Wel… Ik ben vandaag mijn retourleiding gaan halen. Dus even checken: is dit de retourleiding van RV waardoor de LHM terug naar het voorraadvat gaat?
En dan, kan ik gewoon de auto opkrikken en die leiding vervangen? Of moet ik voorzorgmaatregelen nemen? Allé, hoe vervang ik die dus juist
(sorry voor de slechte foto trouwens). Betere volgt nog
Heel simpel, auto opkrikken, wiel eraf, oude klem afknippen, oude retour slangen verwijderen, nieuwe op de plek houden met de nieuwe klem eromheen, klem vastknijpen, slangetjes op de aansluitingen, wiel erop en karren maar!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
En ikmoet geen voorzorgmaatregelen nemen tegen het weglopen van LHM?
Mag ik trouwens de auto starten, hem op hoogste stand zetten, krik eronder (of steunene). Laagste stand zetten en wiel er af halen?
BunnY schreef:En ikmoet geen voorzorgmaatregelen nemen tegen het weglopen van LHM?
Mag ik trouwens de auto starten, hem op hoogste stand zetten, krik eronder (of steunene). Laagste stand zetten en wiel er af halen?
Zoveel lhm zal er niet uitkomen, mischien een krantje eronder leggen moet voldoende zijn. Dat van de hoogste stand, krik eronder en in de laagste stand zetten moet wel kunnen, al kan je hem ook zo opkrikken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ja dat kan. Wat voor een krik ga je gebruiken? Die originele bx krikken gebruik ik zelf ook wel eens, maar ik vind ze niet zo betrouwbaar.
Altijd goed oppassen als je iets op krik zet. Je kunt voor de zekerheid een paar houtenbalken, of een stel oude banden onder de auto stoppen, mocht de auto van zijn krik glijden.
Wiel losmaken, er afhalen, oude retourleiding eraf, nieuwe erop, er zal wel wat lhm vrijkomen maar niet zo heel erg veel. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo’n hele slang heb vervangen, wel es een keer een stukje er tussen gezet om dat de slang was afgescheurd.
Ik heb nog geen krik. Gebruik meestal die van papa ;D (daarom dat ik het NU niet kan doen ). En ik leg er wat stenen onder zodat hij niet naar beneden kan komen.
En heb ik het goed begrepen dat ik de oude leiding best bij hou?
BunnY schreef:
En heb ik het goed begrepen dat ik de oude leiding best bij hou?
Bij hou? Bedoel je daar mee?
Gebruik je stoeptegels? Ik hoorde ooit eens als de auto neer ploft omdat ie van de krik tuimelt dan zijn stoeptegels snel door midden omdat de dorpelnaad zorgt voor puntbelasting op de tegel.
Ik weet niet of dit ook gebeurd hoor, maar je weet maar nooit.
Dat ik die niet weg gooi maar opzij leg voor noodgevallen?
En neen, ik gebruik 8cm dik graniet om onder de auto te leggen
Ik heb het net eens bekeken. En inderdaad, het lijkt nogal simpel Leidinkje aansluiten op de (metalen?) andere leiding is simpel. Ik heb een béétje schrik om het blokje deftig er rond te krijgen.
PS: dat metalen ding. Moet dat eigenlijk open gaan? (dus helemáál open). Of hoe krijg ik dat er rond?
Die klem moet je openklikken maar VOORAL NIET geforceerd OPENBUIGEN, dan kun je ‘m prima hergebruiken.
Gaat dat niet met een beetje knijpwerk (een botte nijptang bijvoorbeeld) maak ‘m dan nog eerst goed schoon zodat het vuil ertussen weg is, en probeer het nog eens.
Schijf na het schoonmaken even met viltstift oid op hoe hoog de klem moet komen op de veerpoot, dat scheelt gedoe bij montage.
Ich bin ein Breaker
Hij heeft er toch al een nieuwe klem bij, dus waarom gedoe om de oude te sparen?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Had ik niet gezien; een nieuwe klem verkopen ze je graag - maar vaak gaat het wel goed met de oude. Een nieuwe klem op reserve is nooit weg, die komt gegarandeerd nog wel eens van pas.
Oefenen met een losse klem helpt wel bij het de- en monteren, dan kun je goed zien hoe de klem in elkaar haakt.
Ich bin ein Breaker
BIG PROBLEMS…. Ik heb juist mijn band er af gehaald (dus wagen omhoog. Krik er onder en auto laten zakken). Nu hoorde ik een zacht gesis. Ik dus even kijken met de lamp. Zie ik een straaltje LHM. Ik blijf kijken en opeens een ‘zondvloed’ LHM op de grond
En het komt niet uit de retourleiding (maar iets meer naar het midden). Het is ter hoogte van de veerpoot maar dus iets meer naar het midden van de wagen.
Pff… en dan zeggen dat hij tegen woensdag moet rijden
Dus als iemand mij kan helpen/raad geven. Het was dus tijdens het weer zakken van de vering dat ik het zag.
Groeten
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
een van de retourslangen van de octopus? dat is wel een klusje om dat te vervangen.
Dat is dus een job voor de garage? Zal eens gaan vragen of ze tijd hebben om het nog te fixen voor woensdag…
Hoop niet dat het de octopus is voor je?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Waarschijnlijk de “beroemde” U-bocht naar de hoogteregelaar die afgebroken is. Je kunt meestal wel een schroef draaien (niet te lange parker van een mm of 4 a 6 dik) in het restant, en een leiding direct aanbrengen van de hoogteregelaar naar de LHM-pot. Desnoods even naar een los flesje. Kun je in ieder geval rijden. De besteltijden op de octopus lijken de pan uit te rijzen, ik heb er bijna anderhalve maand op moeten wachten en toen werd er een defect exemplaar geleverd.
Ich bin ein Breaker