2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

Lampenverklikker: Filmpje :
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 649

- BX 16 TGI
Gepost: 30 augustus 2008 12:50 AM
  [ # 16 ]
Visa Ventje schreef:
veertien E-tje schreef:

Dit is ff snel gemaakt met paint, de situatie is met ingeschakeld contact, schakel je het contact uit dan valt de relais dicht en word je buzzer bekrachtigd tot dat je het licht uitschakeld.

Welk relais moet ik hiervoor hebben? Waar vind ik die?

En, hoe kan ik die meten, is er maar 1 + die geschakeld wordt via het contactslot? En hoe kan ik het beste stroom van dit draadje aftappen? En moet de zaak ook gezekerd worden?

Eerste gedachte gaat uit naar een enkelvoudige relais, welke ze bij de kleine electronicazaak al verkopen, het vermogen van de schakeling van de relais hangt een beetje af van het vermogen wat je buzzer verbruikt, kunnen ze je gelijk aan een 12 volt buzzertje verkopen, beetje kennis en een goede soldeerbout, niet meer dan een kwartiertje werk

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 30 augustus 2008 03:02 AM
  [ # 17 ]

Nogmaals: Of trek een standaard verklikker uit een sloop-BX. Ben je ook klaar.

Profiel  

JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 30 augustus 2008 04:00 AM
  [ # 18 ]

Ouwe indianen truuk: je kan het zoemertje ook tussen het oliedruklampje en het stadslicht zetten.
Je moet dan wel het type zoemer hebben met een diode er in anders gaan je stadslichten via je oliedruklampje branden….
Werkt vooral goed bij auto’s zonder deurkontakt zoals de eend.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 04 september 2008 09:31 PM
  [ # 19 ]

Ik heb wat in elkaar gezet en heb er een paar vragen over. Ik heb ook het schakelaartje in de deurpost eruit gehaald om het te bekijken. Advies: DOE DIT NOOIT, althans niet zo dat de kabel naar de schakelaar IN de deurpost valt. Ik ben er een tijd mee bezig geweest om de schakelaar er op te krijgen.

Even een fotootje:

Legenda:
Boven: de zekering
Rechts: buzzer

Ik heb er een zekering van 10 Ampere tussen gezet. Is dit genoeg? Hoeveel ampere wordt er gevormd als er kortsluiting ontstaat? Ik heb de stroom gemeten maar en dat is 0,05 A.
Ik heb het geheel getest op een 12v oplader. De buzzer werd niet heet. Nu ik dit zo type moet ik de draden ook controleren op overhitting. Dat komt op het ‘to do’ lijstje.

Iemand tips t.a.v. de veiligheid en de grootte van de zekering?

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 05 september 2008 01:35 AM
  [ # 20 ]

die zekering kan je beter vervangen voor een veeel lagere waarde. Je hebt zelf gemeten dat er 0,05 A loopt, als je de zekering vervangt door een 0,1 Ampere variant, hoef je je ook niet druk te maken over de draadjes, de smelten echt niet eerder dan een 100mA zekering.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 05 september 2008 01:57 AM
  [ # 21 ]

Een beetje ruim mag wel (tot 1 amp bijv.) maar 10A is wel heel veel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 05 september 2008 01:59 AM
  [ # 22 ]

In mijn type 1 16trs is zo te zien een achteraf ding ingeprutst, ik kan wel eens kijken hoe die zit.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 05 september 2008 11:31 PM
  [ # 23 ]

Ik heb een 2 Ampere zekering weten te bemachtigen, dat volstaat toch wel?

Nou nog een paar hersenspinsels waar ik deze vragen uit herleid:

1 + draad van linkerstadslicht ga ik gebruiken. Hoe kan ik hier het beste stroom van aftappen? Door midden knippen, kroonsteentje ertussen en daar een draadje bij in prutsen? Of zien jullie graag iets professionelere oplossingen?

2 Waar moet ik dat + draad (als bij punt 1 vermeld) langs trekken? Door de koude luchtrooster (in parafanbak) en dan ergens tussen de spleten en kieren van het dashboard het zaakje doortrekken?
2.1 De plekken waar het draadje tussen komt te liggen (rooster en kier, als vermeld bij punt 2) flink intapen?

3. Waar en hoe moet ik het plaatje met de buzzer en zekering bevestigen? Ik denk nu zelf achter het stukdashboard naast de choke (Waar bij latere types bx-en een cassetebandjeshouder (3x woordwaarde) zit?) Hoe: Met dubbelzijdig plakband, of eigenlijk dubbelzijdiggelijmde stugge strip, of met iets anders? Een schroefje komt er niet door dat is natuurlijk het vernielen van je eigen voiture.

4. Ben ik iets vergeten? Jawohl, dikte van de draad zoals die van de verlichting is, is dik genoeg? Die dikte gebruik ik dan voor de kabel die naar de + van de buzzer gaat.

5. Ben ik dan nog iets vergeten?

Genoeg stof dat tot nadenken zet!

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 05 september 2008 11:48 PM
  [ # 24 ]

Heeft de verlichting niet gewoon een zekering in de zekeringbak? hoef je niet van binnen, naar buiten naar binnen naar je buzzer toe.

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 06 september 2008 12:01 AM
  [ # 25 ]
JanvB schreef:

Ouwe indianen truuk: je kan het zoemertje ook tussen het oliedruklampje en het stadslicht zetten.
Je moet dan wel het type zoemer hebben met een diode er in anders gaan je stadslichten via je oliedruklampje branden….
Werkt vooral goed bij auto’s zonder deurkontakt zoals de eend.

Schakeld een oliedruksensor het lichtje op het dashboard alleen als er te weinig druk is? OF ook bij een te hoge druk?

Dat mijn stadlichten via mijn oliedruklampje gaan branden lijkt mij vreemd. De oliedruksensor schakeld toch de - bij geen oliedruk? 

Als dat niet zo is, en dat lijkt mij vreemd, een + op een metalen sensor in het blok welke de massa is. Of heb ik het bij het verkeerde eind?

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 06 september 2008 12:04 AM
  [ # 26 ]
MaartenH schreef:

Heeft de verlichting niet gewoon een zekering in de zekeringbak? hoef je niet van binnen, naar buiten naar binnen naar je buzzer toe.

Hoef je niet van binnen, naar buiten naar binnen: dat vat ik ff niet

Je bedoeld dat er in de zekeringsbak een plus loopt naar de de lampen. En als ik daar de plus van af tap dan hoef ik ook niet zo’n lange kabel te trekken.

Wordt in de zekeringbak alleen de + gezekerd?

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 06 september 2008 11:59 PM
  [ # 27 ]

idiot

Zoals velen al zeiden. Neem een uit een standaard moderne bix / p205 ed ed.

Deze hebben 3 pootjes. 1 voor deurschakellaar 1 voor stadslicht 1 voor contact (+ radio).

Oftewel als jij je contact uit hebt staan, stadslicht (of meer) aan hebt en dan de deur open doet dan gaat die pas piepen.

Hang je ook nog een diode tussen linker deurschakellaar en de draad die de auto in loopt naar je binnenlicht (regelt dat stroom 1 kant op gaat), tak je de aansluiting voor lichtverklikker af tussen de schakellaar en diode, dan miept ook nog alleen als je je linker deur opendoet.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten

Gepost: 07 september 2008 12:58 AM
  [ # 28 ]
GoodOldDiesel schreef:

idiot

Zoals velen al zeiden. Neem een uit een standaard moderne bix / p205 ed ed.

Dat is niet een antwoord op mijn vraag, kortom heb ik niets aan.

Deze hebben 3 pootjes. 1 voor deurschakellaar 1 voor stadslicht 1 voor contact (+ radio).

Wel handig, want dat wist ik niet! En ik heb niet zomaar een peu205 of bx type 2 tot beschikking. Daarom maak ik er een zelf (en dat is veel leuker en leerzamer)

Hang je ook nog een diode tussen linker deurschakellaar en de draad die de auto in loopt naar je binnenlicht (regelt dat stroom 1 kant op gaat), tak je de aansluiting voor lichtverklikker af tussen de schakellaar en diode, dan miept ook nog alleen als je je linker deur opendoet.

Dit is een goede handige tip!

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 07 september 2008 03:39 AM
  [ # 29 ]
MaartenH schreef:

Nee want de verlichting is ongezekerd. Maar de lichtschakelaar zit wel ergens in de zekeringkast geprikt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 07 september 2008 03:46 AM
  [ # 30 ]
karel schreef:
MaartenH schreef:

Nee want de verlichting is ongezekerd. Maar de lichtschakelaar zit wel ergens in de zekeringkast geprikt.

Fout Very Happy

Stadslichten (die ook de indicatie zijn voor de lichtverklikker) zijn wel gezekerd. Dim- en grootlicht dan weer niet. Dus je hebt wel een beetje gelijk Wink

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook