stooftaker schreef:rb schreef:
En alleen in type 2:
2.0 HDier was toch ook een 2.1TD activa in omloop type 2?
(niet bedoeld als slakken met zout )
Klopt, ik schrijf ook:
Daarnaast waren leverbaar in type 1 en 2:
2.0 CT Turbo
2.9 V6
2.1 TD
Maar de slakken mag je houden. Ben geen liefhebber van escargot...
niet goed gelezen, overigens stom van me, de hdi was er immers niet in type 1
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
en is deze technologie dan doorgetrokken naar de “nieuwe” C5-en, of hebben die voor een ander soort ophanging, want de C5 was dan toch weer wat meer schommelend…
Alvast bedankt voor de vele reacties
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor zover ik weet is deze techniek in ieder geval deels overgenomen in de geavanceerdere versies van Hydractive in latere modellen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
en is deze technologie dan doorgetrokken naar de “nieuwe” C5-en?
DigiDaan schreef:Voor zover ik weet is deze techniek in ieder geval deels overgenomen in de geavanceerdere versies van Hydractive in latere modellen.
Nee, de C5 Ph.I en Ph.II hebben net als de Xant of de Xm een keuze uit “ongeregeld” en “geregeld” HP, maar geen activa.
dus wat op de Xm: hydropneumatiek vs hydractive (1of2) is,
en op Xantia: hydropneumatiek vs hydractive 2
dat is op C5: hydractive 3 vs hydractive 3PLUS
Hydractive 3 werkt in feite als “simpel” HP, maar dan met een elektrische pomp/compu en hoogtesensoren. (geen mech. hoogteregelaars, geen anti-zink bol nodig)
Hydractive 3PLUS heeft net als hydractive 1&2 variabele veerkarakteristiek afhankelijk van rijstijl, met uitschakelbare middenbollen.
De nieuwe C5-3 heeft geen Hydractive 3 meer maar wokkels;
Hydractive 3PLUS blijft standaard op de betere versies.
De C6 heeft hetzelfde hydractive 3PLUS, maar op de V6en aangevuld met AMVAR (16voudig variabele schokdemping) voor nog meer comfort en nog betere wegligging als het nodig is…
maar nooit echt activa.
Acitva kan actief de auto zetten in de bocht, met een reactief systeem zoals hydractive kan dat gewoon niet.
Het voordeel van de C5-3 en C6 tov de oudere generaties is een verbeterde ophangingsgeometrie:
-vóór viervoudige draagarmen met ontkoppeld draaipunt ipv McPherson.
-achter multilink ipv langsarmen
Vanwege de multilink achter is het nodig om vier bollen te plaatsen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik vind het altijd heel interessant om te zien hoe hier op het forum alle kennis zo paraat is, terwijl men bij citroen nederland volledig loopt te gokken! Erg leuk om te lezen die verschillen tussen hydractive 3 en 3plus. Nooit geweten dat 3 eigenlijk een conventioneel systeem is…
Bij citroen nederland hield men vol dat hydractive 3plus speciaal voor de c5-3 een nieuwe ontwikkeling was. En dat opd e dealer voorlichting. Vond ik wel apart, want dat is toch het systeem wat onder de oude c5 v6 ook zat?
Xsara Coupe
Xsara Coupe schreef:Bij citroen nederland hield men vol dat hydractive 3plus speciaal voor de c5-3 een nieuwe ontwikkeling was. En dat opd e dealer voorlichting. Vond ik wel apart, want dat is toch het systeem wat onder de oude c5 v6 ook zat?
Niet alleen op de V6 ook op
2.2HDi (zoals de mijne)
2.0-16v of
2.0HDi bva6 zat Hydractive 3PLUS.
In principe is er weinig veranderd met de C5-3, ook die heeft Hydractive 3PLUS op ongeveer dezelfde uitvoeringen. Daar is dus letterlijk stalen vering in de plaats gekomen van “simpel” Hydractive 3.
Nooit geweten dat 3 eigenlijk een conventioneel systeem is…
Conventioneel is ook weer een groot woord, qua functionaliteit lijkt het sterk op het oude hydropneumatiek zonder elektronica. Maar qua bouw is het totaal anders:
-geintergreerde compu’/ pomp BHI
-elekt. hoogtekleppen in BHI
-elekt. hoogtesensoren op de stabilisatorstangen.
en enige dat echt anders is, dat is de mogelijkheid om de hoogte automatisch te variëren (met de snelheid).
Belangrijk verschil is ook dat de grijze, afgeplatte bollen nu >200dkm mee gaan ipv 60-100dkm.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Hydractive 3Plus heeft de functionaliteit van Hydractive 1 en 2 ofwel 2 veerinstellingen, comfort en hard waar de vering steeds tussen schakelt + automatische hoogteregeling
De Xantia Activa is gebaseerd op Hydractive 2 + SC CAR antirol-systeem en werkt heel doeltreffend. Mijn Activa is uit bj99 met een CT Turbo motor die getuned is tot 185pk/285Nm en nu is de acceleratie zoals het hoort.
In Frankrijk reedt ik deze maand in de bochten op de snelweg tussen Fréjus en Cannes een Bentley Continental GT met 550pk V12 Twin Turbo aan flarden. Dit is een moderne auto met 4WD, luchtvering en active demperregeling (zoals de C6). Op stukken van 110km/h durfde de Bentley niet harder dan 150km/h, hij ging deinen en instabiele reacties vertonen,de Activa met 170km/h door dezelfde bocht en de Xantia voelde nog stabiel aan. Zelfs moderne auto’s met sportonderstel hebben een hele kluif aan een Activa bij te houden in de bochten. Schijnt 1.2G aan te kunnen in de bochten maar wordt een beetje bang als ik de grenzen ga opzoeken. Een nieuwe C5-3 Activa 2.0THP met 250pk of meer…
voor de liefhebbers;
Xantia 3.0V6 Activa / cv / elec. ramen en spiegels / climat control / enz. enz. 1997 185.000 Blauwmet.
Benzine € 3950,00
bij mijn René
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Klussie schreef:voor de liefhebbers;
Xantia 3.0V6 Activa / cv / elec. ramen en spiegels / climat control / enz. enz. 1997 185.000 Blauwmet.
Benzine € 3950,00bij mijn René
da’s een stevige prijs ...... met 2000 euro moet het ophouden ops:
Oh ja, een activa moet wel in de “sport mode” gezet worden anders reageerd het systeem nog te traag om een bijv. een kleine rotonde “vlot” te nemen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
2000
zoveel?
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik vraag me af of een C5 II met een 2.0i HA3+ vering heeft. Er staat me iets bij dat dit weer niet op alle modellen gedaan is. Wellicht alleen de exclusives en niet de ligne prestiges.
easternnl schreef:Ik vraag me af of een C5 II met een 2.0i HA3+ vering heeft. Er staat me iets bij dat dit weer niet op alle modellen gedaan is. Wellicht alleen de exclusives en niet de ligne prestiges.
De Ph.II 2.0-16v heeft in het geheel geen HA3+, alleen HA3. Maakt niet uit welke uitrusting of bak (bvm5/bva4).
De enige benzine Ph.II met HA3+ is dus de V6 bva6.
Maar op de Diesel Ph.II is er meer keus:
-2.2HDi136 bva4, snel vervangen door:
-2.0HDi138 bva6, later aangevuld met:
-2.2HDi173 bvm6 + bva6
Die vier zijn dus maar kort beschikbaar geweest
-2.2HDi136 bva4, alleen mj05
-2.0HDi138 bva6, mj06-mj08
-2.2HDi173 bvm6 + bva6 mj07+ deel mj08
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Weet iemand of de KLPD ook een type 1B V6 Activa heeft gehad ? Een vriend van mij heeft er zo een, en bij Renard dachten ze dat ie van de KLPD was geweest..
Domme vragen bestaan niet.
Volgens mij heeft Driebergen wel een 1b gehad (ik dacht een groene), maar of dat een TCT of V6 is geweest weet ik niet.
De opvolger daarvan werd de donkerblauwe T2 V6 XG-PH-79.