Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens het onderdelenboek zitten er 2 cetreerstiften in, 1 van 5x10 en 1 van 8,5x15.
Zie http://agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/D Parts ‘72-76/648-1+2.pdf
Page 20 of 817
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag keuring gehad….....wat een dag. Ik heb mijn najaarsevenement al volledig gehad.
Afgekeurd. Handremblokjes links te dun en niet voldoende remkracht. Daarnaast lekkende uitlaat bij de overgang vlampijp/flexpijp. Dat laatste wist ik en had nieuwe delen mee. Thuis was het me niet gelukt, liggend onder de auto om de vlampijp te vervangen. Nu stond madame op de brug en zou het zo gepiept zijn. Mooi niet, dus. Het overgangsdeel van de vlampijp was net 3 cm. tekort en de klem voor het spruitstuk erg nauw. Ik stond er ook alleen te klooien want de boys van de garage waren druk.
Op een gegeven moment, zeg maar 3 uur later had ik alles eronder geprutst en moest ik om de boel dicht te krijgen op de overgang vlam/flex de hele uitlaat van achter naar voren nog een paar centimeter opschuiven. Dus de rubbers van de ophanging van de dwarsdemper los en daar schuiven. Dat lukte maar die strippen die door dat rubber gaan kwamen tegen het plaatwerk aan. Ik kom nog net 1.5 cm. tekort, maar ik had de pijp helemaal leeg!
Opstellen van de handrem lukte niet meer en ook dat kwam dus niet goed. Ook die bouten M12 kreeg ik nioet los. Volgende week nieuwe handremblokjes bestellen en dan nog eens opnieuw een avond sleutelen.
Eigenlijk viel het allemaal wel mee, alleen ik had verwacht dat de garageboys me wat meer zouden helpen….........niet dus.
Wie heeft ervaring met de handrem onder het inlaatspruitstuk? Naar mijn idee kan dat alleen vanaf de onderkant. Als ik die zware bouten los heb, is er dan ruimte om de tang zover los te krijgen dat je de blokjes kunt wisselen of blijft dat een moeilijk verhaal?
Daarna dan nog die ophanging van de dwarsdemper. Klopt het dat die strippen waar ze in hangt, vrij ver naar voren steken als de demper midden in de uitsparing onder de auto hangt? Of moet ik die strippen afkorten?
Al met al, mag ik niet mopperen over mijn dame van 38 jaar oud, maar ik was wel erg blij geweest als ik vandaag dat APK-tje er weer op had gehad….....
Ik zie trouwens in het draadje van CDPF dat hij met dezelfde problemen kampt en heb daar ook al wat tips voor de handremblokken gezien.
Alle verdere info en ervaring is welkom…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Jammer dat je niet door de APK kwam GW. Ik had het je graag gegund.
Flexpijp vervangen heb ik als vlgt gedaan: Ondanks dat Herman Jansen me gewaarschuwd had dat de door hem geleverde flexpijpen iets te lang zijn, heb ik hem toch in zijn volledige lengte gemonteerd, dus zonder er een stuk af te slijpen.
Ik heb de middendemper zover mogelijk naar achter geschoven, Uitlaatkit om de vlampijp, flex stuk en middendemper gesmeerd, en vervolgens het flexstuk zover mogelijk op de middendemper geschoven (draaien aan het flexstuk om hem zo ver mogelijk te krijgen). Toen had ik nog 1,5 a 2 cm te lang flex stuk, deze paste nog niet tussen demper en vlampijp., daar had Herman gelijk in. Ik heb echter mijn voet op de middendemper gezet, die zo ver mogelijk naar achter geduwd, en het flex stuk krom gebogen totdat ie op de vlampijp floepte. Dit alles liggend op de grond, zoals je zult begrijpen. Vervolgens weer met draaiende beweging flex stuk verder op vlampijp geschoven, daarbij erop lettend dat de middendemper mee terug komt zodat deze spanningsloos hangt.
Klemmen gemonteerd en motor gestart om uitlaatkit uit te laten harden. Dicht perfect af, en ook geen opmerking over gehad bij APK.
Overigens had ik zo’n flex stuk die lijkt op een met staal omvlochten remleiding in het groot. Dus niet zoéén die lijkt op een enorme doucheslang.
Hoop dat je hier iets aan hebt!
Voor handremblokjes verwijs ik je idd naar mijn topic en de tips die ik daar krijg. Als ik mijn blokjes heb kunnen vervangen zal ik exact uit de doeken doen hoe me dat gelukt is. Voorlopig heb ik dat klusje even laten zitten, echter.
Tip voor nauwe/lastige uitlaatklemmen in ringvorm zoals die van de overgang vlampijp/flexstuk: Gebruik een plaattang om de klem dicht te houden terwijl je de bout en moer monteert en aandraait.
Succes, het gaat je lukken!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@GW-tje,
Jammer, maar niet opgeven he! Gewoon zondag naar het najaarsevenement komen en je eigen “DS-motivatie-accu” weer helemaal opladen daar.
Over die handrem: Ik heb de bouten van de handremklauwen vanaf de onderkant vrij snel los, met een dop 19 (3/8”-aansluiting, 1/2” is te grof, past niet), een wringijzer en een stukje pijp als verlenging. Daar heb je de handremblokken nog niet mee uit de klauwen. In het uiterste geval zou ik de dynamo, accu e.d. demonteren en de blokken van bovenaf wisselen.
Succes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Heeft iemand ervaringen met de tang voor de handremveren?
Kan ik daar de klus sneller mee klaren, zonder de remtang te lossen of is het lossen van de remtang van onderaf toch het handigste?
Ik kan natuurlijk morgen in Seppe zo’n veertang op de kop tikken…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vanavond weer een lekker stuk opgeschoten…..gehele uitlaat 3 cm. naar voren verplaatst zodat de flexpijp nu goed over de vlampijp zit. Wel weer een nieuwe beugel nodig en GunGum want die k*tklem klemt dus niet langs de bovenzijde waar ze nu nog lekt. Eigenlijk zijn ze voor 1-malig gebruik en daarna is het bagger.
De gaten in de ophangstrippen over diezelfde 3 cm. verboord en de demper hangt nu keurig in het midden van de uitsparing onder de auto en heeft overal een gelijke afstand tot het hitteschild.
Alle bouten M12 van de handremklauwen aan het blok gelost en weer lichtjes vast. Handremmetjes doen we later in de week…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Heeft iemand ervaringen met de tang voor de handremveren?
Kan ik daar de klus sneller mee klaren, zonder de remtang te lossen of is het lossen van de remtang van onderaf toch het handigste?Ik kan natuurlijk morgen in Seppe zo’n veertang op de kop tikken…....
Die tang is toppie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag weer stevig geklust.
Dynamo weghalen, geeft geen ruimte boven de handremblokken. De onderste waterslang en het stuurhuis, die zitten eigenlijk in de weg.
Ik heb eerst maar het koelsysteem afgetapt en de accu met accubak uitgebouwd. Daarna de onderste waterslang van de radiateur en de aansluiting op de waterpomp gelost. De slang van de kachelradiateur er ook af en toen hoopte ik de slang onder de dynamo door te kunnen halen.
Nee, dus, die verdikking in de slang loopt klem met de koppelingskabel die er ook nog onderdoor loopt. Dus toch die dynamo maar uitbouwen…..shit, de rechterbout waarmee de steun op het blok gemonteerd zit, is volledig rondgedraaid. Einde oefening voor vandaag dus. Ik moet eerst iets verzinnen om die bout te lossen. Misschien een lip aanlassen of een zaaggleuf in maken met de dremel. Ik weet het niet, er is heel weinig ruimte.
Toch nog 1 stelbout van de handrem kunnen lossen. Ook eens even gekeken hoe ik dat met die handremveer ga aanpakken. Ik had gedacht om de handrem vast te trekken zodat de veren gespannen zijn, en dan met een aantal tie-wraps die veren in ingedrukte stand fixeren. Dan de handrem lossen en de kabel ruimte geven…....er is alleen heel weinig ruimte om stevige tie-wraps door te trekken. Maar, aan die handremtang heb je volgens mij ook niks als je stuurhuis nog gewoon gemonteerd zit.
Ondertussen heb ik al erg veel los liggen en ik had eigenlijk besloten om even door te pakken en dan ook de koppakking maar gelijk te gaan doen.
Anders moet ik eerst weer alles opbouwen, afmonteren, APK erop en dan weer alles uit elkaar.
Iemand nog tips, voor die rondgedraaide boutkop.
Iemand op de hoogte wanneer ik de auto MOET schorsen om niet automatisch een bekeuring te krijgen, wegens verlopen APK?
Iemand nog tips voor de handremveer?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Rechterbout van dynamosteun? Volgens mij zit er alleen aan de voor- en achterkant een bout… Enfin, vaak is de steun van de dynamo zodanig uitgevoerd dat je hem naar boven eruit kunt trekken. Is in dat geval geen rond gat in de steun maar eigenlijk meer een open sleuf.
In dat geval kan je er (na verwijderen van dynamo) een schroevendraaier tussen zetten, terwijl je met een ringratel o.i.d. de bout losdraait.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik denk dat je aan het proberen bent de dynamo van de steunbeugel los te krijgen. Je moet beetje lager zoeken, de steun zit aan het blok (vliegwielhuis/bak) vast en komt met de dynamo mee.
Bekeuring voor APK kun je direct krijgen bij rijden op openbare weg, anders houden ze meestal een wachttijd van een week of vier aan, maar dat is GEEN GARANTIE!
Ik zou voor die €22 niet gokken, schorsen en rustig auto aanpakken, mits je stalling hebt, uiteraard.
Controleer voor montage de onderste koelwaterslang op scheurtjes (ook aan de binnenkant), nu kun je er goed bij om eventueel te vervangen.
Misschien nog een plaatje:
Je ziet de linkse dynamo-bout nog in het blok steken. En het 6mm gat ook, trouwens. Verder de koppelingskabel (nog gemonteerd) en een loshangende (accu?)-kabel.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Nee, ik ben niet de dynamo van de steun aan het sleutelen en ja die bouten zijn het…de voorste (links) die kort achter de poelie van de nokkenas zit kwam er zo uit en die heeft de open sleuf waar Ted het over had. De andere kant, benzinepompzijde,(achter/rechts) zeg maar, die is dus rond en daar heeft de beugel geen sleuf maar een gat.
Ik heb van mijn zwager wat ring/steeksleutels kunnen lenen die niet op de hoeken van het zeskant aangrijpen maar op de vlakke kanten, ze hebben in de hoeken wat ruimte voor opgestuikt materiaal. Ik weet niet hoe ze heten maar ze passen zowel op metrische als op inch zeskantbouten. Kijken of het daar mee gaat lukken.
Ik ga Marie-Louise inderdaad een poosje schorsen, jammer van de 45 euro voor de APK en die 22 euro schorsingskosten maar ik kan het nu beter even goed aanpakken, dan kan ik volgend voorjaar ook vrijwel zeker probleemloos rijden…...
Daarnaast is het ook veel prettiger sleutelen, zonder APK-stress
Marie Louise staat inderdaad lekker droog gestald….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag weer een uur gepoogd om de rondgedraaide bout van de dynamosteun te lossen…....pas de succes.
Iemand nog tips?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Is het wel mogelijk de dynamo alvast weg te halen? Of heb je dat al gedaan.
Is de moer echt niet zodanig los dat je er een grote platte schroevendraaier tussen kunt zetten? Met schroevendraaier kracht zetten naar buitenkant moer toe terwijl je ‘m los probeert te draaien…..
Maar ja, is makkelijk praten vanachter mijn compu. Lullig probleem man. Je kunt er ook zo lekker bij he?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
ted.kampen schreef:Is het wel mogelijk de dynamo alvast weg te halen?
Nee, het is niet mogelijk de dynamo alvast weg te halen, dat kan pas als ie compleet met steun is uitgebouwd. Het is overigens een bout die in het blok geschroefd zit. De boutkop is volledig rondgedraaid. Ik denk dat het vijlen wordt om er weer iets van een zeskant van te maken. Verder is er gewoon nergens ruimte voor. Of ik moet een moerensplijter in de kop draaien en dan op de splijter gaan rammen in dwarsrichting als ie zich in de kop heeft gekerfd….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
OK, ik heb waarschijnlijk niet goed gelezen dan.
Als moer verder vast zit dan met vijl twee platte kanten vijlen en vervolgens steeksleutel erop. Steeds kleine stukjes eraf vijlen en steeksleutel proberen zodat ie er superstrak opzit. Dan draaien en bidden dat je m los krijgt.