Werking van een relais
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 29 augustus 2008 03:18 AM

Als de spoel onder stroom komt te staan, ontstaat er een gemagnetiseerde spoel die de magneet aantrekt die ervoor zorgt dat een stroomkring wordt geschakeld.

Hoe wordt de magneet in een relais 2 kanten op worden bewogen, om 2 stroomkringen te bedienen? Dat moet wel als je een rechter en linker knipperlichten wil laten knipperen.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 789
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 30 augustus 2008 01:24 PM
  [ # 1 ]

De ene kant (rust) met een veer , de andere kant door magnetisme.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 augustus 2008 03:17 PM
  [ # 2 ]

Met knipperlichten werkt het anders. Je hebt één knipperlichtrelais, dat ‘knippert’ maar één kant op en door middel van de richtingaanwijzerhendel bepaal je of de stroom van dat relais door de linker- of de rechterknipperlichten gaat.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 30 augustus 2008 05:46 PM
  [ # 3 ]

Okee, maar zodra je stroom op een relais zet dmv je knipperlichtschakelaar dan wordt het circuit van 1 knipperlicht aan en uit gezet. Door de magnetische spoel verplaats in het relais zich iets, maar hoe komt deze weer terug? Via een veer zoals nanko zegt? Dat komt dan wel heel erg nauw, wat betreft de treksterkte van een veer.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 augustus 2008 06:23 PM
  [ # 4 ]

Je bedoelt hoe het komt dat het relais zichzelf aan- en uitschakelt? Dat weet ik niet precies. In ieder geval zit in een nromaal relais een veer, zoals Nanko zegt.

Het knipperlichtrelais werkte ooit met een bi-metaaltje. Dat is een contactje gemaakt van een stripje wat uit 2 verschillende soorten metaal bestaat. Door de stroom die er door het contactje heenloopt wordt het bi-metaaltje warm en trekt het krom. Daardoor wordt de verbinding verbroken en wordt het metaaltje weer recht, en maakt het contact. Dan wordt het weer warm enz.

Maar het zal tegenwoordig wel weer anders werken.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 31 augustus 2008 10:43 PM
  [ # 5 ]

tegenwoordig zit er een IC en wat componenten in.

{                                           ——- Linkerknipperlichten——- Massa
{ +——Relay——- Schakelaar
{                                          ——- Rechterknipperlichten——- Massa

Schematisch gezien, schakelaar creeert of stroomkring met links of met rechts.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 31 augustus 2008 11:26 PM
  [ # 6 ]

Ik begrijp jouw verklaring niet echt eigenlijk…

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 789
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 31 augustus 2008 11:35 PM
  [ # 7 ]

Je hebt een electronisch knipperrelais , zodra dit relais belast wordt ( met de knipperlichten )levert hij een aan/uit spanning , deze spanning gaat naar de richtingaanwijzer schakelaar , die bepaalt of links of rechts knippert ( zie schema good old diesel)
In de middenstand doet die niks , dus ziet het knipper relais geen belasting en blijft stil

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 02 september 2008 01:35 PM
  [ # 8 ]

  werking stroomkring

In dat simpelle schema staat ook een stroomkring alleen heb ik de uiteinden niet bij elkaar gezet. de + staat aan begin, de - aan het eind.

Met de schakellaar kies je of links of rechts en in het midden staat die neutraal net als in je auto. Standaard staat die in het midden en doet die niks en wil je richting geven dan doe je hem of naar boven of naar beneden.

Zo word die dus verbonden met of links of rechts.


NB we laten de alarmlichten maar even buiten beschouwing anders word het onnodig ingewikkeld. Maar ja die horen er ook ergens tussen gepropt

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 september 2008 05:40 PM
  [ # 9 ]

Knäckör legt heel leuk uit hoe het vroeger werkte.
Een ander rept al over IC’s [integrated circuits, die langwerpige zwarte dingetjes met veel pootjes].
Daar zit natuurlijk nog een categorie tussen.

Ik heb die dingen nooit aan een exact onderzoek onderworpen, maar uiteraard wel eens één opengepeuterd.

Er zit een elco [elektrolytische condensator] in die oplaad. Een elco is eigenlijk een batterij met een zeer kleine opslagcapaciteit.
Zodra de elco vol zit komt hij boven een bepaalde grens die bepaald kan zijn met een weerstand en een transistor, of een zenerdiode oid.
De elco loopt dan leeg, en begint weer op te laden. De stroom die hierin rondgaat is ritmisch en kan dus een relais aansturen in dat ritme.

De tijd hoe lang het duurt voordat de elco vol zit en weer leegloopt is afhankelijk van de waarde [grootte] van de elco, en de waarden van de weerstand en de transistor. En het is ook belastingafhankelijk.
2 lampen linksaf bijvoorbeeld van 21 watt, plus een zijclignoliteur van 10 watt zijn opgeteld 52 watt.

En dat is nou juist het leuke, zodra één van de grote lampen stuk zijn, dan valt er een behoorlijke belasting weg. Dan kan het zo zijn dat de elco in eens een stuk eerder leeg is. Dit is dan omgekeerd evenredig geschakeld.
De lamp die dan nog wel blijft werken gaat een stuk sneller aan en uit. Zodat je weet dat één van je richtingaanwijzers stuk is. O.a. in de BX werkt dit zo.

Test

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 06 september 2008 08:47 PM
  [ # 10 ]

hehe handig. en ik om de zoveel tijd controleeren of alle lampjes het nog wel doen

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 06 september 2008 09:46 PM
  [ # 11 ]

Ik weet niet of de ZX deze ‘luxe’ook heeft. Haal er eens een lampje uit, dan zie je snel genoeg of de andere snel gaat knipperen.

Deze functie werkt overigens niet op de alarmlichten.

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook