Dag allemaal,
af en toe kom ik hier eens iets tegen over xantia activa.. Via youtube ben ik erachter gekomen dat dit ervoor zorgt dat uw hellingshoek héél klein wordt gehouden.
Maar hoe weet je nu eigenlijk of je een activa uitvoering hebt of niet? Of zijn alle xantia’s activa, of hoe zit dit eigenlijk?
Mijn eerste auto was trouwens een xantia 1,6i benzine, maar die zit nu wel ergens in gerecycleerd. Vandaag de dag rijd ik rond met een xsara picasso, maar ik mis die HP vering zo hard
Groetjes en alvast bedankt
Activa was een speciale uitvoering met dikkere bumpers, een veel beter interieur, activa logo’s op de zijkant en was in nederland alleen leverbaar op de 2.0 tct en de 3.0 v6 voort zover ik weet. Of die op de diesels ook leverbaar was weet ik niet?
Xsara Coupe
In België was er ook een 2.0 16v activa, en een 2.0 HDI activa. Activa’s zijn erg zeldzaam, en laten ook wel zien dat ze Activa zijn.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Laatst nog een wedstrijdje gehad met een activa… V6. tegen de C6 2.7 HDi ... helaas verloren je kunt hem herkennen aan op de zijkant (deuren) in de sierstrip activa plaatje..
Groeten,
mE
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Een activa heeft ook 3 veelbollen meer als ik het goed heb.
en vanwaar de zeldzaamheid? doelbewust lagere productie? of te duur in zijn tijd? of…?
ja duurder, en ja ook op diesels leverbaar geweest, er bestaan ook activa’s in de 2.1td versie.
Zijn ook storingsgevoeliger zegt men door de meer ingewikkelde techniek.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Vaarn schreef:CLL Martin schreef:Een activa heeft ook 3 veelbollen meer als ik het goed heb.
Hebben de nieuwere types “gewone” Xantia’s toch ook?
Een Activa heeft buitende gewone 5 bollen (4x vering, 1x voorraadbol) ook nog 1 of 2 bollen voor het antizinksysteem en nog een aantal bollen voor het activa-systeem. Deze zorgen ervoor dat de Xant in de bocht altijd horizontaal op de weg blijft, dus geen overhellen. Dit levert een geweldige wegligging op.
Ik dacht dat een Activa totaal iets van 10 bollen had.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Je ziet aan een Activa die door de bocht komt echt duidelijk dat het een Activa is. Het valt echt in een oogwenk op dat de auto niet stuitert en toch helemaal recht de bocht door komt rijden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Een Activa herken je aan de buitenzijde aan de specifieke lichtmetalen velgen, de achterspoiler, de volledig in kleur gespoten stootstrips met Activa-logo. De meeste dingen kun je ook achteraf op een andere Xantia zetten.. Zie ook hier: http://www.xactiva.de/index2.html
Aantal bollen: Een normale hydropneumatische Xantia heeft 5 of 6 bollen,afhankelijk of er anti-sink is gemonteerd. Dus 1 per wiel, 1 voorraadbol en eventueel 1 antisink-bol. ‘93ers en vroege ‘94ers hebben geen antisink-bol.
Een Hydractive2 (HA2) Xantia heeft 7 of 8 bollen, afhankelijk of er anti-sink is gemonteerd. Er komen 2 bollen bij voor het HA2 systeem.
Een Activa is een HA2 mét antisink (dus 8 bollen) + 2 activa-bollen, dus heeft 10 bollen.
Welke motoren:
De Activa is met 2.0 16v 155pk motor in 1994 en 1995 in Frankrijk geleverd als voorserie model.
Vanaf 1995 is ie in vrijwel heel Europa geleverd met:
De 2.0 16 132 pk (alleen tussen 1995 en 1998 leverbaar in Xantia type 1.)
Daarnaast waren leverbaar in type 1 en 2:
2.0 CT Turbo
2.9 V6
2.1 TD
En alleen in type 2:
2.0 HDi
Nederland heeft alleen de CT Turbo en de V6 gehad.
Storingsgevoelig? Ja, ze zijn storingsgevoeliger en vragen meer aandacht dan een simpeler Xantia 1.6. Meer onderdelen bij een Citroën = meer kans op defecten & meer kosten. Heb je een goede specialist, dan valt het in de praktijk best mee IMHO.
De verkoopcijfers: er zijn weinig Activa’s verkocht. Er circuleren getallen van 10.000 en 18.000 stuks, hetgeen op een totale productie van 1,2 miljoen Xantia’s peanuts is. Redenen:
- De Activa werd alleen gecombineerd met de duurdere motoren en een luxe uitrusting, vergelijkbaar met de VSX en Exclusive. Dat verhoogde het prijskaartje aanzienlijk. Nu is het over het algemeen zo dat de topmodellen niet zo goed verkopen als non-metallic-wieldop-edities.
- Daarnaast zijn ze voor een hydropneumaat hard afgeveerd en vielen ze onder meer daarom niet zo in de smaak bij traditionele Citroënrijders die graag met de boot (:wink:) onderweg zijn. De geviseerde ‘BMW’-rijder had natuurlijk ook geen interesse in een ‘Frans gebakje’. Per saldo viel de Activa tussen wal en schip en is het nu iets voor de iemand die de aparte rijervaring kan waarderen.
wellicht nog ten overvloede een Activa is nooit een break of een automaat.
Activa is in feite de uitvoering (niveau) maar het systeem heet officiëel SC-CAR
V6 berline bvm5 = Activa (SCCAR)
V6 berline bva4 = Exclusive (hydractive 2)
V6 break bvm5 = Exclusive (hydractive 2)
V6 break bva4 = Exclusive (hydractive 2)
De laatste twee zijn sowieso niet in NL geleverd.
volledige technische beschrijving in het Frans:
http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=1502
p2 voor drie filmpjes
test in autoweek 9als die klagen over stugge vering dan moet het wel erg zijn
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=435
De geviseerde ‘BMW’-rijder had natuurlijk ook geen interesse in een ‘Frans gebakje’.
groter probleem was dat de Activa finaal gehakt maakte van bimmers en dat zoiets er niet echt in wil bij dat soort gasten.
Test Activa CT vs A4 1.8T vs BMW320
http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/1.html
NB Voordat de kit een aantal C5 V6 ging rijden (KLPD) reden ze ook met Xantia Activa V6.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En dan is er nog dat verhaal, waar ik later nooit meer iets over terug heb kunnen vinden, waarbij franse drugscriminelen in een Xantia Activa vanaf Hazeldonk door de KLPD werden achtervolgd, en pas ter hoogte van het Prins Clausplein konden worden onderschept..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:En dan is er nog dat verhaal, waar ik later nooit meer iets over terug heb kunnen vinden, waarbij franse drugscriminelen in een Xantia Activa vanaf Hazeldonk door de KLPD werden achtervolgd, en pas ter hoogte van het Prins Clausplein konden worden onderschept..
Die is bij Roelofarendsveen van de weg afgedrukt. Ik weet alleen niet zeker of dat een Activa betrof; in enkele media stond alleen dat het een Xantia was, dat de bestuurder een Fransoos was en dat er iets van een halve ton aan euro’s in beslag was genomen.
Nu is de kans dat het om een Activa V6 ging redelijk groot: het is in Frankrijk een zeer geliefde auto in het criminele circuit, met name voor bankovervallen.
NB Voordat de kit een aantal C5 V6 ging rijden (KLPD) reden ze ook met Xantia Activa V6.
klopt: dat is de XG-PH-79. Die staat te koop in het noorden des lands.. Volgens mij heeft de KLPD/VROS voordien ook een groene Type 1 Activa CT gehad.
@eviltwin: interessant leesvoer, die test. N.b. met een TurboCT.
Toch eens kijken of we die SCAR rommel niet eens op een BX kunnen schroeven.
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mijn pa had in 1998 een nieuwe activa 2.0 turbo, ik had toen net mijn rijbewijs, maar vond het echt zwaar waanzinnig in die wagen te rijden, het is net alsof ze de weg onder je recht trekken! Het ding frat wel banden, maar had VEEL betere stoelen dan de standaard 2 liter xantia die hij daarvoor had.
rb schreef:
En alleen in type 2:
2.0 HDi
er was toch ook een 2.1TD activa in omloop type 2?
(niet bedoeld als slakken met zout )
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8