Heeft iemand ervaring met het chippen van de C6?
Ik hoorde positieve geluiden mbt andere merken die dezelfde motor hebben (jaguar, land-rover).
Vermogen gaat van 203 naar 235 pk en koppel naar ruim 500 nm.
Daarnaast wordt geclaimd dat verbruik minder wordt (bij rustig rijden).
Dirk
Het leven is te kort voor slechte wijn
Re: Ervaringen met chip-tuning 2.7 Hdi?
dirkh schreef:
Daarnaast wordt geclaimd dat verbruik minder wordt (bij rustig rijden).
hier heb ik wat twijfels… chippen om rustiger te gaan rijden
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Begin 2009,komt de C6 3.0 HDI uit,met 240 PK en 510 NM.
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Die drieliter is natuurlijk prachtig, maar niet zo zinnig voor degenen die nu een 2.7 hebben en daar voorlopig nog mee door willen gaan.
In principe klopt het wel, dat bij een gelijk gebruik van de auto, het verbruik iets gunstiger kan uitpakken, verwacht echter geen wonderen. De auto zal er wel iets levendiger van worden.
De motor zal het makkelijk kunnen hebben, de vraag is of de automaatbak het hogere koppel op langere termijn zal trekken. Mocht de bak ploffen en dit kan herleid worden op chiptuning zal je in geen geval aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie. Dit werd mij eens verteld door een medewerker van Peugeot Nederland, het betrof daarbij een 607 2.7 HDi (en dezelfde Aisin zestrapsautomaat) met een vermogen dat piekte rond de 250 pk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het probleem zit inderdaad bij de bak! die kan maximaal 440 NM aan!
Bij tuning,zal vast meer hebben,en zal de bak in de soep draaien.
Ik persoonlijk heb tot hiertoe al 4 wagens laten chiptunen…
Bij eenzelfde rijstijl ga je idd (iets) minder verbruiken terwijl, zoals hier zo mooi geopperd is , de wagen iets levendiger gaat rijden.
Verwacht nu niet dat de wagen plotseling bvb 2 liter minder gaat verbruiken want dat is niet zo.
Zelf zeg ik iets van een halve liter per 100 km, terwijl de motor veel aangenamer reageert.
Kwestie van aandrijflijnen en versnellingsbakken heb ikzelf nooit last van gehad ( omdat ik mijn wagens nooit ten volle belast ) en daar kan ik derhalve niet van meespreken en dan nog zeker niet van automatische versnellingsbakken.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Vanwaar de overtuiging dat de bak maar 440nm kan hebben?
Dat zou namelijk een belangrijke reden zijn om het niet te doen. Met chippen gaat het koppel naar 500nm of meer. Nou lijkt mij 500nm wel voldoende.
De vraag is dus of die 440 nm heel hard is en waarop het gebaseerd is.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Die 440 Newtonmeter is de specificatie die de fabrikant van de bak (Aisin) opgeeft. Natuurlijk wordt dat weer gebaseerd op een gemiddelde of typische belasting over een bepaalde periode. In hoeverre daar nog een bepaalde tolerantie op van toepassing is, ik denk niet zo gek veel.
Zelf heb ik op pijnlijke manier vast moeten stellen dat de fabrieksconfiguratie van 110 pk en 250 Nm (tweeliter HDi blok) op mijn BE4R versnellingsbak al binnen de twee ton teveel is gebleken voor het differentieel. Om maar wat te noemen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat klinkt niet zo heel erg positief.
Kan me aan de andere kant niet voorstellen dat de toleranties zo klein zijn. Hoe zit het dan met de nieuwe 3.0 motor. Zit daar ook een andere bak en aandrijflijn onder?
Kan iemand hier nog iets nuttigs over zeggen??
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Daar komt ook een aisin bak onder,die verbeterd is,maar hij,is in ver gevorderde testfase.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat het ook wel erg met je rijstyle te maken heeft
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Die automaten dat is en blijft een PSA kwaal waar ze echt wat aan moeten doen. In de XM is zowel de 4HP18 als de 4HP20 een bak die zonder chiptuning de 2 ton amper overleeft.
Dit ligt ligt niet aan de bak zelf, met een simpele 2 liter gaat die 300K mee, maar aan het feit dat de bak op de grens van de toleranties zit.
BMW of Volvo zou een tikkie zwaarder zijn gegaan.
In mijn directe vriendenkring zitten twee veelrijders die beide een Volvo automaat rijden. Een 940 Met 500K op de automaat en een 760 die ook de 500K over is. Ook ZF bakken.
Die Aisin bak is op zich niks mis mee, maar zit bij de V6 HDI gewoon aan zijn grens. Zeker met een zware C6.
Nu weer ontopic: Chiptuning zou ik dus niet aan beginnen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja! en waar ligt het probleem denk je??niet bij de bak maar bij PSA,die hun motoren transversaal inbouwen en niet longitudinaal.Het probleem is dan plaats gebrek om nog zwaardere bakken er in gelepeld te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Volgens mij zijn we het roerend eens !
En volgens mij monteert Volvo idd in de lengerichting (en BMW ook).
Domme vragen bestaan niet.
Blooper1963 schreef:Het probleem is dan plaatsgebrek
Nee het voordeel is plaatswinst…
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Simmetje schreef:Volgens mij zijn we het roerend eens !
En volgens mij monteert Volvo idd in de lengerichting (en BMW ook).
Volvo dus niet,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste