Simmetje schreef:Die automaten dat is en blijft een PSA kwaal waar ze echt wat aan moeten doen. In de XM is zowel de 4HP18 als de 4HP20 een bak die zonder chiptuning de 2 ton amper overleeft.
Dit ligt ligt niet aan de bak zelf, met een simpele 2 liter gaat die 300K mee, maar aan het feit dat de bak op de grens van de toleranties zit.
BMW of Volvo zou een tikkie zwaarder zijn gegaan.
In mijn directe vriendenkring zitten twee veelrijders die beide een Volvo automaat rijden. Een 940 Met 500K op de automaat en een 760 die ook de 500K over is. Ook ZF bakken.
Die Aisin bak is op zich niks mis mee, maar zit bij de V6 HDI gewoon aan zijn grens. Zeker met een zware C6.
Nu weer ontopic: Chiptuning zou ik dus niet aan beginnen.
echt een onzin verhaal simmetje, volvo’s hadden dezelfde 3bak auto die de BMW525 EN Citroën CX GTi ook gebruikten. En zowel in de BMW als de CX gaan ze nooit 200dkm mee.
Van de 260 naar de 760 gingen ze over naar de 4bak variant van dezelfde ZF bak. En die zit ook in de Xm. Daarna hadden ze een Aisin 4bak in de 960 (Zelfde als de Toyota Supra)
De Aisin 6bak zit ook in de Volvo’s (Dwars uiteraard), oa. icm D5 180pk en V8 300pk. Beiden met minder koppel dan de C6V6HDi.
Maar die past niet dwars naast de Volvo 6cil, dus die heeft nog steeds een 4bak. Een GM T65bak die minder aankan dan de Aisin TF80.
Jaguar koppelt de V6HDi aan een ZF-bak (bmw7serie) die +600Nm aankan, maar dat wil niet zeggen dat die nu ineens 600dkm meegaat. Ook die duitse rommel gaat stuk.
Hij schakelt bovendien bij Jag lang zo lekker niet als bij BMW, dus het kan goed zijn dat ze hun buiten spec afkeur naar Engeland verschepen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Over de oude bakken (CX en 260) zeg ik niks, en kan ik ook niet oordelen.
In de XM ligt een ZF4HP18 bak. In een 760 ligt een 4HP22. Dat is toch een andere bak. Is ook niet zo gek omdat een 760 de motor in de lengerichting heeft liggen.
In de 940 ligt de motor ook in de lengte.
Je zegt het zelf al in de post: De D5 en V8 hebben minder koppel dan de V6 HDi.
Onze eindconclusie is dezelfde: twijfel is nee, omdat de bak het waarschijnlijk op termijn niet aan kan, niet aan chiptuning beginnen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
eviltwin schreef:echt een onzin verhaal simmetje, volvo’s hadden dezelfde 3bak auto die de BMW525 EN Citroën CX GTi ook gebruikten. En zowel in de BMW als de CX gaan ze nooit 200dkm mee.
Een kleine opmerking, off-topic, : de bmw 525 en alle andere 5-serie modellen gebruiken reeds vanaf 1984 een 4 traps bak, die zonder al te veel problemen 200.000+ km mee kan gaan.
De 3-traps bak die in lengterichting in de 5-serie van 81 tot eind 83 gebruikt word, lijkt niet op die van een CX. Ik heb beide bakken in 1000 stukjes op m’n werkbank mogen hebben, en geen onderdeel is gelijk. Overigens gaat ie bij bmw ook weer gewoon 2 ton mee…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:eviltwin schreef:echt een onzin verhaal simmetje, volvo’s hadden dezelfde 3bak auto die de BMW525 EN Citroën CX GTi ook gebruikten. En zowel in de BMW als de CX gaan ze nooit 200dkm mee.
Een kleine opmerking, off-topic, : de bmw 525 en alle andere 5-serie modellen gebruiken reeds vanaf 1984 een 4 traps bak, die zonder al te veel problemen 200.000+ km mee kan gaan.
De 520 bleef bij de 3bak.
De 3-traps bak die in lengterichting in de 5-serie van 81 tot eind 83 gebruikt word, lijkt niet op die van een CX. Ik heb beide bakken in 1000 stukjes op m’n werkbank mogen hebben, en geen onderdeel is gelijk. Overigens gaat ie bij bmw ook weer gewoon 2 ton mee…..
volgens de documentatie van ZF zelf is het dezelfde bak, de ZF 3HP22:
http://www.automaticchoice.com/Catalogue/zf4hp22.pdf
toepassingen
http://www.autotransonline.ro/TECHNICAL INFO/vehicle_index.pdf
en idd diezelfde bak is er als 3 en als 4bak (ZF4 HP22). Hij zit als driebak ook in de 504 (langs RWD) en als 4bak in andere BMWs, hij is er als FWD en als RWD variant, geen enkel onderdeel gelijk lijkt me sterk.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik zie in jou link ook al een verklaring….
De 940 is een 2.3i Turbo, zit een A43DL automaat in, De 760 een Turbodiesel, daar zit een BW55 automaat.
Overigens heel erg offtopic, maar die 760 Turbodiesel heeft met motoren wat een XM met automaten heeft. Ligt nu de 3e motor in…
Domme vragen bestaan niet.
idd off-topic maar volgens baksteenliefhebbers is het:
2.9L V6 (PRV) 147pk/235Nm AW71
4in-lijn 2.3 Turbo 177pk 253Nm AW71
2.4L 6in-lijn Diesel Turbo 109pk/205Nm ZF4HP22L
2.4L 6in-lijn Diesel Turbo intecooler 122pk/235Nm ZF4HP22L
http://www.swedishbricks.net/ModelFAQ/700model.html
die eerdere link meldt voor de 760 oa.
3bak BW55
ZF4HP22 en
A43DL
waarbij de BW55 alleen in het eerste jaar als overblijfsel van de 260.
Maar de A43DL is gewoon de Toyota aanduiding voor dezelfde bak als de AW71. De A staat voor Aisin, de W voor Warner, als in
BW=Borg Warner (BW55 of BW35 uit de DS)
A=Aisin
AW=Aisin Warner (AW TF80 uit de C6)
NB gezien het maximum koppel van zowel de GTiT als de TRDT2 is het logisch dat die niet met automaat werden geleverd:
25 GTi 137pk/205Nm
25 GTiT 169pk/294Nm
25 TRT T2 120pk/258Nm
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Nou, dat is dan duidelijk. Niet chippen dus.
Ik heb een beetje tussen de regels doorgelezen’voor wat betreft volvo’s en BMW’s en zo.
Ik ben trouwens hiervoor “vreemd” gegaan. Had na mijn XM en voor de C6 1,5 jaar lang een BMW 530D (E39). Heeft me 5000 euro aan reparaties gekost. Ongeveer alles ging kapot, van turbo tot de luchtvering (jawel, u hoort het goed, ook BMW heeft luchtvering). Helemaal afgeknapt op de arrogantie van de dealers en die snelle jongetjes in mooie pakken die nog net tolereren dat je ben hen in het pand komt.
Rijd nu met een glimlach rond in de c6. Enige wat ik mis is de directheid van het gaspedaal. Vooral als je even snel ergens langs wil. Lijkt erop dat het gaspedaal zo geprogrammeerd is dat ie eerst tot 10 telt om te checken of je echt wel harder wil.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dirkh schreef:Rijd nu met een glimlach rond in de c6. Enige wat ik mis is de directheid van het gaspedaal. Vooral als je even snel ergens langs wil. Lijkt erop dat het gaspedaal zo geprogrammeerd is dat ie eerst tot 10 telt om te checken of je echt wel harder wil.
In de sportstand is die feller had ik het idee in mijn korte ervaring in de C6
Hoe is luchtvering vergeleken met bollen?
ik wist niet dat ie luchtvering had, totdat 1 van de balgen kapot bleek te zijn en hij helemaal doorzakte. de luchtvering is vooral bedoeld om de auto ook met veel gewicht achterin recht te houden. Bollen zijn veel comfortabeler. de stoelen trouwens ook.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wel even intrappen tot je de klik voelt
De C6 is inderdaad niet echt een sprinter. Ondanks de twee turbo’s moet de motor toch wel op stoom komen voor ze er echt aan begint te sleuren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik vind de reactietijden bij kickdown in de sportstand in mijn C6 2.7 HDI niet wezenlijk sneller. Mijn XM V6-24 (1999) was veel sneller door het lagere gewicht en iets kortere responstijden. Wat wel helpt bij inhalen, is even sequentieel terugtikken of al ruim voor het tegemoetkomen van de laatste tegenligger kickdownen (en hopen dat het goed komt…) Eenmaal met opgebouwde turbodruk is de auto wel levendig.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Met de sportstand heb ik ook eigenlijk geen verschil gemerkt qua response. Zelf schakelen helpt wel iets, omdat je dan inderdaad zelf al de juiste versnelling kan kiezen.
Overigens vind ik de vergelijking tussen een benzine en een moderne turbodiesel niet helemaal terecht. Een turbomotor heeft namelijk altijd wat ‘lag’ voordat de maximale trekkracht voorhanden is. Een benzine vrijwel niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
eviltwin schreef:25 GTi 137pk/205Nm
25 GTiT 169pk/258Nm
25 TRT T2 120pk/294Nm
Dit zal beter kloppen denk ik
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dirkh schreef:.....Had na mijn XM en voor de C6 1,5 jaar lang een BMW 530D (E39). Heeft me 5000 euro aan reparaties gekost. Ongeveer alles ging kapot, van turbo tot de luchtvering (jawel, u hoort het goed, ook BMW heeft luchtvering). Helemaal afgeknapt op de arrogantie van de dealers en die snelle jongetjes in mooie pakken die nog net tolereren dat je ben hen in het pand komt.
....
Hmm…. jammer…. ik heb die ervaring met mijn bmw dealer namelijk helemaal niet. En ik rijd in een behoorlijk aftandse bmw 520… van ‘83…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste