Menig auto’s heeft het: een verklikker die jou meld dat je lichten nog aanstaan, vaak is het een geluidje en het lichtje op het dashboard.
Ik vraag mij af of de oudere typen BX-en ook een verklikker heeft. De Visa 1.1 en Club die ik voorheen had hadden dit zelfs! En dan doel ik op een buzzertje of een piepje. Want ik kan niets vinden wat er op lijkt. Aangezien ik menig maal de lampen ben vergeten uit te doen en er geregeld op gewezen wordt door passerende mensen, wil ik een geluidje in de bx monteren. Maar eerst: is er een voorbereiding voor getroffen door Citroen of niet?
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij werkt zo’n verklikker op de schakelaar in je deur
Je kan hem natuurlijk niet direct op het lampje aansluiten want dan gaat die altijd af.
Hij mag alleen af gaan als je lampen aan staan en je deur geopend is
Oftewel je zal hem moeten schakelen via dat lampje (of de hendel van het licht) en het deur contact denk ik
Zo zie je het verschil in systemen, de mijne gaat af als ik de sleutel uit het contact haal, bij het openen van de deuren is er geen reactie.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Eentje zoeken die je ook via contact kan schakelen is wel zo handig, want anders gaat dat ding al piepen als je bijv. met draaiende motor de deur opendoet om iemand uit te laten stappen.
op mijn eerste BX (en bixnix) zat er geen standaard, maar een achteraf ingebouwd kastje dat volgens mij alleen op de lampen zat geschakeld. (ben niet 100% zeker…)
die gaf ook de accuspanning aan en als de motor niet liep en de lampen wel aan dan ging die piepen. Volgens mij werkte die op verschillen in spanning. zonder dynamo ~12.5 V met dynamo >13.5V
maar je hebt idd vast veel verschillende systemen. op alle nieuwer zit het denk ik standaard af fabriek, die werkt op de deur bij mij.
deurschakelaars voor de binnenverlichting, lampbedrading en geschakelde contacten zitten natuurlijk sowieso op elke auto, het is gewoon de volgens die gebruiksaanwijzing van je verklikker de goede draadjes zoeken onder het dash, aftakking maken (ze doen er vast van die handige klemmetjes bij, net als bij een extra remlicht) en de boel ff netjes ergens wegstoppen…
Als ik het contactslot omdraai en de sleutel eruit haal dan verbreek ik een circuit, dan kan de buzzer niet werken toch?
Ik verzuip in mijn ideeen op het moment, maar niets lijkt echt goed te zijn. Ik had al wat bedacht namelijk. Ik kwam erachter dat een - kabeltje wordt geschakeld in de deurpost. Deze schakelt ook het lampje bij waar de gordel uit de zijkant komt zetten.
Een tekeningetje hoe ik het gedacht had te maken. Ik heb zoals B_iks zegt dan nog wel last van gepiep als ik de deur een keer open doe voor iets anders.
Aanschouw het spektakel (en let niet op mijn teken kusnten, het is al laat jah ).
Zoals je ziet tap ik dan van de plus draad van 1 koplamp de stroom af. Wat ik wel moet weten is welke + draad altijd geschakeld bij de keuze dim, stads- en groot licht.
Visa Ventje schreef:Als ik het contactslot omdraai en de sleutel eruit haal dan verbreek ik een circuit, dan kan de buzzer niet werken toch?
Ik verzuip in mijn ideeen op het moment, maar niets lijkt echt goed te zijn. Ik had al wat bedacht namelijk. Ik kwam erachter dat een - kabeltje wordt geschakeld in de deurpost. Deze schakelt ook het lampje bij waar de gordel uit de zijkant komt zetten.
Een tekeningetje hoe ik het gedacht had te maken. Ik heb zoals B_iks zegt dan nog wel last van gepiep als ik de deur een keer open doe voor iets anders.
Aanschouw het spektakel (en let niet op mijn teken kusnten, het is al laat jah ).
Zoals je ziet tap ik dan van de plus draad van 1 koplamp de stroom af. Wat ik wel moet weten is welke + draad altijd geschakeld bij de keuze dim, stads- en groot licht.
Dat ziet er goed uit, je moet stadslicht nemen die blijft altijd branden in combinatie met dim of groot, licht maar via het contact kan het ook gewoon hoor, dan moet je er wel een relais in opnemen, die maak en breek contacten daarvan werken twee kanten op.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Vertel, hoe kan het via het contact ook dan?
Dit is ff snel gemaakt met paint, de situatie is met ingeschakeld contact, schakel je het contact uit dan valt de relais dicht en word je buzzer bekrachtigd tot dat je het licht uitschakeld.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
De mijne heeft dat wel… is dit niet standaard dan?
BunnY schreef:De mijne heeft dat wel… is dit niet standaard dan?
Bij de wat oudere modellen niet nee, in mijn vorige bx 14E uit 88 die had het niet.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Mijne is van 1990 (TZI)... En het is een geluidje dat volgens mij typisch is om standaard te zijn (erg irritant ;D )
veertien E-tje schreef:
Bij de wat oudere modellen niet nee, in mijn vorige bx 14E uit 88 die had het niet.
Klopt. oplossing is dus om er eentje uit een nieuwer type te halen (zat standaard op de basismodellen).
Hij zit geklikt aan de bovenkant van de kap die de onderkant van de stuurkolom afdekt.
Binair gezien is het de volgende schakeling:
buzzer = stadslicht_aan AND deur_open AND contact_uit
Ofwel,
- als je je contact aan hebt gaat ie sowieso niet aan
- als je contact uit staat, gaat ie alleen af als je deur open staat en je stadslicht brandt.
Ik denk dat ik er nog 4 heb liggen. Maar je kan er net zo makkelijk eentje uit een sloper halen. Als je de bedrading die eraan zit uit de spaghetti bundel haalt en meeneemt kun je het ook nog eens origineel aansluiten.
Oja, de deuropen wordt gedetecteert met de schakelaars die ook het interieurlampje aanzetten. Dit staat los van de schakelaars die detecteren of er nog een deur open staat voor het vignet.
veertien E-tje schreef:
Dit is ff snel gemaakt met paint, de situatie is met ingeschakeld contact, schakel je het contact uit dan valt de relais dicht en word je buzzer bekrachtigd tot dat je het licht uitschakeld.
Welk relais moet ik hiervoor hebben? Waar vind ik die?
En, hoe kan ik die meten, is er maar 1 + die geschakeld wordt via het contactslot? En hoe kan ik het beste stroom van dit draadje aftappen? En moet de zaak ook gezekerd worden?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
bij mijn pa zijn suzuki autootje hebben ze bij een zekering in de zekering kast een buzzer bij in geduwd.. contact eraf en hij begint te janken.. maar dat werkt niet via geopende deur.
Je kunt zo’n piepertje voor weinig geld bij de automaterialenzaak kopen.
In de “bijsluiter” staat hoe je het ding moet aansluiten. Heb ik bij mijn vorige BX (14) ook gedaan. Stelde niet veel voor. (en zo handig ben ik ook weer niet )