Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Afgelopen zaterdag hoorde ik een knal terwijl ik over een drempel reed, gevolgd door hevig schokken, trillen en ratelen. Schuddende pook, etc. Bleek de motorsteun aan de distributiezijde. De rechter aandrijfas moest de massa opvangen en heeft dat keurig gedaan tot we thuis waren.
Nadere inspectie leert dat de achterste bout (onder nokkenas-tandwiel)niet gemonteerd is geweest. De stress heeft waarschijnlijk tienduizenden kilometers lopen werken totdat de bout onder de dynamo doormidden brak en het montagepunt in het blok bij de nummer 1 bougie gewoon doormidden is geklapt.
Mogelijke remedie is het blok vervangen, of met veel pijn en moeite de afgebroken bout uitboren en het bovenste punt laten lassen. Nou, ik heb deze auto gekocht voor 50 euro dus dat doen we dus niet. De overige lijst aan mankementen is van dien aard dat het mooi is geweest. Ergens volgende week laat ik haar ophalen.
Ik wil wel een toast uitbrengen op deze geweldige BX, ontzettend veel plezier van gehad! Bijna probleemloos toch 2000 KM per maand mee gereden, vanaf januari!
Maar handig om toe te voegen aan de lijst van controlepunten voordat je een auto met XU-motor koopt: loop ff die bouten na.
Iemand nog interesse in een onderdeel?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik denk dat ik wel iemand blij kan maken met het monopoint huis, de computer en de lamdasonde.
wawildederveurhebbe?
Overigens zonde van het beestje, maar ze heeft haar laatste kilometers toch lekker veel gereden tot de laatste snik
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
wat voor kleur is ie? ik zoek nog een rechterachterdeur die wel dezelfde grijstint heeft, zie foto.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Een Chic is altijd in Gris Dolmen geleverd, en dat is een tint donkerder dan jouw GTI.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik lees alleen nergens dat het een Chic is? Of zie ik nou wat over het hoofd? ops: Ik zie alleen BX Progress in de titel staan.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dan kan het nog niet, althans ik ken geen Progressjes in dat zilver.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Mijn remleidingen naar de draagarmen achter zijn croquant; hoe zijn die op jouw BX?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Net 12 uur gewerkt, heb nu nog ff wat energie over…
Zat te denken dat als iemand het voor elkaar krijgt om dat blok zo te stutten dat je er mee weg kan rijden, dat iemand de complete auto voor niks mag hebben.
Ze is nog gekeurd tot 14 januari 2009. Als iemand de ophangpunten kan fixen valt er nog prima mee te rijden.
De kleur is donkergroen metallic, iemand help me ff… weet die namen niet meer.
De remleidingen zijn volgens mij prima. Gecoat en al. Zeker weten doe ik natuurlijk niet.
Het totale lijstje met mankementen:
*Lekke octopus (eens per week bijvullen)
*linker banden lek (eens per week bijvullen)
*af en toe wat gerammel uit de voortrein
*onlangs een licht kraakje uit de achtervering
*resetknop dagteller doet niks
*backlight klokje (lampje)
*achterste uitlaat-ophangpunt weggerot (altijd lachen… als de pot te laag kwam, gewoon hard over een drempel racen en dan tikte die de pot weer hoog)
*veerbollen niet veel soeps meer
*ploffen in de uitlaat bij gas los (uitlaatkleppen?)
*soms variabel stationair toerental bij warme motor (golfbeweging van een paar seconden, ik denk slechte bougies… bij warme motor moet je ook volgas starten (en das curieus bij een injectiemotor))
*bestuurdersstoel leuning ingezakt
*roestgaten in kofferbak
*Grote retourslang tussen HD regelaar een LHM vat lek, vervangen door stuk tuinslang
*roest in bijde voorsneppen (of is dat specifiek DS jargon?)
*ring van tankopening losgerot, tankklepje duw je gewoon dicht, de roest klemt genoeg
*deukje in LA portier wegens vandalisme actie (stukje stoeptegel)
*bypass van interieurkachel (aansluiting brak een paar weken geleden af, opgelost door een remklauw geleidebus tussen de slangen te stoppen met een paar slangklemmen
*geen katalysator (had die nodig voor de 19TZI van m’n ma, diens kat is weggesmolten en in stukjes via de uitlaat uitgepoept)
*en dan natuurlijk die motorsteunbevestiging…
Als iemand haar wil redden, tuurlijk, graag! Enig realisme heeft me al maanden geleden de kop opgestoken dat je wel een groot liefhebber moet zijn om dit te willen… er zijn betere Progressjes te vinden voor wehnag.
Het typische BX verhaal… jaar of 3 geleden reed een kennis van me zijn 1988 BWM 3 serie in de sloot, de ochtend na een avondje zuipen (geen Badkuip Met Wielen maar een Duikboot Met Wielen). Een vriend van me vroeg me of ik niet een auto voor hem wist. Kwam deze BX tegen via internet, vraagprijs 500. De auto was toen nog perfect, goed onderhouden etc.
