Mijn achterlicht knippert lichtjes mee als de knipperlicht aan staat.
Van de linkerachterlicht heb ik de massa aansluiting en de draden opgeschuurd maar dat hielp niets. Achter de rechterachterlicht zag ik niet een massa aansluiting, maar deze kant knippert het meest mee met de knipperlicht. Wat moet ik nu doen?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Is inderdaad een massa probleem ;
een degelijke oplossing is los door je plastiek achterplaat van al je lichten twee gaatjes boren ;
één om een draad door te steken , één in een gaatje van de metalen massastrip die naar alle lampen gaat .
Op die strip zet je onder een boutje een kabelschoen met een draad die je door het tweede gaatje steekt .
Deze draad maak je vast aan de massa bout op het koetswerk achter je lichtenblok .
Is wat moeilijk uit te leggen maar werkt perfect voor de rest van je BX zijn leven .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
met andere woorden:
je moet ervoor zorgen dat het metalenstripje, die de massa is van alle lichten, wordt verbonden met het koetswerk. Verbinden kan het beste met een boutje in het metalenstripje (even boren), draadje eronder en verbinden met de koets.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Visa Ventje schreef:met andere woorden:
je moet ervoor zorgen dat het metalenstripje, die de massa is van alle lichten, wordt verbonden met het koetswerk. Verbinden kan het beste met een boutje in het metalenstripje (even boren), draadje eronder en verbinden met de koets.
Perfect
Meten is weten , gissen is missen
Dan ben ik nog benieuwd hoe het kan dat er een licht gaat mee knipperen.
Heb je de printplaat van het achterlicht al bekeken?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Nee dat heb ik niet gedaan. Maar verklaard datt het meeknipperen dan?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als de verbinding met massa een te grote weerstand heeft, kan er maar een beperkte hoeveelheid stroom doorheen. Dat gaat prima als alleen je achterlicht brandt omdat er dan alleen de stroom van één lampje door de massaverbinding stroomt, maar als je richting aangeeft moet er stroom van 2 lampjes door diezelfde verbinding. De weerstand is te hoog dus gaat er van beide lampjes maar een beetje stroom doorheen, wat resulteert in zwakker branden.
Eveneens ben ik tevens ook.
okee, een duidelijke verklaring, dank je wel!
controleer ook de stekkers die achterin de lampen zitten maar eens ook die van het andere achterlicht die zijn nl afhankelijk van elkaar, als die er niet goed inzit of geoxideert is dan heb je hetzelfde probleem.
dus het hoeft geen massaprobleem te zijn.
de stekkers inspuiten met contactreiniger helpt vaak heel goed.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Mijn visa heeft ook 2 bypasses gekregen toen schoonmaken niet hielp. Gewoon heel simpel een draadje bij het lampje gedaan en dat onder de dichtsbijzijnde moer op de koets vastgezet. Werkt perfect…