Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gisteren na de vakantie madame maar weer eens uit de garage gehaald. Het zou lekker weer zijn en ik vond dat het tijd werd om na 4 weken weer eens wat te touren, ondanks een druipende lekzak linksachter.
Eventjes de omvang van de lekkage geïnspecteerd en ik vond dat een dagje wel moest kunnen, vannacht een lekbakje eronder geplaatst en vanmorgen slechts enkele druppels dus…..moest gaan.
Olie gechecked: 1,5 liter erbij
Koelwater gechecked: 2,5 liter erbij….....
Ik heb eigenlijk de laatste kilometers niets gemerkt voor de stalling, maar ik begon toch ernstig aan mijn koppakking te twijfelen.
Géén mayonaise in het kleppendeksel, geen vloeistoffen op straat, ook geen geborrel in de radiateur.
Nou, over 2 weken gaat ze op voor de APK, dus dat wordt in ieder geval
2 lekzakken vervangen achter en 2 lampen omdat bij 1 het dimlicht niet meer werkt. Maar ik zit wel met die vloeistofverbruiken in mijn maag. Hoe kan ik definitief vaststellen of mijn koppakking wijlen is?
Of is er iets anders aan de hand? :
Het zou erg jammer zijn als we dit jaar uit voorzorg Seppe moeten laten gaan. Ik kan natuurlijk met de Xantia, maar wil erg graag voor de eerste keer met onze eigen D…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb recent een koelwaterlekkage verholpen door het aftapkraantje van de radiateur (was open geweest en met de HAND dichtgedraaid) met een tang klein beetje vast te zetten. Onder druk raakte ik koelwater kwijt, koud was er niets aan de hand.
Olielekkage is wat anders, hoeveel moet je bijvullen na 1000 kilometer?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Niet meteen van het ergste uitgaan! Check je koelslangen en aansluitingen eens (witte aanslag!). Ik verloor laatst ook koelwater, het lek zat uiteindelijk bij aansluiting aan radiateur. Ik kon het zien aan witte uitslag in de buurt van het lek. Dichtgesoldeerd en probleem over!
Het gaat uiteindelijk wel om de combinatie: als je zoveel olie en koelwater eens per week moet toevoegen dan kan er iets ergers aan de hand zijn.
Indicatie over eventuele koppakkinglekkage: compressiemeting (eventueel met olie in cilinder) i.c.m. koolwaterstofgehaltemeting in koelvloeistof.
Ultiem check: kop lichten en nieuwe koppakking monteren. Is bij ID in ieder geval goed te doen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
We gaan ook gewoon de kop lichten, lijkt me het beste. Als daarna alles weer in orde is kom ik ook niet zo snel voor verassingen te staan.
Gelijk even doen:
- nieuwe klepseals
- nieuwe tapeinden en moeren
- kopje lekker schoon en laten vlakken
- klepjes checken
Iemand nog tips voor deze operatie, wat doe ik wel/niet, waar beginnen….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NIET:
De motor tornen als de kop eraf is.
Wel:
De bussen vastzetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Motor tornen kost voetpakking, maar waarom moet ik de bussen vastzetten?
Ik hoef toch niets met de rest van de motor?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
ted.kampen schreef:Niet meteen van het ergste uitgaan! Check je koelslangen en aansluitingen eens (witte aanslag!).
ben ik het helemaal mee eens
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
GW-tje schreef:We gaan ook gewoon de kop lichten, lijkt me het beste. Als daarna alles weer in orde is kom ik ook niet zo snel voor verassingen te staan.
Gelijk even doen:- nieuwe klepseals
- nieuwe tapeinden en moeren
- kopje lekker schoon en laten vlakken
- klepjes checkenIemand nog tips voor deze operatie, wat doe ik wel/niet, waar beginnen….
dit wordt vast weer een draadje van 20+ pagina’s
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
De kop demonteren als je niet zeker weet of de pakking eruit ligt lijkt mij nogal prematuur
Een beetje als 2 mooie borsten laten amputeren zonder dat er een diagnose is gesteld
Lijkt mij verstandiger om even een kop pakking test te doen , compressie testen (heb gelezen dat je daar alles van weet) , snuffelaar erboven hangen etc .
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Motor tornen kost voetpakking, maar waarom moet ik de bussen vastzetten?
Ik hoef toch niets met de rest van de motor?
Om zeker te zijn dat de bussen niet verschuiven bij het schoonmaken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
benjamin schreef:Lijkt mij verstandiger om even een kop pakking test te doen , compressie testen (heb gelezen dat je daar alles van weet) , snuffelaar erboven hangen etc .
Mag ik dan jouw Halfordsmetertje even lenen? Ik heb namelijk niet zo’n ding?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:benjamin schreef:Lijkt mij verstandiger om even een kop pakking test te doen , compressie testen (heb gelezen dat je daar alles van weet) , snuffelaar erboven hangen etc .
Mag ik dan jouw Halfordsmetertje even lenen? Ik heb namelijk niet zo’n ding?
Is Facom ook goed :
Kost een paar knaken , maar dan hebbie wel wat
Als je mijn onderschrift had gelezen had je het kunnen weten
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag een begin gemaakt met de werkzaamheden, vrijdag as. APK.
Lekzak vervangen en alles weer netjes met Ligarex vastgezet. De vorige bewoner had alles met tie-wraps gemonteerd…...de onverlaat.
Ik heb verder nog achter het scherm naar de hoogteregelaar etc. gekeken, maar dat zag er allemaal keurig uit en nog netjes in de tectyl.
Onderzijde hoedenplank…klein gaatje….pulk, pulk….het wordt al groter… Ja, dat is de hoedenplank en nu voel ik de stof. Dus een groot gat. Gaan we van de winter mooi een nieuw stuk inlassen. C-stijl enz. allemaal keurig hard en de schelp mag ook wel nieuw. De rest gaan we ontroesten en behandelen.
Verder paar lampjes kapot, effe vervangen. Wie weet wat de verplichtingen zijn voor een D van 1970 voor wat betreft achteruitrijverlichting en mistachterlicht? Waar zit de evt. schakelaar voor de achteruitrijlamp?
De uitlaat lekt, op de overgang naar het flexstuk, waar die steun hangt. Die moet dus ook nog, had nog een goede in de schuur van Sjaak de Bollenboer. Die gaat er maandag onder…..
Verder nog gekeken naar de waterlekkage; héél veel koek onder de slang die naar de radiateur loopt bovenop de waterpomp. Die gaan we dus ook maar vervangen, Hoe weet ik of ik een thermostaat in de slang of in de pomp heb?
Wie me wat antwoorden kan geven, graag…....
Voor de rest, wordt vervolgd!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Schakelaar voor achteruit zit voorop de bak.
de thermostaat zit meestal direct boven waterpomp in de dikke slang.
een verdikking daar met twee slangklemmen verraadt de thermostaat.
.komma
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Die verdikking zie ik niet. Er zit een slang bovenop de pomp met slechts 1 slangklem. Zit de thermostaat dan op een ander plekkie?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991