Rond Oktober vorig jaar kwam ik hem weer eens tegen, en vroeg hem naar de staat van z’n voiture. Nou, die stond al een tijd stil vanwege een hydrauliek-lek, en zou kort daarop naar de sloop gaan. Volgens lokaal universeel garagebedrijf waren de banden en uitlaat totaal op (waar niks van bleek te kloppen). Ik vroeg hem waarom hij me nooit heeft gebeld (zoals afgesproken)... geen reactie. Ik zou er wel een keer naar kijken. Uiteindelijk werd dat December. Die lekkage waar hij het over had klopte op zich wel (octopus) maar verklaarde niet het enorme spoor aan vloeistof voordat hij het ding wegzette. Bleek de plastic aansluiting van de bovenste koelslang op de thermostaat.
Ik kocht de auto voor 50 euro en plaatste een metalen aansluiting. Okee, koelvloeistof gevuld, LHM vat ook leeg maar gek genoeg ook geen motorolie meer. Alles gevuld, banden opgepompt, RA draagarm vervangen en ze rolde zo door de keuring.
Echter was het voor mij de derde BX, na m’n Digit/GT en TRS Automatic. Geld in steken was amper zum frage, gewoon rijdend houden, desnoods met plakband en ijzerdraad. Ging verbazingwekkend lang goed!
Volgens mij is komende zondag een prima dag om de auto te demonteren, weer of geen weer. Als iemand iets wil hebben, kom het er zelf afschroeven, kost je niks. Echter zijn er bepaalde parts die ik zelf wil houden (pompje hier, interieurdeeltje daar, remmetje zus, boutje zo).
Als je echt iets wil hebben en je kan niet komen, en het is niet te veel werk om te demonteren, geef alsnog een seintje. Overigens heb ik weinig zin om zelf die remleidingen te demonteren, heb al genoeg onder auto’s gelegen de afgelopen jaren.
Belangrijk: neem oude dekens mee! Ik wil mijn positie in deze buurt niet verpesten en wil dat geen enkele druppel anders dan zweet op de straat valt!
Dus in principe zijn wat mij betreft het monopointhuis, kompjoetert en Lambda-sonde gereserveerd voor Mechuccio… De remleidingen voor JanvB.
Dus het kost je niks, maar een paar flesjes bier lust ik graag
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Magazijn BX club?
Thijs is wel op vakantie momenteel, dus het zou even moeten wachten.
Maar ook zo’n motorsteun is te vervangen hoor. Waarom dat niet?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hoeveel heeft de auto gelopen en hoe zijn de voorveerpoten? Ik zou ze graag willen hebben voor een paar flesjes bier.
Je zou nog eens een rondje maken in mijn break met comfortbollen, dat kan helaas niet meer.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Timo1990 schreef:Ik lees alleen nergens dat het een Chic is? Of zie ik nou wat over het hoofd? ops: Ik zie alleen BX Progress in de titel staan.
Wups ops: das mijn fout, ik zat te denken aan onderdelen voor mijn ex-chic….. en zodoende.
Ik ga me even schamen in de keukenkast!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
stoterstangen90 schreef:Magazijn BX club?
Thijs is wel op vakantie momenteel, dus het zou even moeten wachten.
Maar ook zo’n motorsteun is te vervangen hoor. Waarom dat niet?
Helaas heb ik haast om van het ding af te komen. Soort spirituele opruimactie zeg maar… Ik ga ook echt terug naar 1 auto.
Als het de motorsteun was, had ik die in 5 minuten vervangen… Heb zelfs kant en klare motorsteunen liggen. Echter, de aansluiting van de motorsteun op het blok is aan gort. Van de drie montagepunten is er nog eentje heel, maar die bout fungeert momenteel vooral als begeleiding. Onmogelijk dat die in z’n eentje de belasting van rijden kan weerstaan.
Uitboren van gehard staal is niet mijn hobby, en zelfs nadien blijf je met 2 van de 3 ophangpunten alsnog in de gevarenzone.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Belangrijk:
Zondag gaat niet door, ik blijf dit hele weekend weg. Ik kan maandag wel een beginnetje maken, dan stel ik het laten ophalen nog wat uit.
De veerpoten zijn trouwens niet veel soeps…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
haha, ik hoor net in mijn topic dat ik rond rijd met een mogelijk slechte kap in mijn koelsysteem. ik ben dus wel geinteresseerd in de metalen die je nog hebt. verde evt nog een koelslang die bij mij heel slecht is, hij loopt boven over het blok en heeft een rare bocht… (ik zal nog ff een fototje zoeken ofzo) maar misschien is de bij jou ook al slecht?
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
JanvB schreef:Mijn remleidingen naar de draagarmen achter zijn croquant; hoe zijn die op jouw BX?
Das inderdaad iets om van een andere auto af te halen!
Gr Martijn