forum,
Ik krijg bijna maandelijks de melding (zachte) banden, is dit normaal of zou er iets met de velgen ofzo aan de hand zijn?
Een band die er een maand over doet om wat zachter te worden kan niet lek zijn toch?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Daarom ook zit dit systeem er opgebouwd,opdat je zou zien dat er een band is die langzaam leeg loopt.
Ik vind het systeem niet alert reageren trouwens, althans dat is mijn ervaring.
Heb er dus ook niet echt vertrouwen in.
Ooit gereden met het reservewiel, dus geen sensor. Pas na 90 km. rijden begon het systeem eindelijk te piepen over een mogelijke lekke band.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Bij mij werkt het perfect, alser nog maar 2bar inzit, piep, bandenspanning controleren.
En ja, die van mij gaat ook snel af, zelfs bij de andere banden
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Wimmie schreef:Ik vind het systeem niet alert reageren trouwens, althans dat is mijn ervaring.
Heb er dus ook niet echt vertrouwen in.
Ooit gereden met het reservewiel, dus geen sensor. Pas na 90 km. rijden begon het systeem eindelijk te piepen over een mogelijke lekke band.
Dan werkt het dus zoals het hoort! Een niet draaiend wiel stuurt slechts elk uur een signaal, logisch want anders zou hij zo door de batterij heen zijn.
Dus als je een lekke band in de kofferbak gooit kan het wel even duren voordat je daar een waarschuwing voor krijgt. Gaat er echter een draaiend wiel lek, dan krijg je onmiddelijk een waarschuwing.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Melding zachte band
arentwilde schreef:forum,
Ik krijg bijna maandelijks de melding (zachte) banden, is dit normaal of zou er iets met de velgen ofzo aan de hand zijn?
Een band die er een maand over doet om wat zachter te worden kan niet lek zijn toch?
Bleek de band ook daadwerkelijk zachter te zijn na controle? Dan kan je in elk geval stellen dat de melding terecht is en het systeem dus functioneert.
Een band kan best zo langzaam lucht verliezen. Een tijdje geleden had ik een lek ventiel waarbij na een maand ong. een halve bar was ontsnapt. (2.4 -> 1.9). Kan ook oxydatie of vuiligheid zijn van de velg op het punt waar de band op de velg zit. Of een dikke spijker erin waarbij de afdichting van band op spijker net niet perfect is.
Lopen trouwens alle banden leeg of alleen maar 1 band?
Normaal houd een band zijn druk trouwens wel langer dan een maand vast. Maar het is niet onngebruikelijk dat een band na een maand of 3 toch wel een paar tienden bar kwijt is.
Ik vul de banden wel bij, heb echter niet het idee dat er veel “lucht"bijgaat, ik vul alle banden met 2,3 bar. Hoe kan ik zien hoeveel bar er nog inzat?
Met een bandenspanningsmeter.
Volgens de sticker (bij het linker voorportier) dien ik de banden met 2.3 bar te vullen is 2.5 beter?
Menno. schreef:Zelf zet ik het trouwens altijd iets hoger dan aanbevolen, ...
Is voor de achteras niet 2,2-tot 2,5bar voorgeschreven afhankelijk van de belading?
Overigens bij het inleren van de bandenspanningssensoren is het mogelijk om de grenswaarde in te stellen. (per as zelfs IIRC)
Dus als je altijd op 2,5bar rondom rijdt is het niet per sé zo dat je dan meer lucht kunt lekken alvorens er een waarschuwing komt, dan bij een auto die op 2,2bar staat.
Het systeem is verder slim genoeg het verschil tussen te lage druk en een echt lekke band te herkennen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een amerikaanse collega reed in onze (destijds) company-C6 toen er de melding ‘puncture right-front’ op het display verscheen.
‘Yeah, right’ dacht hij, is vast een glitch in de computer, ik voel niks, dus ik rijd lekker door en kijk straks wel even. C6 hè..
Vijf kilometer verder, bocht naar links en hij voelde dat er toch wel iets mis was. Band inmiddels helemaal aan flarden
Ik heb vervolgens de dag erop dat wiel verwisseld, en sindsdien op onregelmatige tijden kreeg ik de melding dat het wiel rechtsvoor niet gemeten werd. Vervolgens het hele weekend op de (17 inch) spare gereden zonder een centje pijn.
Moraal van het verhaal, meestal zijn de mensen eigenwijzer dan de elektronische systemen
Overigens heb ik ook wel eens langzaam leeglopende banden gehad. Was bij een setje winterbanden die om gebruikt staal waren gelegd zonder de ventielen te vervangen. Toen dat gedaan was bij de twee leeglopende sloffen nooit meer last van gehad.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
update
gisteren is het ventiel afgebroken Ik rij op gas en heb dus geen reserve band).
Bijna een uur op route mobiel gewacht, er zit nu een gewoon rubberen ventiel in het wiel.
Krijg nu de melding lekke band en het `stop`lampje gaat branden.
De garage heeft een nieuwe sensor besteld, deze wordt er vrijdag ingezet schade 100!! EURO.
Ik rij nu zo’n 14 jaar auto en nog nooit een lekke band gehad maar ja eens moet de eerste keer zijn…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een afgebroken ventiel gebeurt vaker bij dat soort bandenspanningsensor ventielen, omdat het van aluminium is. Het aluminium dopje in het begin ging muurvast zitten door corrosie en probeerde men met een tang deze los te krijgen en het aluminium buisje ging kapot. later zijn er plastic dopje voor gekomen. Verder was het aluminium te kwetsbaar en werden vaak vervangen.
Om deze reden zijn de nieuwe typen bandenspanningsensor ventielen van rubber zoals normale ventielen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Jammer! herken je ze dan nog op het blote oog?
ik weet uit ervaring dat ventielen van sensoren,een veel hardere weerstand bieden,om het ventiel in te drukken,bij opblazen van de band.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De oude alu types zijn zo te herkennen, de nieuwe rubberen type is niet van een normaal sensorloos type te onderscheiden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
k*t, zit ik nog met oude.
Dopje maar voorzichtig vastzetten dus?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.