Totaal aantal Berichten: 242
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
De vrouw is bijna om….... ze vindt een C4 berline toch wel erg mooi en is bereid haar Polo over een tijdje in te ruilen
Missie geslaagd: ook de vrouw aan de Citroën !
We gaan zoeken naar een C4 berline 1.6 HDI (90 of 110 pk maakt ons weinig uit; zowel haar Polo SDI als mijn ZX 1.9 D komen niet verder dan 64 pk…). Jaar of 2 à 3 oud, max. 100.000 km. op de klok. Hij zal zo’n 40.000 km. per jaar moeten gaan rijden. Voordat ik ga rondkijken en proefrijden ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en heb een paar vragen:
- betrouwbaarheid (ook nog verschil per bouwjaar en/of type ?)
- verbruik
- comfort
- wegligging (net zo scherp als een ZX ?)
- aandachtspunten bij aankoop
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Over de 1.6 HDI kan ik helaas niet al teveel oordelen. Ik ken de 1.6 HDIF 110pk alleen uit de Peugeot 407SW van m’n schoonvader en daar valt het me absoluut niet tegen. Een zware auto maar toch zeer nette prestaties. Het is natuurlijk geen race monster.
Daar vanuitgaande denk ik dat de prestaties van de 90pk/110pk 1.6 HDI in de C4 zeker niet slecht zullen zijn.
Wat ik ook weet over de HDI motoren is dat ze een erg soepele loop hebben en lekker rustig lopen.
Qua comfort kan ik je natuurlijk wel het een en ander melden als C4 rijder. Het is zeker een zeer comfortabele auto, maar over het algemeen harder geveerd dan men van Citroën gewend is. Persoonlijk vind ik dat wel prettig en gelukkig is het nog niet zo hard geveerd als menig Duitser.
De wegligging is ook erg goed. Ik weet niet of hij net zo scherp is als die van de ZX, ik heb nooit de eer gehad in een ZX te mogen rijden. De C4 stelt je echter nooit voor verrassingen qua wegligging. Ik heb het gevoel er flink hard mee door de bocht te kunnen.
Wel schijnen de C4’s uit de beginperiode wat betrouwbaarheidsproblemen. Maar daar weten de andere Forum-leden waarschijnlijk meer over.
Wat ik wel zou proberen is om een HDIF, dus met roetfilter, te bemachtigen. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je/je vrouw de auto zal rijden, maar een roetfilter zal een positief effect hebben op de inruilwaarde. En wie weet wat Den Haag allemaal nog meer in petto heeft om Diesel rijders zonder roetfilter uit te melken . Kan ook wel lastig worden, want zolang is de C4 nog niet met roetfilter te krijgen volgens mij.
Succes met het kopen van deze mooie auto!
Citroën C4 Berline Image, 1.6 16v LPG

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Grotendeels sluit ik me aan bij mijn voorganger. Echter heb ik een paar puntjes die afwijken.
RvL001 schreef:De C4 stelt je echter nooit voor verrassingen qua wegligging. Ik heb het gevoel er flink hard mee door de bocht te kunnen.
Het is niet alleen voor het gevoel… hij kan gewoon flink hard door de bochten
RvL001 schreef:Wat ik wel zou proberen is om een HDIF, dus met roetfilter, te bemachtigen. .... Kan ook wel lastig worden, want zolang is de C4 nog niet met roetfilter te krijgen volgens mij.
Ik weet niet hoe het met 1.6HDI zit maar mijn 2.0HDI is uit 2004 (dus beginjaar van produktie) en hij heeft gewoon wel een roetfilter af fabriek…

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De 1.6 HDI 110pk heeft ook altijd standaard een roetfilter .
De 90 pk versie niet en volgens mij was het ook niet erbij te bestellen.
Trouwens de C4 heeft veel betere rijeigenschappen dan een ZX, veel scherper. Een verschil van dag en nacht.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Let wel op trillingen in het stuur…....
Hdi 110 rijd top, stoelen zijn ronduit slecht, te kort bij de schouders, hard bij de onderbenen(zit een balk onder die je voelt) en je hebt geen steun in de onderrug.

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
daaristieweer,wiedurft schreef:Let wel op trillingen in het stuur…....
Hdi 110 rijd top, stoelen zijn ronduit slecht, te kort bij de schouders, hard bij de onderbenen(zit een balk onder die je voelt) en je hebt geen steun in de onderrug.
Zijn er bij de C4 ook verschillende typen stoelen, bvb per uitvoering (exclusive, vtr,...) zoals bij een C4 picasso, of is het overal dezelfde stoel, maar met een andere bekleding.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km

Totaal aantal Berichten: 229
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Echt wel een groot verschil in stoelen! In mijn vorige VTR+ weer iets anders dan in de huidige exclusive. Vanaf VTR heb je meer het idee van een sportstoel, dus GEEN vlakke zittngen, genoeg steun aan de zijkant etc.
Als ik mijn stoelen vergelijk met die van de C4 image van een vriend, dan zijn die van mij echt top en die van hem minder….
Verder over betrouwbaarheid; het enige dat mij tegenviel was het regelmatig spontaan uitvallen van de cruise control. Dat is bij km. 17.500 opgelost. Verder zeer betrouwbaar, heel laag olieverbruik, diesel / lpg of benzineverbruik bepaal je zelf met je rechtervoet.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Ik kan me ook aansluiten bij de mening dat stoelen per uitvoering zeker verschillen. Voordat ik de auto gekocht had, heb ik alleen in VTR+ en in Exclusive een proefritje gemaakt (en kan dus niet over de andere uitvoeringen oordelen). Eigenlijk vond ik in beiden super goede pasvorm van de stoelen. Die van VTR+ hebben meer zijsteun en die van Exlusive zijn meer op comfort gericht. Dit is dus precies wat de beschrijving van de uitvoeringen zegt en wat men bij deze uitvoeringen verwacht.
Ben ik niet met je eens. Iedereen word langer, en in de standaard stoel zit je beroerd met je 1,95 mtr in een c4. Vergelijkbare ford focus met dezelfde motor en prijs zit je beter, al mag ik dat niet zeggen.
daaristieweer,wiedurft schreef:Ben ik niet met je eens. Iedereen word langer, en in de standaard stoel zit je beroerd met je 1,95 mtr in een c4. Vergelijkbare ford focus met dezelfde motor en prijs zit je beter, al mag ik dat niet zeggen.
Alhoewel ik ook niet geweldig content ben met de stoelen, ben ik blij dat ik niet de stoelen van een Focus heb. Deze zijn veel te smal en te hard.
De stoelen in mijn C4 vind ik echter te vlak (rugleuning en zitgedeelte), dit zal ook door mijn lengte komen (1.93). Vooral de ondersteuning onder de bovenbenen is iets wat ik mis. Een systeem wat ik uit mijn bx-en ken waarbij de stoel kan kantelen zou voor mij wel beter zijn. Inmiddels ben ik er wel redelijk aan gewend maar in het begin heb ik erg aan moeten wennen. Volgens mij zijn de stoelen in een coupe ook iets anders, sportiever, dan in de berline (comfortabeler).

Totaal aantal Berichten: 229
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
daaristieweer,wiedurft schreef:Ben ik niet met je eens. Iedereen word langer, en in de standaard stoel zit je beroerd met je 1,95 mtr in een c4. Vergelijkbare ford focus met dezelfde motor en prijs zit je beter, al mag ik dat niet zeggen.
Ik ben maar 3 cm kleiner, maar de Focus stoelen beter dan de in de C4? Ik wil niet flauw zijn, maar de Focus die ik 2 jaar heb gereden (auto van de zaak) zat waardeloos t.o.v. de C4 stoelen. Ik heb de C4 Coupe VTR+ gehad en nu de exclusve, doe mj die maar! De Focus stoelen waren helemaal niet afgestemd op de gemiddelde Nederander die, inderdaad steeds langer en breder wordt. De stoelen in de Focus waren veel te smal en veel te hard. Maar ja, smaken verschillen en dit is off topic want daar vraagt GerbenZX niet naar.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5
Heb sinds drie weken (incl. grote vakantierit van 2-maal 1100km) een C4 HDI 110 pk. Smaken verschillen maar ik vind de stoelen en zithouding heerlijk (1.90m). Voordien Xsara waarin mijn medepassagier steeds pijn kreeg. Overigens vergeleken met Peugeot 307 en Renault Megane vond autobild.de 16-12-2004 :” Im C4 sitzt man am besten, er hat die bequemsten Sitze, noch vor dem Peugeot. Die im Renault sind einfach zu klein”.
Voor het overige in een occasionvergelijking tussen 10 compacte dieselauto’s (ca 100pk) van Audi A3 t/m VW Golf van L’Automobile magazine occasions juli/augustus 2008 kwam de C4 als beste uit de bus (criteria waren o.a. ook betrouwbaarheid, comfort, waarde voor je geld enz. naar Franse maatstaven).
Mij persoonlijk valt ook de grote geruisloosheid en souplesse van de HDI-motor op.
Met het rijden is ook niets mis! Vermogen en rust.
De focus hebben wij in een titanium uitvoering, scheelt natuurlijk ook, tov basis C4, maar evengoed vind ik dat je dit niet aan moet bieden, standaard uitvoering ook niet.

Totaal aantal Berichten: 425
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Citrophile schreef:De 1.6 HDI 110pk heeft ook altijd standaard een roetfilter
.
.
Mijn C4 1.6hdi 110pk VTR+ heeft geen routfilter, was nog een optie in 07-2005.
Ik kan je de C4 van harte aanbevelen, ben zeer tevreden ermee. En de 90pk heeft ook genoeg in huis, dus het is zeker niet noodzakelijk om voor de 110pk te gaan. Het vermogen van de 110pk ervaar ik als meer dan je nodig hebt.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat vreemd dat de roetfilter een optie was bij een 1.6HDI 110pk , toendertijd las ik dat vanaf deze motor altijd een roetfilter standaard erop zat. Wellicht moest je extra betalen?
Als dit zo is geweest, dan moet ik mijn woorden terugnemen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 425
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Citrophile schreef:Wat vreemd dat de roetfilter een optie was bij een 1.6HDI 110pk
, toendertijd las ik dat vanaf deze motor altijd een roetfilter standaard erop zat. Wellicht moest je extra betalen?
Als dit zo is geweest, dan moet ik mijn woorden terugnemen.
Ik moest extra betalen voor een roetfilter, het was nog voor je er een tegemoetkoming of een subsidie voor kreeg. Volgens mij is er later iets dergelijks mogelijk geweest. Ik moest inderdaad extra betalen en heb er toen voor gekozen om het niet te doen…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl