1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Wel / Geen Winterbanden
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2008 03:10 AM

Afgelopen winter heb ik gemerkt dat mijn bxje nogal snel glijdt bij nat weer. In de bochten bij nat weer en bij flink remmen. In de zomer (bij normaal weer) willen de bandjes ook nog wel een beetje piepen als ik een standaard rotondebocht (afslaand) doorga met een gangetje van 30 en dan doortrek. De huidige bandenmaat is volgens mij 165/70R14 de banden lijken mij absoluut geen winterbanden alleen zou niet kunnen zeggen of het zomer of all-weather banden zijn.
Nu vraag ik mij af of het zin zou hebben om er in de winter (ja ja de “r” is alweer bijna in de maand) er winterbanden om te leggen zodat ik niet zo snel meer gaat glijden. Het profiel van mijn banden was volgens de taxateur vorig jaar nog ruim voldoend bij de apk is hier ook niets over gezegd.
Alle suggesties/ervaringen zijn welkom.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 28 augustus 2008 03:16 AM
  [ # 1 ]

Ik heb sinds juli vorig jaar winterbanden onder de 16V liggen en dat bevalt me prima, zeker wanneer het nat en koud is slip ik minder weg bij het optrekken dan toen ik nog conti’s (met goed profiel) onder de auto had liggen.
Maar ik heb ze eerlijk gezegd alleen omdat ik ze goedkoop krijgen kon, wat er de volgende keer onder komt weet ik niet.
Wel moet ik zeggen dat ik nu de 2e zomer meegemaakt heb met die winterbanden en dat ik best te spreken ben over de mate van slijtage.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 augustus 2008 10:34 AM
  [ # 2 ]

Ik rij het hele jaar met ‘All-weather’s, en dat bevalt prima (ook in Duitsland).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 28 augustus 2008 01:11 PM
  [ # 3 ]

Ik ga in winter gewoon zo weinig mogelijk met de BiX rijden ;D Al dat zout is toch nergens goed voor Rolling Eyes

Maar winterbanden… hier in België heb ik nog NOOIT nood gehad aan winterbanden

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 28 augustus 2008 01:38 PM
  [ # 4 ]

Ik heb zelf wel winterbanden voor in de winter. Fijn als je in de winter nog eens besluit naar Scandinavie of Oostenrijk te gaan voor wintersport. In NL is het niet echt nodig, maar het geeft die paar keren dat het echt spookt wel een stuk extra veiligheid. Ook onder regenachtige omstandigheden met kou had ik minder last van aquaplanen.

Kortom: het helpt wel, maar als je de BX alleen gebruikt als mooi weer auto is het onzin om op winterbanden te rijden.

Profiel  

michelpas
> 100 berichten
RankRank

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2008 01:39 PM
  [ # 5 ]

Heb even onder mijn auto gekeken. Daar zitten momenteel Michelin Engergy MXT banden onder. Even gegoogled en bleek dat dat zomerbandjes zijn. Dit zijn een aantal reviews: http://www.autobandentest.com/pkw_sommerreifen/michelin/energy_mxt/index.html
Denk dat het voor mij wel handig is om winterbandjes aan te schaffen. Weet iemand een aanrader welke banden ik zou moeten hebben?

Profiel  

michelpas
> 100 berichten
RankRank

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2008 01:41 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:

Ik heb zelf wel winterbanden voor in de winter. Fijn als je in de winter nog eens besluit naar Scandinavie of Oostenrijk te gaan voor wintersport. In NL is het niet echt nodig, maar het geeft die paar keren dat het echt spookt wel een stuk extra veiligheid. Ook onder regenachtige omstandigheden met kou had ik minder last van aquaplanen.

Kortom: het helpt wel, maar als je de BX alleen gebruikt als mooi weer auto is het onzin om op winterbanden te rijden.

Ik gebruik de auto dagelijks als woon-werk verkeer.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 28 augustus 2008 02:17 PM
  [ # 7 ]

Michelin Engergy MXT banden in die maat 165/70 r14 hebben maar matige grip in de regen als het warm is. Met koude wordt dit nog slechter.

ik had eerst Toyo Snowprox (186/65 r14) en die beviel goed. Ik kwam er de besneeuwde colletjes in Frankrijk prima mee op (zonder kettingen) en goede grip met hevige regen en natte sneeuw en onkinderachtige snelheden in Duitsland. Wel erg snel versleten (25.000 km ofzo).

Nu heb ik Michelin Alpins in diezelfde maat (185/65 r14) en daar heb ik nog niet zoveel winterse omstandigheden mee getrotseerd. Afgelopen winter stelde dan ook niet zoveel voor. Ze waren in elk geval niet slechter onder droge koude omstandigheden dan Michelin E3a/X1H (185/60 R14). Maar echt nut hadden die banden ook niet onder die omstandigheden.

Profiel  

michelpas
> 100 berichten
RankRank

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2008 02:50 PM
  [ # 8 ]
mpostma schreef:

Michelin Engergy MXT banden in die maat 165/70 r14 hebben maar matige grip in de regen als het warm is. Met koude wordt dit nog slechter.

ik had eerst Toyo Snowprox (186/65 r14) en die beviel goed. Ik kwam er de besneeuwde colletjes in Frankrijk prima mee op (zonder kettingen) en goede grip met hevige regen en natte sneeuw en onkinderachtige snelheden in Duitsland. Wel erg snel versleten (25.000 km ofzo).

Nu heb ik Michelin Alpins in diezelfde maat (185/65 r14) en daar heb ik nog niet zoveel winterse omstandigheden mee getrotseerd. Afgelopen winter stelde dan ook niet zoveel voor. Ze waren in elk geval niet slechter onder droge koude omstandigheden dan Michelin E3a/X1H (185/60 R14). Maar echt nut hadden die banden ook niet onder die omstandigheden.

Dat jij 185/65 R14 gebruikt heeft dat te maken met de uitvoering van de bx of is het beter om een andere (bredere? hogere?) maat voor de banden te gebruiken dan in het boekje staat aangegeven?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 28 augustus 2008 04:09 PM
  [ # 9 ]
michelpas schreef:
mpostma schreef:

Dat jij 185/65 R14 gebruikt heeft dat te maken met de uitvoering van de bx of is het beter om een andere (bredere? hogere?) maat voor de banden te gebruiken dan in het boekje staat aangegeven?

Ik gebruik de BX GTI maten. Die vind ik prettiger rijden met mijn motor. Maar met een 14 hoeft dat niet echt.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 28 augustus 2008 04:51 PM
  [ # 10 ]

Het is nu zomer, dus ik zou geen winterbanden gaan steken nu.

Overigens rijdt ik fijntjes het hele jaar op Tyfoon Connexxion banden.

Test

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 28 augustus 2008 04:58 PM
  [ # 11 ]

is ook

Profiel  

michelpas
> 100 berichten
RankRank

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2008 09:00 PM
  [ # 12 ]
Thijsvandebles schreef:

Het is nu zomer, dus ik zou geen winterbanden gaan steken nu.

Overigens rijdt ik fijntjes het hele jaar op Tyfoon Connexxion banden.

Wilde ze er ook nog niet nu onder zetten. Zat er alleen ernstig aan te denken sinds die paar situaties van vorig jaar waarin in heel graag winterbanden had willen hebben, ging allemaal wel goed alleen voelde minder prettig.

Als ik winterbanden neem, is het dan handig om ieder jaar op de huidige velg de banden te laten wisselen (heb een zolder dus opslag geen probleem). Of is het handiger om een extra setje velgen (nu: dichte volstalen) op de kop te tikken en daar de winter banden op te laten zetten. Vraag me alleen af of velgen net als banden ook uitgelijnd moeten worden?

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 28 augustus 2008 09:10 PM
  [ # 13 ]

In Duitsland heeft bijna iedereen gewoon een setje extra velgen met band liggen. Dus dat lijkt me zeker te doen Smile

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 28 augustus 2008 09:24 PM
  [ # 14 ]

Extra setje velgen met winterband kopen Wink  Anders betaal je ieder jaar weer montage en demontage kosten enz. voor die banden terwijl heb anders is je brengt je auto + winterbanden naar de garage laat ze verwisselen (evt. balanceren) en dan heb je 4 zomerbanden op velg in de opslag voor de zomer. Scheelt je uiteindelijk heel veel geld. Of je moet alles zelf kunnen dan is het wat geld betreft goedkoper om 1 set velgen te hebben, maar je bent wel ieder jaar minstens een uur kwijt om die dingen te wisselen dan…

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 29 augustus 2008 04:20 AM
  [ # 15 ]

Winterbanden brengen voordelen in de schaal bij temperaturen onder de 7 graden Celsius, en dus niet alleen bij sneeuw.
Neemt niet weg dat je ook met winterbanden kunt glijden, de beste remedie is nog altijd aanpassing van de rijstijl/snelheid/afstand. Heb ooit in het verleden ook een paar keer gegleden, toen ik -net als jij?- in Den Haag woonde: veel klinkerwegen, tramrails, en iets teveel jeugdig enthousiasme leverde een aantal glijers en een kusje op…  Rolling Eyes

Zou voor winterbanden kiezen incl velgen, inderdaad makkelijker met wisselen, en als opslag toch geen zorg is?!

Prijs/kwaliteit-verhouding staan de Toyo’s inderdaad goed aangeschreven, maar ook Vredesteijn maakt goede winterbanden (itt tot hun zomerbanden naar mijn mening). Sommigen vinden dat alleen Michelin’s goed genoeg zijn voor de BX, maar dat blijven ze zelfs roepen als ze in de Duitse test volledig onderuit gaan.

Overigens hoef je banden niet uit te lijnen, maar wel te laten balanceren (en niet eventueel: gewoon doen!). Het uitlijnen betreft de gehele auto. Je zou hier voor kunnen kiezen, maar dit is niet nodig. In principe hoef je dit bij een auto pas te doen als je ophangingsonderdelen los hebt gehad en instellingen mogelijk gewijzigd zouden kunnen zijn (bijvoorbeeld fuseekogel vervangen, veerpoot vervangen).

Succes met je keuzes/beslissingen!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook