1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Auto invoeren in België...
gs et gsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 01-03-2006

Gepost: 12 augustus 2008 10:16 PM

Zojuist een leuke Citroën gekocht in Frankrijk. Echter om de auto op Belgisch kenteken te krijgen, heb ik een gelijkvormigheidsattest of CVO nodig. Citroën België geeft aan dat ik naar een garage in het land van herkomst moet gaan en het daar moet proberen te regelen. Nu is dat (in dit geval) op zich geen probleem, maar lijkt mij toch een beetje omslachtig. Iemand hier ervaring mee? Of tips, emailadressen waarmee hij/zij succes heeft gehad?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 12 augustus 2008 10:18 PM
  [ # 1 ]

Jep. Je moet met Citroen Brussel bellen en vragen naar de homologato dienst. Daar kan je dan een afspraak maken. Dan moet je met de wagen naar Brussel (ijzerplein) en dan kijken ze daar of hij een gelijkvormigheidsattest kan krijgen.

Ik ga dat de 17e doen. Dus ik zal je nog wel iets laten weten als je wil.

Je kan het naar het schijnt ook krijgen bij de keuring Smile

PS: dat ik het in het land van oorsprong moet krijgen heeft Citroen bij mij ook geprobeerd. Bent oen gaan informeren bij Citroen op de boomsesteenweg en daar hebben ze het goed uitgelegd.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 12 augustus 2008 10:37 PM
  [ # 2 ]

het snelste dat je gewoon een gelijkvormigheidsprocedure bij de keuring laat doen.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 12 augustus 2008 10:38 PM
  [ # 3 ]
BunnY schreef:

Ik ga dat de 17e doen.

17 augustus 2008? Op een zondag???

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 13 augustus 2008 03:08 PM
  [ # 4 ]

Neen, 17 september. Op een woensdag. Kan alleen maar swoensdags Smile

Bij de keuring gaat het ook. Maar ik heb gehoord dat ze daar moeilijker doen en dat er daar nog langere wachtlijsten zijn. De dame bij de keuring zei zelf ‘probeer het best maar eerst bij Citroen zelf’. Dus heb ik dat maar gedaan Smile

Profiel  
 
gs et gsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 01-03-2006

Gepost: 15 september 2008 10:07 PM
  [ # 5 ]

Het gaat i.d.d. lukken via de importeur in Brussel. Inmiddels heb ik een afspraak voor 1 oktober as. Daarvoor moet ik wel langs een hoofdverdeler, kopieen van het franse kenteken en het liefste een foto van het chassisnummer afgeven, zodat zij dit kunnen opsturen naar Brussel.

Wordt vervolgd…

@ BunnY
Laat je weten hoe het aanstaande woensdag is gegaan? Alvast succes!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 15 september 2008 11:24 PM
  [ # 6 ]

Jep Smile Ik laat weten wat ik woensdag te horen krijg (is maar op het randje dat ik er ga raken Rolling Eyes )

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 september 2008 06:36 PM
  [ # 7 ]

Als de auto niet gekocht is (of verkocht geweest) in Belgie kan je jezelf de moeite sparen om naar Brussel te gaan. Ze kunnen, volgens mij, enkel duplicaten produceren en als je auto in Frankrijk gekocht is geweest dan is er nooit een gelijkvormigheidsattest geweest.

Ik ben gisteren dus voor niets naar Brussel geweest. Want daar zei die man me eigenlijk ‘ah, de auto is niet (nieuw) verkocht geweest in Belgie dus kunnen wij je niet helpen en moet je het in Nederland gaan aanvragen’. Stond ik dan… pfff.

En het is daar ook een onduidelijke boel hoor, de receptie wist zelfs niet dat die dienst bestond.

De vriendin haar bijdrage: ‘ze hebben wel koffie voor 10 cent’ Wink

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 september 2008 09:29 PM
  [ # 8 ]

Even een onverzicht van de dag:

Wat hebben we gisteren gedaan?

Wel, opgestaan om een uur of half 7 en ontbeten. Veel te vroeg maar moest op tijd in Brussel zijn. Maar een geluk dat het wat te vroeg was want Grafspee moest laten blijken dat hij het maar niets vond om zo vroeg op te staan. Bij het starten brandde er namelijk een lampje dat niet moest branden. Even in de handleiding kijken… Hmm, het koelwater staat blijkbaar te laag. Even wat gedestilleerd water genomen, wat bijgevuld en voila, het lampje was uit. Hoe het komt? Geen idee, misschien toch nog een luchtbel die opgelost is?

