4 palenbrug vraagje
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 14 augustus 2008 04:32 PM

Misschien niet in het juiste topic maja,
Wie kent er iets van een 4palen brug.
het gaat om een WEP 2,5T (weisshaupt) van het bouwjaar 83. eentje met kettingen, gans alt ja!
T probleem ist volgende , de zekerheidspennen werken mechanisch, en worden ingetrokken als de brug stijgt, maar komen niet naar buiten als de brug weer daalt. is er iemend met gelijkaardige brug of iemend die er iets van kent?

mvgr
Bas

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 14 augustus 2008 04:53 PM
  [ # 1 ]

Helpt het om voor het omlaag gaan eerst even kort tikkie omhoog te schakelen zodat de veiligheid uit de blokkering schiet?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 augustus 2008 06:08 PM
  [ # 2 ]

Re: 4 palenbrug vraagje

vikingo schreef:

Misschien niet in het juiste topic maja,

Bas, lukte het juiste topic niet?


Ik zet hem wel even goed.

 

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 14 augustus 2008 10:15 PM
  [ # 3 ]

Re: 4 palenbrug vraagje

Rene van Maren schreef:
vikingo schreef:

Misschien niet in het juiste topic maja,

Bas, lukte het juiste topic niet?


Ik zet hem wel even goed.

sorry daarvoor.


Omhoog omlaag, de pennen blijven naar binnen.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 15 augustus 2008 12:45 AM
  [ # 4 ]

Soms zit er aan de zijkant van de rijplaat, dicht bij de paal waarop de bediening zit een hendel die je moet overhalen.
Een stukje naar boven, hendel omzetten en dan naar beneden.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 augustus 2008 09:31 PM
  [ # 5 ]

Normaal gezien moet je tijdens het dalen de ontgrendeling zelf blijven bekrachtigen. Zodra je hier mee stopt zou hij in de vergrendeling moeten schieten.
Bij het stijgen geeft dit een langzaam ritmisch gekleng, tenzij je ook tijdens het stijgen de vergrendeling blijft ontkrachten.

Werkt dit niet zoals beschreven, dan gaat er iets niet goed. Ga na hoe het vergrendel systeem werkt. Vaak is dit gewoon een hendel die een stangenstelsen in beweging stelt. Pure mechanica.

Succes

Test

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 25 augustus 2008 09:40 PM
  [ # 6 ]

Ik heb er een schetsje van gemaakt. Ik ben mecanieker van beroep, toch zie ik hier de oplossing niet onmiddelijk.
Op de schets kan je zien dat de ketting over een mechanisme loopt dat kan kantelen. Onder het gewicht van de brug kantelt dit van zodra de brug niet meer op de grond rust.

de pennen staan steeds naar boven, in “open” stand.
hopelijk brengt de schet meer duidelijkheid.

Helaas geen kantel mechanismes te vinden.

 

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 28 augustus 2008 03:43 PM
  [ # 7 ]

ik wil wel even meedenken, vraagjes:

1. In welke stand staan de zekerheidspennen op de schets?
2. Er staat een pijl in je schets bij de rode ketting, als de ketting in de richting van de pijl beweegt, gaat de brug dan omhoog of omlaag?
3. Hoe werkt de blokkering? Wordt het lager tegengehouden, wordt de ketting ergens in geklemd, iets anders?
4. Heb jij de brug wel werkend gezien of was hij al zo?
5. Wat heb je allemaal al geprobeerd?
6. Kun je het gewicht van de brug van de ketting(en) afhalen, met blokken hout en een krik ofzo?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 28 augustus 2008 09:02 PM
  [ # 8 ]
boeman schreef:

ik wil wel even meedenken, vraagjes:

1. In welke stand staan de zekerheidspennen op de schets?
2. Er staat een pijl in je schets bij de rode ketting, als de ketting in de richting van de pijl beweegt, gaat de brug dan omhoog of omlaag?
3. Hoe werkt de blokkering? Wordt het lager tegengehouden, wordt de ketting ergens in geklemd, iets anders?
4. Heb jij de brug wel werkend gezien of was hij al zo?
5. Wat heb je allemaal al geprobeerd?
6. Kun je het gewicht van de brug van de ketting(en) afhalen, met blokken hout en een krik ofzo?

Dank voor het meedenken.
1: op de schets staan de pennen naar buiten toe, deze kantelen naar boven vanaf de brug los van de grond is (zeg maar spanning op de ketting)
2:de brug gaat dan omhoog.
3: volgens mij moeten de pennen voor de blokkering zorgen, de aandrijfmotor heeft een elektrische rem. de ketting hangt vast bovenaan de palen en wordt aangetrokken via een tandwiel in de overdwarse balk.
Voor en achterste drwarsbalk zijn verbonden met een as. Motor hangt op de achterste dwarsbalk.
4: De brug lag uiteen als ik ze kocht. alles meegenomen wat er bij lag.
5:Met een sleutel als hefboom de brug opgehoffen en de pennen zien bewegen. Verder gezocht naar een mechanisch blokkeer mechanisme, verder gezocht, gezocht en gezocht.
6: het iedee van de blokken wil ik dit weekend proberen. leeg is de brug met de hand op te tillen.(mist enige inspannig en risico op remsporen…  Wink )

Ik neem wat foto’s komende zaterdag.

mvgr,

Bas

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 28 augustus 2008 10:30 PM
  [ # 9 ]

Allereerst de domme vraag: De vorige eigenaar is niet te bereiken, zodat hij het een en ander kan uitleggen?

Zoals ik het nu voor me heb, zijn er twee mogelijkheden:
1. Er ontbreken een of meerdere onderdelen
2. De constructie met pennen en lagers is verkeerd gemonteerd.

Als de veiligheidspennen naar buiten staan (nu dus alleen in de laagste stand), haken ze dan ergens in? Kun je zien waar ze in zouden moeten haken in de lucht?

Zou je detail foto’s van de brug kunnen nemen, met name van het detail waar je nu de schets van hebt en eventueel de kolom?

Zelf ben ik product ontwerper en constructies gaan bij mij een beetje leven als ik de tekeningen zie, meer leven als er foto’s bij zijn en het beste zou zijn als ik er naast/onder stond, maar ik geloof dat je niet om de hoek woont.  Crying or Very sad

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 28 augustus 2008 11:29 PM
  [ # 10 ]

ik begin ook te denken dat er onderdelen ontbreken.
Ik mail je zaterdag de foto’s.

mvgr,
V

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 09 september 2008 11:43 PM
  [ # 11 ]

Vraagstuk is ondertussen opgelost!

Dit is een oud type brug, de pennen blijven altijd naar binnen, schieten naar buiten als er iets mis loopt zoals kettingbreuk of dergelijk. Zeer onwaarschijnlijk volgens de fabrikant want ze maken bruggen tot 25T.
Met CE normen is dit systeem later verboden verklaard…

toch maar extra steun profieltjes plaatsen als ik er onder sta!
Aan allen bedankt voor het meedenken.
PS foto’s waren onmogelijk te nemen.

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 10 september 2008 11:57 AM
  [ # 12 ]

Mooi dat je ConfusedConfused: de wereld uit zijn.

Volgens een fabrikant gaat er nooit iets stuk aan hun producten, alleen aan de producten van de concurrent Laughing

Ik zou er niet op vertrouwen, zeker niet omdat het al een oude brug is. Inderdaad, zoals je zegt even stutten eronder.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 21 september 2008 01:55 PM
  [ # 13 ]

Na het vraagstuk over de penveiligheid bleek dat de motor net iets te lang buiten in de regen had gelegen, 320€ voor nieuwe wikkelingen…

Brug kost nu reeds 1300€ zit wel een converter in om van 2x220V 3x220v te maken. (die kostte ook aardig wat centen)

Maar nu:
 


Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing
pret kan niet meer op, en wat een luxe seg!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook