Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kan ik opnemen in mijn ‘favorieten’
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
En….hoe ga je hem noemen..? Ik vind “Nelson” wel wat
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ok, deal! Als we jouw SM met DS motor “Wolfje” noemen.
Als je dat niet wilt dan blijft het gewoon “Papa’s vriendin”, “Jouw Minnares”, of gewoon “Snoek”.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
“Wolfje” ......not so bad..
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Toen ik vanavond van mijn werk terugreed naar huis begon opeens een piepend geluid uit het achtercompartiment te komen. Het leek net of een koor van piepende muizen zich plotseling in mijn achterbak bevond…
Nu leek het zo dat het geluid erger werd bij een bocht naar rechts en bijna verdween bij een bocht naar links.
Iemand ooit zoiets meegemaakt? Zouden het de lagers van mijn linkerachterwiel kunnen zijn?
slepend remschoentje?
.komma
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Misschien pekel?? ergens tussen…..
Check voor de zekerheid ook ff die as in die doos in de kofferruimte, misschien komt het daar vandaan.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klinkt als een lager..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Bedankt voor de tips: nadere inspectie leert inderdaad dat beide lagers hun beste tijd hebben gehad. Ik ga meteen maar kogelgewrichten en remschoenen vervangen.
Vraag: welke dop heb je nodig voor moer achter stofkap? 34? Als ik meet kom ik op 34,5 uit (wel met een afgeschreven schuifmaat).
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Elders op forum gevonden: dop 36. Klopt dit? Want ik moet de dop nog kopen…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
De wiellagers zijn inmiddels vervangen (aan beide kanten) en ik heb ook meteen nieuwe remschoenen, nieuwe kogeltjes/stofrubbers/klemmen en aanslagrubbers geplaatst.
Probleem is nu dat de auto niet aanslaat, maar met een halfgare accu is het moeilijk de uiteindelijke oorzaak te vinden. Volgende week maar een nieuwe accu scoren.
Nog even wat foto’s:
Stofkap eraf, daarna moer eraf (is Engelse maat, maar dop 35 of 36 past ook), daarna omslagplaatje en vierkante dukplaat eraf. Hierna met een zware moker en een stuk hardhout de naaf naar buiten slaan:
Op de as blijft de buitenlagerschaal zitten, ook de afstandsbus is te zien:
De afstandsbus, die bij het monteren van conische lagers weggelaten moet worden:
Twee lagerschalen (binnen en buiten), de kooi met lagers en de keerring zijn in de naaf blijven zitten. De lagerschalen moeten met gepast geweld eruit getikt worden.
Het eruit tikken van een lagerschaal met een moker en een beitel. Vooral de buitenste lagerschaal is moeilijk omdat je bijna geen grip krijgt met een beitel. Ik heb een grote afgeschreven schroevendraaier gebruikt om de eerste mm eruit te tikken, daarna met een beitel de rest.
Het eraf tikken van de lagerschaal op de as. Ik ben met een scherpe houtbeitel begonnen, daarna met metaalbeitels verder gegaan (steeds groter). Als je een stukje hebt, dan steeds de as een halve slag draaien zodat het lager gelijkmatig van de as geslagen wordt. Als je het eerste stukje hebt zou je het ook met een grote driepoot trekker kunnen doen, de mijne was niet lang genoeg.
Daarna de nieuwe conische Koyo lagers erin (buitenlager typenr: 7208B S0608 en binnenlager typenr: 7305B S0704). Ik heb ervoor gekozen de lagers eerst in de naaf te tikken. Ik heb dit gedaan met behulp van de oude lagerschalen als stempel. Hierna heb ik alvast de nieuwe keerring aangebracht.
Daarna de as (licht ingevet) in de lagers brengen en met een moker erinslaan. Het kan zijn dat de binnenlager een beetje meekomt en niet meer volledig op zijn plaats zit. Ik heb dit opgelost door de vierkante drukplaat en de moer aan te brengen en daarna aan te draaien. Je voelt duidelijk wanneer het lager op zijn plaats zit. Daarna niet meer verder draaien daar anders het lager kapot kan gaan. Daarna wiel monteren. De moer losdraaien en de omslagplaat monteren, een paar tikken op de as geven totdat je weer een speling voelt en daarna de lagers stellen: de moer aandraaien totdat de speling net weg is. Daarna de plaat omslaan ter borging van de moer. Daarnaast heb ik wat Loctite op het schroefdraad aangebracht. Als laatste de stofdop aanbrengen.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de kogelgewrichtjes, de remschoenen en de aanslagrubbers te vervangen. Op de foto oud en nieuw te zien: duidelijk verschil
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Mooi werk!! Ook perfect gedocumenteerd!!
Dan kunnen we mooi die foto’s erbij nemen als we aan de mijne gaan beginnen…:lol:
Is jou accu al naar de galemiesen? Zit die er niet pas anderhalf jaar in?
Moet zeggen dat de mijne ook al snel leegtrekt nu met het koude weer…hadden wij niet dezelfde??
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nog een tip om de oude lagerschaal uit de draagarm te tikken:
Gebruik een oude stabilisatorstang (achter) van een DS.
Citroen!
Dick Kampen schreef:Mooi werk!! Ook perfect gedocumenteerd!!
Dan kunnen we mooi die foto’s erbij nemen als we aan de mijne gaan beginnen…:lol:
Het lijkt idd gelijk op een handleiding!
Super!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland