Misschien kun je beter beginnen met gewoon eens fatsoenlijke zomerbanden eronder te leggen. Die Energy’s zijn vooral bij nattigheid echt belabberd. Met een set goede zomer- of allweatherbanden ben je in Nederland gewoonlijk net zo goed af als met een set winterbanden.
oudelut schreef:Winterbanden brengen voordelen in de schaal bij temperaturen onder de 7 graden Celsius, en dus niet alleen bij sneeuw.
Ik vind dit voordeel nogal overrated. Typisch verkoopargument van de bandenmaffia.
Het ECHTE fundamentele voordeel van winterbanden ga je pas merken bij winterse neerslag, sneeuw of regen EN kou.
ik heb michelin alpin onder mijn C5 gehad in zeer serieuze winterse omstandigheden..
en ik moet zeggen ze deden het boven verwachting…
ben er zeer tevreden over….
Totaal aantal Berichten: 7780
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mijn indruk is dat je beter af bent met jonge zomerbanden, waar voldoende (minimaal 4 millimeter) profiel op zit. Zeker als je geen sneeuwgebieden op zoekt, of Duitsland bezoekt met haar maffe wetgeving.
Overigens vind ik de Michelin Alpins erg goed, en dat is niet alleen omdat ik nogal Michelin-minded ben. Mooi stil, goede grip op droog wegdek en voorspelbaar weggedrag op natte ondergronden, en prima in de sneeuw. Zelfs op nat, modderig gras waar ik tien centimeter in wegzakte lieten ze me niet staan.
Vredestein maakt echte sneeuwbanden. Uitstekend voor in de sneeuw en op ijs (wintersport), maar tijdens de gemiddelde nederlandse winter (nat en koud maar geen ijs of sneeuw) vind ik ze niet echt een voordeel bieden. Te luidruchtig vooral, en niet erg prettig op natte ondergrond. Ik heb ze dan ook in januari alweer verkocht, nadat ik ze twee maanden gebruikt heb.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Eerst even iedereen dank voor de reacties.
Harm schreef:Misschien kun je beter beginnen met gewoon eens fatsoenlijke zomerbanden eronder te leggen. Die Energy’s zijn vooral bij nattigheid echt belabberd. Met een set goede zomer- of allweatherbanden ben je in Nederland gewoonlijk net zo goed af als met een set winterbanden.
Allweather banden… nog niet zo bij nagedacht maar misschien wel een goede oplossing. Rij zelf momenteel tussen de 10.000 en 15.000 km op jaarbasis, dus slijtage zal wel meevallen ten opzichte van de veroudering van het rubber.
Alleen hoe zit het dan als ik een keer besluit op wintersport te gaan, in DLD heb je “banden voorbereid op winterse omstandigheden” nodig. Vallen allweathers daar ook onder of moet je dan toch weer winterbanden hebben. En kan je het dan in ijs- en sneeuw condities in de alpen/dolomieten het dan evt. ook af met sneeuwkettingen?
Welke Allweather banden zijn dan trouwens aan te raden, de ANWB heeft geen allweaters getest.
Groet, Michel
Om maar weer een knuppel in het hoenderhok te gooien.
Ik vind allweather banden niks. Dat is weer echt van alles net niks.
Volgens mij stelt Duitsland dat je in winterse omstandigheden gewoon winterbanden moet hebben. Dat zijn zeker geen allweather banden.
Trouwens, als het echt goed los gaat qua sneeuw zul je ook sneeuwkettingen moeten hebben om de steilere hellingen nog op te komen. Optie is dan wel (als je toch besluit winterbanden te nemen) om ze te huren bij de ANWB zodat je ze indien niet gebruikt (zeer waarschijnlijk: met 6 x wintersport heb ik 1x sneeuwkettingen moeten monteren en dan nog omdat de chauffeur toen op zomerbanden reed) gewoon weer kan terugbrengen.
Nogmaals: voor Nederland volstaan bijna altijd goede standaard zomerbanden. Gewoon omdat we geen hellingen hebben en maar weinig echt winterse dagen. Doordat het in NL ook nog eens erg vlak is, kun je met winterse omstandigheden nog wat voorzichtiger doen (langzamer rijden) en het zo even uitzingen. In heuvelachtig gebied heb je geen keus om rustig aan te doen: je moet toch die helling op.
Let op dat bandentesten op zich best bruikbaar kunnen zijn, alleen blijkt nogal eens dat het erg specifiek is. Een wat andere maat of andere snelheidscodering van een zelfde type band kan waanzinnig andere resultaten geven. Mochten ze nou precies jouw maat testen, dan heb je er nog wat aan. Een test van een net wat andere maat zegt dan weer weinig.
Iets wat ik met de Toyo’s trouwens wel merkte was dat ze aanmerkelijk meer rolweerstand gaven. Het verbruik ging er echt merkbaar van achteruit.
mpostma schreef:
Nogmaals: voor Nederland volstaan bijna altijd goede standaard zomerbanden. Gewoon omdat we geen hellingen hebben en maar weinig echt winterse dagen. Doordat het in NL ook nog eens erg vlak is, kun je met winterse omstandigheden nog wat voorzichtiger doen (langzamer rijden) en het zo even uitzingen. In heuvelachtig gebied heb je geen keus om rustig aan te doen: je moet toch die helling op.
Gezien ik niet echt op dit moment van plan ben binnenkort duitsland te gaan verkennen met mijn BX en gelet op de opmerkingen in dit topic denk ik dat het misschien handiger is om eerst eens een set GOEDE zomerbandjes te kopen en dan even afwachten deze winter wat ze gaan doen. Bij sneeuw, ijssel/gladheid en flinke regenbui pas ik mijn snelheid zowiezo altijd aan.
mpostma, jij had al aangegeven dat je Michelin E3a banden gebruikte in de zomer, zijn dit ook aanraders? Op de Michelin site werden de Energy Saver banden aangegeven. Het is niet dat ik per sé Michelin wil hebben maar als ik zo de reacties doorlees merk ik dat Michelin het meest gebruikt wordt.
Suggesties zijn wederom welkom!
Groet Michel
Bij sneeuw, ijssel/gladheid
Wat is er zo speciaal aan de IJssel?
Het is niet dat ik per sé Michelin wil hebben maar als ik zo de reacties doorlees merk ik dat Michelin het meest gebruikt wordt.
Er is een hele horde mensen die per se Michelin willen, omdat dat ook Frans is (wat mij betreft: hoe minder Franse zooi op m’n auto, hoe beter). Het is echter zo dat echt goede Michelin banden vreselijk duur zijn, en Michelins in een normale prijscategorie (Energy) nogal weinig grip hebben. Voor hetzelfde geld heb je bij een ander merk veel betere banden.
Harm schreef:Er is een hele horde mensen die per se Michelin willen
Is ook. Michelin is nu eenmaal “tha bomb” onder een Citroën! Er komt bij mij niks anders meer op (wat Harm ook probeert, hahaha)
E3A en X1H is inmiddels vervangen door de zogenaamde Energy Saver en wat ik daar tot nu toe over gehoord heb is veelbelovend. Bijna jammer dat mijn X1Htjes nog niet willen verslijten (nu krap 50.000 met turbo powerrrrrrr).
Harm schreef:
Er is een hele horde mensen die per se Michelin willen, omdat dat ook Frans is (wat mij betreft: hoe minder Franse zooi op m’n auto, hoe beter). Het is echter zo dat echt goede Michelin banden vreselijk duur zijn, en Michelins in een normale prijscategorie (Energy) nogal weinig grip hebben. Voor hetzelfde geld heb je bij een ander merk veel betere banden.
Als jij dan zo min mogelijk “Frans” op je auto wil hebben kan je mij dan vertellen hoe jij het verschil weet tussen Michelin banden en “een ander merk”. (als ik zo vrij mag zijn, niks persoonlijks)
En vooral welke banden hangen dan onder jouw BX?
Als jij dan zo min mogelijk “Frans” op je auto wil hebben kan je mij dan vertellen hoe jij het verschil weet tussen Michelin banden en “een ander merk”. (als ik zo vrij mag zijn, niks persoonlijks)
En vooral welke banden hangen dan onder jouw BX?
Meestal kun je het verschil zien doordat het merk op de zijkant van de band staat…
Het mooiste verschil heb ik al eens verteld:
Op weg naar de Francemobile vorig jaar, reed in m’n GTi met bijna nieuwe Fulda Carat Progresso’s. Poekoek volgde, in de 16 TGI met redelijk nieuwe Energy’s. Wegdek was vrij nat.
Ik nam een afritbocht redelijk vlot, maar zeker niet erg hard. Gewoon een bocht, geen scheurwerk. Later vertelde Poekoek me dat ie in die bocht bijna eruit was gevlogen, en dat de BX op Energy’s zowel voor als achter begon te glijden, en alleen door pure mazzel op de weg is gebleven.
Da’s dus het verschil tussen Energy’s en banden met grip…
Over Energy Savers kan ik niks zeggen, die zouden best eens veel beter kunnen zijn natuurlijk.
Overigens bleek dat mijn Fulda’s “made in France” waren… dat was natuurlijk wel een tegenvaller.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb met mijn Michelin Pilot Exalto’s alleen maar goede ervaringen, oneindig veel grip en comfortabel. Ze schijnen ook heel lang mee te gaan, maar ik heb ze nog te kort om daarover te kunnen oordelen. Helaas zijn deze banden niet verkrijgbaar ik de standaard-BX-maat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: Wel / Geen Winterbanden
michelpas schreef:..... Het profiel van mijn banden was volgens de taxateur vorig jaar nog ruim voldoende….
Zonder flauw te willen doen: Taxateur? Voor een ‘93 BX 1.4? Leg uit!
Overigens zijn de MXT banden die je er nu onder heb zitten minimaal 10 jaar oud… Michelin of niet, dan kan je weinig grip meer verwachten, helemaal bij nat.
Gr Martijn
Ik heb met mijn Michelin Pilot Exalto’s alleen maar goede ervaringen, oneindig veel grip en comfortabel
Maar die zijn weer niet echt goedkoop toch?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee, maar het is wel Franse rommel
Eveneens ben ik tevens ook.