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 augustus 2008 12:35 AM
  [ # 13 ]

om de lucht beter te laten doorstromen:

-verwijder bodemplaat
-verwijder plaatjes achterkant onderkant voorpatborden
-maak gaten in onderkant achterkant binnenkant voorpatborden.
-zet luchtregelaar binnen op koud en fan binnen aan zodat fans voor radiatuer ook gaan draaien (zo zit dat mij tenminste aangesloten orgineel) zodat temp koelwater laag blijft en de fans niet pas aanslaan wanneer het zaakje 93 graden is.

haal kleppendeksels los en koop siliconenkit, dun laagje op de pakking en de zaak is weer lekvrij

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 augustus 2008 01:05 AM
  [ # 14 ]
pietjan schreef:

om de lucht beter te laten doorstromen:


-maak gaten in onderkant achterkant binnenkant voorpatborden.

haal kleppendeksels los en koop siliconenkit, dun laagje op de pakking en de zaak is weer lekvrij

Piet zit al wel op het ICCCR in Italie ,

en bij een injectie is het geen klus om op straat ” even ” je kleppendeksels te lichten .

 


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 13 augustus 2008 01:11 AM
  [ # 15 ]

Hahahahha een foto van mijn motortje… das lang geleden!

nee feit is dat dit moeilijk te doen is op straat… en zonder gereedschap bij misschien…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook