Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag de dynamo verwijderd, bout aan de zijkant en de 3 boutjes aan de onderkant verwijderd. De steun is nu leeg en dus kon de koelwaterslang er nu makkelijk tussenuit. Benzinepomp eraf en eindelijk ruimte om die rotbout te wippen…...veel WD40 erop en de dynamosteun draait vrij makkelijk om de bout, dus de spanning is er wel af. Geen sleutel past er meer op en vijlen viel niet mee. Er is geen enkele referentie van een vlak van het zeskant meer. De bout is er dus nog niet uit, dat wordt een zware griptang of een hevel aanlassen om te kunnen lossen.
Maar, goed, in het ergste geval kan hij nu ook blijven zitten, maar dat is me eigenlijk een beetje de eer te na.
Ik kon nu wel de handremtang van bovenaf lossen en daar ging het uiteindelijk om. Maar goed, ook dat is nog niet gelukt. Ik denk toch dat de kabel eraf moet en die vervelende veren om de tang uit de wagen te kunnen nemen. Of is er een makkelijker manier om de blokjes te vervangen?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Volgens mij kan de kabel er pas uit als je de veren gelost hebt. Ik heb de veren losgekregen m.b.v. een grote bandenlichter (wel met groot beleid!).
Ik heb ze erop gekregen door de veren vantevoren met Tie Wraps te spannen (2 Tie Wraps aan beide kanten veer: het is een beetje kl..ten opdat de tiewraps niet verschuiven). Misschien dat erafhalen ook wel met de tiewraps lukt).
Daarna de kabel eraf en de handremtangen lossen. Je krijgt ze er volgens mij niet helemaal af als je de bouten gelost hebt, maar je hebt dan in ieder geval genoeg ruimte om je blokjes te vervangen. Deze zitten aan de achterkant van de tang vast met kleine bladveertjes. Het blijft een klerewerkje die handremblokjes.
Nu je de ruimte hebt: gewoon een moer op die dolgedraaide jongen lassen.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De veren kun je ook met forse waterpomptang aanpakken, wel eerst de kabel ruimte geven op het schutbord! Daar zitten dubbele moeren op een draadeind, achter het spatbord dus…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
En als je het niet helemaal kan zien: de blokjes kun je verwijderen door de achterzijde van de blokjes (zeg maar de bevestigingszijde met het gat) naar binnen toe, van de tang te drukken. Wel de stelmoeren helemaal los stellen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Kom je met de bek van een normale waterpomptang wel tussen de kabelgeleiding en de veren? Kan natuurlijk ook een waterpomptang uit de 5 euro bak van de Gamma nemen en daar een paar plaatjes aanlassen om ertussen te komen…..... à la die tang die in de handel is voor deze klus.
Meestal slecht lasbaar die tangen…...mhuuuum we bedenken wel wat.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Met een forse waterpomptang grijp je óm de hele veer heen…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wat noem jij fors? Is een normale waterpomptang niet groot genoeg?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als de breedte van de bek te klein is schieten ze tussen de windingen van de veer, dat werkt niet lekker.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij Geert bukkems kun je een hele mooie tang voor die veren kopen. Ik heb em ook, en het werkt geweldig! Kost ook niet veel, en je hebt er jaren plezier van
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
gewoon de handrem erop dan 3 tyre-raps om iedere veer vervolgens de handrem er met beleid !!! weer afhalen. zo heb ik het al meerdere keren gedaan.
wel degelijke tyre-raps aanschaffen en niet die 2.50 euro bak van de gamma.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Mijn voorlaatste type stuur plakt ontzettend. Ik wil er een nieuw stuurlint omwikkelen. Wie heeft dit al eens eerder gedaan? Is er een mogelijkheid om de RVS clip, die op de overgang van spaak naar wiel zit, los te halen of te demonteren? Het lijkt me dat je het nieuwe lint daar netjes strak onder moet bevestigen.
Wie helpt me op weg?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar volgens mij kan je dat bij Citro-Classique laten doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik was vorige week nog bij Citro-Classique, Richard zei dat het lint wat ze er voor gebruiken niet meer leverbaar was en dat ze ook geen stuur meer kant en klaar meer op voorraad hadden..
dynamosteun
de ouderwetse griptang doet nog altijd wonderen dat is de tang die je vast kunt zetten op de bout.
maar eerst flink inspuiten met kruipolie ( IMAL b.v ) lekker laten inwerken , je hebt nu toch de tijd.
als de dynamo eruit is ook een gleufgat maken aan die zijde, by the way het is meestal andersom. dan zit het gat aan de radiator zijde, dus je hebt nog een beetje geluk
wel ook het draad opfrissen als de bout eruit is hé want hij zit niet voor niks zo vast.
afstellen van de handrem: sleutel 14 platter slijpen en iets smaller, dan kun je tussen de klouwen, en een voelermaat gebruiken voor de afstand om gelijk te zetten.
succes Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.