wheej,
ik heb enkele 1.4 bxen gezien onder de kap en heb geloof ik al 3 verschillende soorten blokken gezien?
ik heb rond zitten zoeken op internet maar krijg nergens een duidelijk beeld eigenlijk….
hoeveel soorten blokken zijn er (1.4) en wat zijn de grootste verschillen?
De 150 blokjes “liggen”, de TU-blokjes staan rechtop.
In de TU-serie zijn in Nederland tenminste 3 smaken geleverd: met carburateur & katalysator (K1H), en 2 generaties injectiesysteem (KDZ en KDY).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
TU-blok (van een slopertje die ik eens had) Je kunt ze gelijk herkennen aan het grote zwarte kleppendeksel.
150-blok
karel schreef:De 150 blokjes “liggen”, de TU-blokjes staan rechtop.
In de TU-serie zijn in Nederland tenminste 3 smaken geleverd: met carburateur & katalysator (K1H), en 2 generaties injectiesysteem (KDZ en KDY).
Van de 150 motor waren ook diverse smaakjes.
Allemaal met carburateur, maar je had ze met 4 bak en 62 pk (150A motor), 5 bak en 72 pk (150c motor) en dan een iets schonere variant (150J motor) met S6 aanduiding.
Nog een foto van een 150 motor:
Mijn favoriet was de TU met KDY injectie. Een stevig(er) gebouwde type 3, met een lekker fel en probleemloos werkend injectiesysteem.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mijn favoriet is absoluut het 150-blok. Het klinkt veel mooier en het is minder zenuwachtig. (lekker persoonlijk natuurlijk) Verder kent het geen koppakkingproblemen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Patrick die foto met dat 150 blok…. allemachtig wat mooi!
Persoonlijk ben ik meer een KDZ man… Marten en ik verschillen wat dat betreft van mening Volgens de boeken kwam de KDZ eerder dan de KDY, mijn KDZ had een normale verdeler met rotor en kap ipv Wasted Spark bobine, iets wat volgens sommigen voorbehouden zou moeten zijn aan de KDY. Anyway, het rijdt allemaal erg goed en de verschillen zijn erg klein. Draaien ook met gemak 7500 toeren, en 75 PK uit een 1.4 is erg netjes te noemen. VW deed dat in die tijd met een 1.8. Nu zijn de rollen omgedraaid, dat wel.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alcyone schreef:Patrick die foto met dat 150 blok…. allemachtig wat mooi!
[heel erg offtopic]Ik heb d’r net verkocht! [/heel erg offtpic]
Een feit is dat beide 1.4-tjes gewoon goed en relatief hard lopen. Echter heeft mijn ex-150 blokje mij doen verbazen. Wat een zuinigheidsmonster was dat. Bij normal gebruik altijd 1 op 15 en op de lange einden was 1 op 17 haalbaar bij een snelhed van rond de 130km/u.
Hoewel je het waarschijnlijk niet van de uitstoot kunt zeggen, zijn dit toch behoorlijk hedendaagse cijfers.
Alcyone schreef:Persoonlijk ben ik meer een KDZ man… Marten en ik verschillen wat dat betreft van mening Volgens de boeken kwam de KDZ eerder dan de KDY, mijn KDZ had een normale verdeler met rotor en kap ipv Wasted Spark bobine, iets wat volgens sommigen voorbehouden zou moeten zijn aan de KDY. Anyway, het rijdt allemaal erg goed en de verschillen zijn erg klein. Draaien ook met gemak 7500 toeren, en 75 PK uit een 1.4 is erg netjes te noemen. VW deed dat in die tijd met een 1.8. Nu zijn de rollen omgedraaid, dat wel.
Een KDY (ik heb er 3 gehad) hadden allemaal een rotor en verdelerkap. Een KDZ ben ik op een BX niet tegengekomen. Wel eens een HDZ: dat was een 1100 met wasted spark alles inéén bobine. Maar volgens mij zijn we het er best over eens dat die dingen (KDY/KDZ) fijn lopen. Gezien het feit dat alleen de ontsteking verschilt tussen KDZ en KDY denk ik niet dat er in de praktijk veel verschil zit in karakter. Alleen het duurzaamheidsverhaal is anders. Verdelerkappen moet je om de 60.000 vervangen ofzo, BDP sensoren en bobines en modules gaan bij alle typen wel eens stuk.
zo te zien heb ik een 150 blokje dan en een 4bak dus dat word een 150A dan.
het rijd als een trein, echt heerlijk. alleen ik zie hier weer dat brandstof verbruik…. heb daar al een topic over gestart maar niemand die me er echt goed antwoord op geeft… mijn verbruik is op korte stukjes 1:10 1:11 ofzo… das voor een 1.4 vrij veel lijkt me. een gti rijd dat bijna..
maar bedankt voor de reacties!
Thiezz schreef:mijn verbruik is op korte stukjes 1:10 1:11 ofzo… das voor een 1.4 vrij veel lijkt me. een gti rijd dat bijna..
Korte stukjes zijn nooit gunstig. Zeker moet ritjes waarbij de motor nauwelijks op temperatuur komt (minder dan 10km) dan is die 1 op 10/11 redelijk goed verklaarbaar.
Daarbij heeft je rijstijl en de technische staat van de motor en auto ook een enorme invloed.
mpostma schreef:Thiezz schreef:mijn verbruik is op korte stukjes 1:10 1:11 ofzo… das voor een 1.4 vrij veel lijkt me. een gti rijd dat bijna..
Korte stukjes zijn nooit gunstig. Zeker moet ritjes waarbij de motor nauwelijks op temperatuur komt (minder dan 10km) dan is die 1 op 10/11 redelijk goed verklaarbaar.
Daarbij heeft je rijstijl en de technische staat van de motor en auto ook een enorme invloed.
ok maar met lange stukken kom ik meestal maar rond de 1:12 1:13
ik rijd wel flink door dus misschien heeft het ook wel te maken met een ‘sportief’ rijgedrag.
bedankt voor de reactie in ieder geval
lijkt wel lekker ruim onder de kap, met een 150 motor
MaartenH schreef:lijkt wel lekker ruim onder de kap, met een 150 motor
Wacht maar tot je de koppakking moet doen. Pak dan die motor er maar uit.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
nee man!
een sjorband om het blok en dan trek je hem wat recht dan kun je hem er zo afpakken!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
siemenazu schreef:nee man!
een sjorband om het blok en dan trek je hem wat recht dan kun je hem er zo afpakken!
Als je hard genoeg trekt pak je die motor gelijk eruit. Veel makkelijker.
Sowieso bij al die rare fransche auto’.s Pak gewoon de motor er maar uit als je iets moet doen aan de motor.
Ik heb hier nu een Duitse cabrio staan van niet nader te noemen makelij.
Uiteraard staat die hier omdat hij van benzine naar diesel omgebouwd dient te worden. Maar daar kun je dus gewoon om het motortje heen lopen. Dat heb ik bij een BX nog niet meegemaakt.
Test