APK keuring:
Wiellager achter defect.
Picasso 1.8i 2003
Dat bij 58000 km? Lijkt me wel erg snel. Is dit normaal?
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Zelfs een Xsara Picasso is net zo sterk als zijn/haar zwakste schakel. Of het normaal is weet ik niet. Maar jij bent in ieder geval de dupe.
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Re: wiellager achter defect Picasso
gg270892 schreef:APK keuring:
Wiellager achter defect.
Picasso 1.8i 2003Dat bij 58000 km? Lijkt me wel erg snel. Is dit normaal?
Bij mij defect op 20000 Km.In Italie gereden in een zwaar onweder met 15 cm. water op de baan en waarschijnlijk is er water in gekomen!Toen ik thuis kwam was het zo ver. Wel vervangen in garantie bij de dealer
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor een lager staat geen min. of max. aantal kilometers. Links kan b.v. twee keer zijn vervangen, terwijl rechts er 1,5 ton probleemloos op heeft zitten. Een zandkorreltje, vocht enz. kan roet in het eten gooien en de levensduur ernstig beinvloeden. Om die reden vervangt men ze ook nooit per twee tegelijk, zoals b.v. bij schokdempers wel het geval is.
Kortom; ja, dit kan normaal zijn en hoeft niets te zeggen over de kwaliteit, tenzij het veelvuldig voorkomt.
Inderdaad: lagers worden ontworpen en geselecteerd op aantal belastingscycli.
Zo uit mijn hoofd is het gebruikelijk dat bij het ontwerp-aantal cycli maximaal 2% mag zijn bezweken.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
EW schreef:Zo uit mijn hoofd is het gebruikelijk dat bij het ontwerp-aantal cycli maximaal 2% mag zijn bezweken.
Spreek je nu van PSA eis?
Alle merken hebben namelijk hun eigen eisen.
Lagers gaan eigenlijk vrijwel altijd kapot als het vet om de een of andere manier wegloopt of er zand bij komt.
Dit kan gebeuren als de remmen een keer oververhit zijn geraakt (langdurig aanlopen). Of als een kapje los is geraakt of een vetkeerring is beschadigd. Dat laatste zijn dan meestal montagefouten.
Bij de voorwiellagers kan het lager uit elkaar gedrukt worden als het lager wordt belast terwijl de aandrijfasmoer niet vastzit.
Als het lager oud wordt blijft er van het vet ook niet veel meer over, dus in die zin is ouderdom wel een factor van betekenis. Kilometers idem dito, want hoe meer kilometers, hoe meer de vetkeerringen onderhevig zijn aan slijtage.
Ik vind 58.000 km beslist vroeg, maar waarschijnlijk al te laat om nog succesvol een claim op coulance te kunnen doen.
Bij de BX heb ik na 4 ton een keer een wiellager moeten vervangen. Er zat speling op, nadat ik eern keer verzuimd had de aandrijfasmoer goed aan te draaien. Na het goed vastzetten zat er nog steeds speling op. De andere 3 wiellagers zijn na 4.6 ton nog niet vervangen.