Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Dit is eerder een waarschuwingsdraadje dan vraag:
We zijn een paar dagen geleden tegels gaan halen voor de badkamer. In totaal voor een gewicht van pakweg 600 kg, ik kijk in het instructieboekje en zie dat ik 711kg kan meenemen(maximumgewicht-leeggewicht), dus ik tegels besteld, en maar gaan afhalen in 1 keer. Luchtvering naar beneden en laden maar.
Na het inladen zat ik pakweg met zo’n kleine 700 kg (600kg tegels, ikzelf 60kg en een halve dieseltank), toch ging het service-lichtje aan en melding van 10km/u en luchtvering ging dus niet naar boven.
Dan maar uitgeladen tot het wel ging, dat was na ongeveer 170 kg tegels uitgeladen te hebben.
Waarom ging dit nu niet, ondanks het gewicht dat mee mag?
Omdat er een beperking is op de achteras, als je het boekje wat nauwkeuriger uitpluist , nl. +/- 400 kg (weet het niet meer exact).
Misschien toch een vraagje voor de experten: als ik de luchtvering niet naar beneden had gelaten, had ik dan die stuk kunnen maken, of is er een veiligheid of zoiets?
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bij mij gaat het lichtje soms ook branden nadat ik de vering naar beneden gelaten heb. Ook al heb ik niets (zwaar) achterin.
Na enkele 10-tal meter rijden is de vering terug op haar normale hoogte.
Staat in het instructieboekje dat dit wil zeggen dat de vering naar omhoog komt. En als er dan wat gewicht achterin ligt zal dit zeker meer tijd vragen.
Trouwens, ik weet niet hoe je de stenen geladen hebt, maar ik veronderstel dat je ze deels ook op de neergeklapte achterbank gelegd hebt en niet enkel boven de achteras.
Dat scheelt ook wel wat, en zorgt ervoor dat je toch boven de 400 kg kan komen.
Nog een laatste punt, een paar maand geleden had ik ongeveer 300 kg achterin liggen. Enkel in de koffer, en dus bijna vlak boven de achteras.
Toen ik wou vertrekken hing de auto helemaal door zijn veren, net zoals je de vering in de laagste stand zet.
Dus de vering moest ook helemaal omhoog gepompt worden.
Dus als je de vering in de normale stand had gelaten had je zeer waarschijnlijk net hetzelfde meegemaakt.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Ik had de achterbanken neergeklapt en daar ook op geladen, ongeveer 1/3 lag op de achterbank, wel vooral langs linkse kant, want de rechterstoel was nog in zit-positie, misschien dat die neerlaten ook iets had geholpen.
Ik had de vering geprobeerd manueel terug naar boven te zetten (met knopje in koffer) na starten van de auto, maar die deed niks tot ik een deel terug er uit had, nu ja , alles is opgelost geraakt , heeft ons alleen 150 km meer rijden gekost.
Moet eigenlijk ook wel bij vermelden dat auto op een lichte helling stond, mogelijk heeft dat ook wat invloed voor gewicht op de achteras, geen idee of daar rekening wordt mee gehouden door de boordcomputer.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gunther schreef:Ik had de achterbanken neergeklapt en daar ook op geladen, ongeveer 1/3 lag op de achterbank, wel vooral langs linkse kant, want de rechterstoel was nog in zit-positie, misschien dat die neerlaten ook iets had geholpen.
Ik had de vering geprobeerd manueel terug naar boven te zetten (met knopje in koffer) na starten van de auto, maar die deed niks tot ik een deel terug er uit had, nu ja , alles is opgelost geraakt , heeft ons alleen 150 km meer rijden gekost.
Moet eigenlijk ook wel bij vermelden dat auto op een lichte helling stond, mogelijk heeft dat ook wat invloed voor gewicht op de achteras, geen idee of daar rekening wordt mee gehouden door de boordcomputer.
Speelt idd wel mee voor de verplaatsing van het gewicht, en dus ook de kracht de de compressor moet otnwikkelen.
Dus zal ook wel een rol gespeelt hebben, maar het zal zeer waarschijnlijk geen 170 kg goedmaken.
Nuja, ik denk dat de belading al meer dan behoorlijk was. Ronde de 550 kg.
In ieder geval, meer naar het midden van de auto plaatsen had zeker kunnen helpen.
Maar of het zo gezond is om er dan uiteindelijk bijna 700 kg in te proppen weet ik niet.
Dit zorgt voor een zeer zware belasting van vering, motor, aandrijving,...
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
http://www.boedelbak.nl......
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Martijn de Ruijter schreef:http://www.boedelbak.nl......
Gr Martijn
Inderdaad makkelijk, maar als je een grote auto hebt wil je al eens wat meer zelf vervoeren he
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.