Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-01-2007
- SM 2.7 carb airco
Beste
Ik ben mijn klepspeling aan het controleren. De inlaatkleppen staan rond de 0.20 mm (0.15 - 0.25) de uitlaatkleppen staan rond de .50 mm
( 0.45- 0.55).
Volgens het werkplaats handboek zou de speling inlaat 0.30-0.35 mm en uitlaat 0.50-0.55 mm moeten zijn.
ca. 8.000 km geleden is in een sm garage de speling gesteld. ( na kop-revisie). Gezien de speling van de inlaat kleppen heb ik het vermoeden dat de inlaatklepspeling toen niet op 0.30-0.35 gesteld zijn omdat alle kleppen nu rond de 0.20 staan. Kan iemand hier een logische verklaring voor geven of wat kan de reden van mijn vermoeden zijn?
Ik ben van plan gewoon de voorgeschreven speling aan te houden.
Graag uw reaktie?
NB! motor is een 2.7 carb ‘72
mvg
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na een revisie waarbij de klepzittingen vervangen zijn of waarbij de kleppen opnieuw zijn ingeslepen kan het heel goed voorkomen dat na enkele duizende kilometers de kleppen strakker zijn komen te staan. Ze zijn als het ware ingeslagen op de nieuwe zittingen. Voorlopig niet iets om je zorgen over te maken. Ik zou ze nu goed afstellen, en na een paar duizend kilometer de boel nogmaals opmeten.Staan ze dan wéér strak, dan moet je je zorgen gaan maken. Nu niet.
Wil je ook vertellen waar je de koppen hebt laten doen aub? Die ervaringen zijn voor alle sm-rijders nuttig!
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-01-2007
- SM 2.7 carb airco
Aangezien enkel de inlaatkleppen sterk afwijken ga ik er niet van uit dat het met ernstig inslaan van de klepzetels te maken heeft. Daarbij is in slijtage van de uitlaatkleppen/zetels meestal groter is mijn ervaring, deze staan bij mij nu rond de 0.50 (nomaal dus).
Ik vermoed dus te krappe afstelling van in inlaatkleppen.
Zou dit een reden kunnen hebben waarvan ik niet op de hoogte ben.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bergkoning schreef:Aangezien enkel de inlaatkleppen sterk afwijken ga ik er niet van uit dat het met ernstig inslaan van de klepzetels te maken heeft. Daarbij is in slijtage van de uitlaatkleppen/zetels meestal groter is mijn ervaring, deze staan bij mij nu rond de 0.50 (nomaal dus).
Ik vermoed dus te krappe afstelling van in inlaatkleppen.
Zou dit een reden kunnen hebben waarvan ik niet op de hoogte ben.
Het kán natuurlijk altijd. Maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat na revisie én juiste afstellen de boel na +/- 10.000 toch strakker staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-01-2007
- SM 2.7 carb airco
Wat een snelle reaktietijd Waterman! bedankt
Ik twijfel niet aan je ervaring.
Even voor de zekerheid: de bovengenoemde klepspelingen van .30-.35 voor de inlaat zijn correct, Toch?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet niet dat je inlaatkleppen een pak groter in diameter zijn dan je uitlaten .
Mijn ervaring leert dat als je de maximum speling aanhoud , je de klepppen lichtjes hoort tikken .
Ik hou mij nu bij ingelopen motoren op de minimum speling : laat zeggen een losse 25 , een strakke 30 .
En ja wie heeft je cilinderkoppen gedaan ?
Welke kleppen zijn erin gegaan , klepgeleidingen ook vernieuwd ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen