Hallo allemaal,we zijn weer terug uit tjechie in totaal 2500 km gereden met onze bx 1.6 chic uit 1991,het is echt een fijne auto om verre afstanden mee te rijden.
Een paar dagen voordat we vertrokken begaf de startmotor het,even een 2de hands erin gezet en geen problemen meer behalve 1 dag voordat we weer terugkeerde naar hadden we weer problemen mijn vriendin en 2 kids hebben toen constant de wagen aan moeten duwen dit was opzicht wel lachen bij het tankstation en supermarkt,maar goed dit kun je verwachten met een citroen heeft ook wel weer zijn charme.
We hebben ook 1.5ltr koelvloeistof bij moeten vullen.
Mijn vraag is is het gewoon domme pech met de startmotor en is het normaal dat je met dergelijke afstand en hitte en bergen met stijgingsperct.van 12% zoveel koelvloeistof verliest.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Met vriendelijke groet, Bianca en Hans.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
hey, welkom terug in ons kikkerlandje!
wbt de problemen aan de auto:
1. verlies van koelvloeistof:
dat kan er aan de buitenkant uit komen, of inwendig verloren gaan.
Van de buitenkant is meestal wel te zien, dan ligt er een plasje onder.
Bekende plekken zijn de waterpomp en de slangaansluiting daar(links onder aan het blok)
of de radiateur. Het kan goed zijn dat het pas lekt als het systeem op druk komt, met warme motor.
Gooi eens een nachtje een stuk karton onder de auto, dan kun je beter zien waar het lekt.
Het kan ook zijn dat de kop lek is, dan word het water mee verbrand en langs de uitlaat er uit gegooit.
2. startprobleem:
Moeilijk te zeggen zo. Wat doet de auto?
Hoor je klikken in het vooronder als je de sleutel omdraait?
(accu slecht, overgangs weerstand in de +, slecht vollast relais)
Gaan alle lampjes eerst aan, en dan uit als je de sleutel omdraait?
(accu versleten)
Als ie klikt, helpt het dan om de auto, in zn 5, een stukje vooruit te duwen?
(bendix stuk)
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Bedankt voor de ondersteuning,het is denk ik de accu want de lampjes gaan uit zodra ik de sleutel omdraai,wat betreft de koeling dat ga ik nog even onderzoeken,nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groet, Bianca en Hans
bij mij gaan de lampjes ook uit bij starten, je hoort het relais van het dashboard ook uit gaan bij starten, geen dode accu test dus.
MaartenH schreef:bij mij gaan de lampjes ook uit bij starten, je hoort het relais van het dashboard ook uit gaan bij starten, geen dode accu test dus.
Ik heb het probleem al verholpen, de startmotor was defect vanmiddag een zo goed als nieuwe erin gezet,start weer als een zonnetje,het koelingsprobleem zit bij de slang die loopt van de thermostaat naar de radiateur die is lek bij de slangklem van de thermostaat denk,daar kijk ik morgen nog even naar.
ik heb hetzelfde gehad een paar weken geleden, ik had de startmotor maar omgewisseld bij een revisiebedrijf, kost wat, maar dan heb je wel garantie.