Parkeersensor
volkerts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 21 augustus 2008 12:34 PM

Hoi allemaal,

Via internet heb ik een parkeersensor gekocht die te monteren is in de achterbumper, zonder daarin te hoeven boren. Het is een plakstrip en de kabel ervan kan dan via de ventilatie-opening de auto binnenkomen. In de kofferbak monteer je nog een klein kastje en (bijv.) bij de hoedenplank een kleine speaker.

Ik denk dat het me allemaal wel gaat lukken, alleen van één ding weet ik het niet helemaal zeker: het aansluiten van het kastje op het achteruitrijlicht. Dit geeft het systeem de voeding en schakelt het daardoor natuurlijk alleen in tijdens achteruit rijden. Heeft iemand hier ervaring met het aansluiten van zoiets of misschien tips? Waar maak ik het (meegeleverde) draadje bijvoorbeeld precies aan vast als ik het moet aansluiten op het achteruitrijlicht, ik neem aan ergens in de achterlichten-unit? Ik heb een C2.

Bedankt alvast!
Niels

Profiel  

C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 22 augustus 2008 07:44 PM
  [ # 1 ]

Je zult waarschijnlijk een draad op de massa moeten aansluiten, als je je achterlicht eruithaalt, zie je waarschijnlijk een bout met een aantal draden eronder (denk ik hoor, heb nog nooit aan een C2 gezeten).
Verder heb je waarschijnlijk nog een plusdraad die op de voeding van je achteruitrijlichten aangesloten moet worden. Vaak kan je aan de printplaat van je achterlicht wel zien welke het is.

Btw, volgens mij had je deze vraag ook al ergens anders gesteld… Rolling Eyes

Maarreh, parkeersensoren op zo’n klein wagentje?:smt082 Laughing  Laughing

Profiel  

volkerts
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 augustus 2008 08:30 PM
  [ # 2 ]

Hoi C15GrandVolume,

Bedankt voor je antwoord! Ik ben gisteren al wat aan het klussen geweest en alles lijkt gelukt, behalve… het aansluiten van de elektriciteit, wat ik eigenlijk al verwachtte.

Ik heb inderdaad die draden gevonden die jij beschrijft en de plusdraad op de voeding van m’n achteruitrijlichten aangesloten, dmv een skotch-lock connector. De draad van m’n achteruitrijlicht vond ik inderdaad door op de printplaat te kijken. Het lukt me echter niet om de draad van de massa te vinden. Heb jij een idee hoe ik hier achter kan komen? Kun je dit meten bijvoorbeeld? Ik heb wel zo’n multimeter. Ik heb de draad nu gewoon op het chassis geplakt, maar dat werkt helaas niet.

Ik had de vraag idd ook in het C2-forum geplaatst, maar kreeg daar geen antwoord, vandaar dat ik het hier nogmaals heb gevraagd. Maar ik heb het topic daar nu verwijderd.

Haha, ook met zo’n klein wagentje kun je achteruit ergens tegenaan komen en de deuk die je dan maakt is even duur als bij een grote Wink

Bedankt weer alvast!
Niels

Profiel  

C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
Gepost: 25 augustus 2008 12:06 AM
  [ # 3 ]

Als je de plusdraad van je lamp kunt vinden op de print van je achterlicht, is het vinden van de massa een koud kunstje. Dat is namelijk de draad die via de print verbonden zit met álle lampen. De draad die alleen verbonden is met je achteruitrijlicht, is de plus.

EDIT: Met een multimeter is het helemaal makkelijk. Als je de stekker van je achterlicht afhaalt, kun je die doormeten. De plus kan je vinden door je auto op het contact en in de achteruitversnelling te zetten. Zet nu je multimeter op gelijkstroom (op het plaatje hieronder in het vakje linksboven op stand 20)

Houd de ene pin tegen een blank carrosseriedeel - een moer ofzo, en houd de andere pin om de beurt tegen de verschillende contacten in je stekker. Als je het juiste contact te pakken hebt,  geeft hij ongeveer 12 volt aan.
De massa kun je vinden met de weerstandfunctie (ohm). Weer de ene pen tegen de massa, en met de andere de contacten langs. Als de meter bijna nul aangeeft heb je de massa gevonden.

Wellicht heb je nu in plaats van de plus de massa aangesloten, waardoor hij het niet doet wanneer je de andere draad tegen de carrosserie houdt.
Dan krijgt hij namelijk op beide draden massa…

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 25 augustus 2008 06:11 PM
  [ # 4 ]
C15GrandVolume schreef:

Maarreh, parkeersensoren op zo’n klein wagentje?:smt082 Laughing  Laughing

Autotje lijkt al snel groter in spiegels, bovendien kun je haar dan nog beter in de bekende kleine gaatjes proppen denk ik.

Massa is normaal een draadbundel die ergens op het chassis word “geplugt” in de buurt van linker achterlicht, daar dit altijd een zwak was bij franse voiture weet ik niet zeker of dat ook nog bij de moderne wagens zo is.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

volkerts
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 augustus 2008 07:57 PM
  [ # 5 ]

Hoi C15GrandVolume en GoodOldDiesel, bedankt voor jullie reacties!

C15, dankzij jouw uitleg is het me gelukt het een en ander te meten. De massa heb ik nu ook gevonden, bleek een best herkenbaar kleurtje te zijn Wink Echter, het systeem werkt nog steeds niet. Uiteindelijk (na veel proberen en meten) heb ik het draadje wat aansluit op de (bijgeleverde) speaker even losgehaald en op die twee contactpunten gemeten. Toen bleek dat er een voltage zichtbaar werd op het moment dat ik bij de sensor in de buurt kwam. Mijn vermoeden is dus nu dat de speaker kapot is.

Bedankt voor jullie hulp tot zover!
Groeten, Niels

Profiel  

C15GrandVolume
> 2000 berichten

- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
Gepost: 26 augustus 2008 03:21 AM
  [ # 6 ]

Tsja, ik heb ook altijd auto’s uit het pre-meegespoten-bumpers-tijdperk… Cool

Profiel  

volkerts
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 augustus 2008 10:51 PM
  [ # 7 ]

Dat kun je bijna niet eens meer kiezen tegenwoordig, als je een bepaald uitvoeringsniveau wilt, zit het er gewoon op! Maar mijn doel blijft toch het niet raken van andere auto’s, of ik nou een gespoten of ongespoten bumper heb Wink

Ik probeer op het moment een nieuwe speaker te krijgen, zodra ik daarmee getest heb laat ik het jullie weten. Als die het ook niet doet zit de oorzaak toch ergens anders.. Bedankt tot zover voor jullie advies!

Groeten, Niels

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook