Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Niemand?
nope,
twee opties:
de achteruit tandwielen lopen niet goed mee, synchroniseren niet goed,
de beweging naar de achteruit is niet volledig, dus de tandwielen haken niet in terwijl de koppeling weer opkomt.
bij de tweede optie zou ik denken aan lucht of een afstelling aan de buitenkant van de bak.
maar ik heb gelukkig (nog) geen ervaring met automaatbakken in/uit bouwen,
er licht niets onderin de bak?
.komma
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Werkt het ook niet als je eerst de 1 inschakelt, even wacht en dan de achteruit inschakelt?
Reageert het zuigertje van de achteruit wel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je alleen het deksel gedemonteerd gehad? Of heb meer los gemaakt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
waterman771 schreef:Heb je alleen het deksel gedemonteerd gehad? Of heb meer los gemaakt?
Ik heb alleen het deksel gedemonteerd en uiteraard ook de leidingen naar de schakelcilinders, de leidingbundel naar bloc en de koppelingsvergrendelingsaansluiting op de schakelstang van de 1e/2e versnelling.
Zou bij demonteren van de leiding voor de achteruit de schakelcilinder verdraaid kunnen zijn (met als gevolg niet meer in z’n achteruit kunnen). Anders gezegd: heeft het zin de schakelcilinders opnieuw af te stellen?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien moet je de bak in bepaalde versnelling zetten voordat je het deksel plaatst?
Je zult toch wel bij specialist terecht komen met je vraag, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de bovenste foto rechts en op de onderste links. Dat is de achteruit. Die zuiger(onderste foto) moet de nok (bovenste foto rechts) wegduwen. Als dat niet -goed- lukt kan dat komen omdat de zuiger die nok niet wegduwt, of de nok zit los, of omdat de achteruit niet gesynct is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
eens, daar zou ik ook gaan zoeken en kijken. misschien het wphb er naast houden, is alles kompleet? loppt alles lekker, is er vreemde sluitage. met een kopje koffie naar staren ofzo. Dat geeft de beste inzichten.
die cylinder doet zijn werk niet. dat is duidelijk,
.komma
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
OK, bedankt voor de feedback allemaal!
Het moet inderdaad iets mechanisch zijn. Ik zal ook het handboek eens nader bestuderen. Rustig alles natrekken en uitsluiten en dan moet het goed komen.
Ik heb inderdaad geprobeerd om eerst tijdje in z’n 1 te laten staan en dan langzaam naar achteruit. Ook flink op en neer gegaan met de selecteurhendel en de ontgrendeling om te ontluchten. Maar niets hielp:
korte kraak en dan gewoon niet achteruitrijden. Ik hoorde overigens wel dat de cilinder werkte (vlgs mij kraakt ie anders ook niet).
Misschien dat bij het monteren de achteruit op 1 of andere manier in z’n vrij moet worden gehouden…
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de koppelings-vergrendeling afgetekend voor je em loshaalde? Deze heeft invloed op de achteruit namelijk. Kijk eens of die wel juist is afgesteld!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hij wordt in zn vrij gehouden door de veer in de bak. Kijk eens of ie er met de hand ( deksel open) wel in te schuiven is. Tegen de veer in dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
bogaard77 schreef:Hij wordt in zn vrij gehouden door de veer in de bak. Kijk eens of ie er met de hand ( deksel open) wel in te schuiven is. Tegen de veer in dus…
Hij is met de hand wel in te schuiven inderdaad.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
waterman771 schreef:Heb je de koppelings-vergrendeling afgetekend voor je em loshaalde? Deze heeft invloed op de achteruit namelijk. Kijk eens of die wel juist is afgesteld!
Nee dus, zal ik opnieuw afstellen. Er zijn vlgs mij 2 zaken af te stellen: hoe de koppelingsvergrendeling is opgehangen aan de bak en hoever hij op de as 1e en 2e vastzit.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Alles eens rustig bekeken en ik denk dat ik de oplossing heb (moet nog wel blijken). Ik heb de schakelcilindertjes allemaal losgedraaid (moeten dus wel weer opnieuw afgesteld worden) en het deksel gaat er nu soepel op in plaats van het wringwerk van eerder.
Ik zal tzt wat foto’s van deze operatie posten. Nu kijken of het ook daadwerkelijk functioneert…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Vandaag weer voor het eerst (sinds een maand) met de dame naar mijn werk geweest! En het resultaat mag er wezen!
Ik ben vooral onder de indruk van het stuurgedrag van mijn nieuwe Citrotech stuurhuis. Maar ook: snel omhoog komen, geweldig soepel schakelen (ik heb mijn bak gevuld 2,5 liter van dat vloeibare goud (Castrol Syntrax 75W90) a eur 13,95 per ltr ex btw) en de voortrein voelt weer strak aan (met een goede linker tripoide en op de juiste manier het toespoor afgesteld).
Voor mensen in de buurt van Eindhoven: na een lange, lange zoektocht heb ik uiteindelijk de Castrol Syntrax bij Mascotte automaterialen in Eindhoven gevonden.
Morgen zal ik nog enkele foto’s posten van de progressie.
Even nog een samenvatting van de zaken die ik heb aangepakt:
- stuurhuis vervangen
- radiateur: klein overlooppijpje professioneel laten solderen en opnieuw
gelakt.
- motorsteunen vervangen door revisie
- nieuw nokkenaslager en oliekeerring
- vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep, druklager (revisie van stevige
versie) en toplager vervangen.
- nieuw werkend klokje gemonteerd (gescoord op Citrorama bij Sassen:
1 jr garantie)
- HD- regelaar gecheckt en voorraadbol bijgevuld door Citrotech
- voorbollen gecheckt door Citrotech
- alle rubbertjes hydrauliek in motorcompartiment en achter wielkast
vernieuwd ( en dat zijn er veel!! )
- hydraulische retourslangen vervangen
- nieuwe remaccu
- nieuwe leiding van HD-regelaar naar kruispunt HD circuit.
- diverse nieuwe koelslangen cq koelslangen gecheckt
- nieuwe kabel remvoeringslijtage indicatoren
- hulpstuurhuis rechts vervangen
- tripoide links vervangen (meenemer + kogels) + hoezen links en rechts
vervangen
- fuseehoezen/moeren/stuurkogelhoezen en voorzien van klemmetjes
- bakolie vervangen voor 2,5 ltr Castrol Syntrax 75W90
- schakelcilinders opnieuw gesteld
- voorsneppen anti-roest behandeld met RX5/RX10
- zo veel mogelijk slangklemmen vervangen door Ligarex
- Verdelerkap/rotor/bougies/rubberringen/isoleerpijpjes vervangen
- verdelerhuis vervangen (lekte olie)
- bovendeksel/lagerdeksel v-bak opnieuw gemonteerd met vloeibare
pakking
- kabelboom gefatsoeneerd: alle aansluitingen gecontroleerd op
oxidatie/staat en vervangen indien nodig. Alle onnodige kabels
verwijderd. Kabelboom opnieuw getapet.
- nieuwe klepdekselpakking en kleppen gesteld
- voortrein doorgesmeerd
- koelvloeistof vervangen
- benzinevulslang vervangen
- benzineslangen en benzinefilter vernieuwd
- oliedruksensor vernieuwd
- benzinepomp vernieuwd
- gasslangen verlegd zodat ze de klepdeksel niet meer in de weg zitten
- ontstekingstijdstip 123 afgesteld met stroboscoop
- nieuwe V-snaren
- alles schoongemaakt
- kachelradiateur doorgespoeld
- remklauwen gereviseerd (rubber- en vilten ringen en ophangrubbers)
- motorkapsluiting afgesteld
- accukabels vernieuwd
- basisafstellingen doorlopen
- sporing afgesteld
- remschijven uitgeklokt
- handremblokken vernieuwd en afgesteld
- handremklauwen uitelkaargehaald en gemonteerd met kopervet en
nieuwe splitpennen