En dan maar doorrijden (met het vat gedestilleerd water in de koffer ). Toen ik de straat uit was van ‘ow, de radio staat niet aan’. Dus ik duw op dat knopje, wou hij niet   Raar raar raar. Op de A12 (eigenlijk een snelweg naar Brussel met verkeerslichten) even de wagen aan de kant gezet (voor een rood licht) en onder de motorkap gekeken. Even aan de kabels van de batterij gevoeld maar die zaten nog goed. Had toen wel even schrik, want electriciteit heb je nodig voor het starten. Stond voor elk licht met schrik dat hij zou uitvallen en hem niet meer aan zou krijgen. Ook vervelend, GPS werd niet meer opgeladen doordat de 12V ook niet meer werkte. (nog meer schrik, want het lag dan dus niet aan de radio :S ).

Wel, uiteindelijk, een klein uurtje later, vlotjes aangekomen in Brussel. Hem gepakereerd om te gaan vragen waar ik moest zijn. Deur open, deur toe, knopje om de deur te sluiten. Hmm, gaat niet toe. Sleutel in het sleutelgat. Hmm, gaat ook niet meer toe met centrale vergrendeling. Dus maar elke deur handmatig op slot gedaan (buiten de koffer, want die kan je niet sluiten met een sleutel blijkbaar).

Dan ontdekt dat ik bij de technische afdeling moest zijn (de garage verder). Dus ik instappen, en hij startte weer van de eerste keer. Leuk leuk leuk. Terug gereden en de juiste garage binnen. Gepakereerd.

Op de receptie wisten ze neit waar ik moest zijn, van ‘homologato’ en ‘gelijkvormigheidsattest’ had ze nog nooit gehoord. Dus ben ik zelf maar op goed geluk naar de ‘importeur’ gegaan. Na gewacht te hebben kwam hij af. En vroeg hij me om de motorkap open te doen. Dus ik open de deur en geef hem alle papieren. Tsjah, ik moest de motorkap al niet meer open doen. Want de WAGEN WAS NIET IN BELGIE verkocht. GVD. Dat heb ik die kerel aan de telefoon GEZEGD.

Mjah, hem ook gevraagd hoe het kwam dat de radio en al die andere zever niet meer werkt. Zekeringkast zij hij. Ik dacht toen, JUIST, een auto heeft zekeringen. Na even zoeken, gevonden. Boekje genomen, zekering F7 vervangen (bij de onderdelenshop nieuwe zekering GEKREGEN).

Dan ngo een uitvoerig gesprek gehad met de eigenaar van de Dyanne naast ons. Die héél trots was op zijn mooie geit . Foto album doorbladerd (terwijl de vriendin duidelijk aan het denken was van ‘huh, wat is dat met die Citroën mensen ).

Dan maar, zonder papiertje, naar de rommelmakrt gereden (was daar achter de hoek). Niets gevonden maar soit. Gestart en wéér die zekering kapot. Dus even bij Citroen gestopt en weer 2 zekeringen gekregen. Dan op naar Plankendael (dierentuin tegen Mechelen) want dat had ik de vriendin belooft .

Conclusie: de BX stelt zich graag aan. Papieren heb ik niet gekregen. En de zekering ging kapot omdat ik gemorst had met het koelwater en de radiator zit op dezelfde zekering (wat ik weet dankzij JanVB)

Zie mijn volgende post van hoe ik nu wél aan de papieren zou moeten kunnen komen.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 september 2008 09:29 PM
  [ # 9 ]

Hoe kom ik nu wél aan de papieren?

Wel, die kerel van de homologato zei dat ik in NL moest zijn. Ik uitleggen dat ze me in NL naar Belgie hadden gestuurd. Maar hij toch van ‘NEEN, ook al gebruiken ze het gelijkvormigheidsattest niet in NL, toch moeten ze je dat kunnen geven’. Ik dacht toen al van ‘GVD, waarom zei die kerel aan de telefoon me dat dan niet?’.

Toen ik thuis was heb ik om 2 minuten voor 5 nog even de dame van Citroen NL aan de telefoon gekregen (dankzij Koen die me zei dat 0800 ook gratis is in NL nu weet je ook waarom ik je dat vroeg ). Die wist me te vertellen dat ik het CVO (waarvoor staat het eigenlijk?) inderdaad in NL kon aanvragen. Maar dat dit moest via een officiële NL Citroen garage.

Dus tsjah… Al een geluk dat ik nog tijd heb en de auto niet meteen nodig heb.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 06 oktober 2008 08:42 PM
  [ # 10 ]

Even een update:

Beste mensen,

Ik zit met een ‘groot’ probleem waar ik alleen niet meer uit ga raken denk ik.

Ik heb, al enige tijd geleden, een Citroen BX gekregen van een forumlid hier. Een Nederlander dus. Nu ben ik Belg en wil ik de auto kunnen invoeren in België. Wat heb ik hiervoor nodig? Wel ja, een invoersbewijs en een gelijkvormigheidsattest (in NL is dit een Certificaat van Overeenkomst).

Nu heb ik al wat research gedaan en zo heb ik ontdekt dat ik naar Citroen België moest en dat ze me dat daar zouden geven.
Wel, afspraak gemaakt en na meer dan een maand kon ik er eindelijk terecht. Nu kwam ik daar aan (niet zonder slag of stoot   ) en zegt die importeur mij doodleuk ‘wel ja, daarvoor moet je in NL zijn, want daar is de auto gekocht’. Ik kon de kerel aan de telefoon (waar ik het geval had uitgelegd) wel afmaken.

Dus ik weer naar huis, naar een hulplijn in NL gebeld en daar wisten ze me te zeggen dat ik moest doorverwezen worden door een dealer. Dus ik een Nederlandse dealer gezocht en na wat kopiën van attesten te hebben doorgemailed krijg ik dit antwoord:


Na een reactie te hebben gekregen van onze importeur kan ik u hetvolgende meedelen.

Aangezien de auto van bouwjaar 1990 is kunnen ze geen CVO afgeven.

Wat u moet doen is naar de Belgische importeur gaan ( ijzerplein in brussel) En zij kunnen u dan een bewijs van goedkeuring geven zodat de auto een belgisch kenteken krijgt.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
‘.

Tsjah, IK KOM VAN HET IJZERPLEIN.

Dus daarom mijn oproep: zijn er hier mensen met een CVO of gelijkvormigheidsattest van een Citroën BX? En zou iemand me kunnen vertellen of er op hun attest het exacte type staat + chassisnummer? Kwestie dat ik weet waaraan en waaraf…

Tips om het geimporteerd te krijgen zijn ook welkom Want ik zie het echt niet meer zitten nu

Mijn advies: koop er liever 1 in het land waar je woont…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 oktober 2008 09:16 PM
  [ # 11 ]

Citroen Brussel is niks , die spelen alleen maar met je (kl… )  voeten

Ik zou gewoon een invoerkeuring bij de autocontrole doen .

Maak gewoon een afspraak bij het keuringsstation in GEEL 078 05 90 45, deze mogen invoerkeuringen doen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 06 oktober 2008 09:18 PM
  [ # 12 ]

Ik vrees dat dit ook de laatste oplossing is. Maar omdat ik gehoord heb dat ide ERG ERG ERG streng zijn wou ik dit proberen te voorkomen Confused

Maar tsjah, er zal niets anders op zitten vermoed ik Sad

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 oktober 2008 09:21 PM
  [ # 13 ]
BunnY schreef:

Ik vrees dat dit ook de laatste oplossing is. Maar omdat ik gehoord heb dat ide ERG ERG ERG streng zijn wou ik dit proberen te voorkomen Confused

Maar tsjah, er zal niets anders op zitten vermoed ik Sad

wat is streng ??

Als je een gelijkvormigheid krijgt van Citroen , moet je toch ook een keuring verkoop doen voor je de wagen kan inschrijven .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 06 oktober 2008 09:26 PM
  [ # 14 ]

Mjah, de dame van de keuring zei dat zelf. Dat ik het beter bij Citroen kon aanvragen omdat ze bij hun dus erg streng waren.

Heb jij het laten doen bij een keuringsbureau? En wat zou dat kosten?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 oktober 2008 09:39 PM
  [ # 15 ]
BunnY schreef:

Mjah, de dame van de keuring zei dat zelf. Dat ik het beter bij Citroen kon aanvragen omdat ze bij hun dus erg streng waren.

Heb jij het laten doen bij een keuringsbureau? En wat zou dat kosten?

Dat is dus een argument dat geen steek houd ; een invoerkeuring is toch alleen maar een uitgebreide keuring verkoop .

er moet alleen extra gecontroleerd worden of deze wagen aan alle eisen van de gelijkvormigheid voldoet . Maar het is voor hun wel een hoop papierwerk .

Heb al meermaals gehoord dat het op het Yzerplein een ramp is .
Mijn SM is ook via de keuring ingevoerd ( door de vorige eigenaar )

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook