2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

verschillende 1.4 motoren?
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 04 september 2008 01:52 AM
  [ # 16 ]
mpostma schreef:

Pak dan die motor er maar uit.

Laughing

Ik heb als ik het goed heb een 1.4i KDY. Wat mij betreft kenmerkend voor dit blokkie is dat het ding werkelijk aan het gas hangt, je hoeft het pedaal maar iets aan te raken en er gebeurt ‘iets’. Onder de 2000 toeren wel iets minder vergevingsgezind dan de 1.6i BDY, maar daar leer je mee leven. Verbruik is bij mij na 4000 kilometer gemiddeld bijna 1 op 15 met een normale rijstijl. Het enige waar ik me lichtelijk aan stoor is het hoge aantal toeren bij 120-130, wat toch als normale kruissnelheid op de snelweg gezien mag worden.

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 04 september 2008 02:59 AM
  [ # 17 ]

Persoonlijk vind ik de 150 motoren fijner dan de 1.4 injectie motoren. Laatstgenoemde vind ik wat zenuwachtig lopen als ze stationair draaien. Ze zijn wel zuinig en met de injectie rij je wat sneller weg. De ge-choke moet je aanvoelen, en na een beetje aantrekken of induwen kun je lekker wegrijden.  Voor de rest vind ik van de 1.4tjes dat de stoelen zo belabberd zitten. De 150 motor vind ik ook wat sleutel vriendelijker, behalve als je moet kleppen stellen.

De 1.4tjes zijn tegenwoordig geen drol waard, maar ik denk dat de 1.4 uit de jaren 80 ongeveer 10 jaar geleden ook niets waard waren. Tegenwoordig zijn ze wat zeldzamer en goedkoper. Tenminste dat denk ik, die opinie moet ik door meer ervarener forummers rechtvaardigen.

Zowiezo vind ik dat de bx type 1 wat meer charmes heeft. Waarschijnlijk komt het omdat ze wat minder te zien zijn. Alhoewel ik tegenwoordig bijna nooit meer een bx meer zie.

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 september 2008 03:10 AM
  [ # 18 ]

Ik heb juist dan weer liever de TU dan de 150 series… De 150 klinkt wat mij betreft als een echte Peugeot, net zoals destijds de Opels en Renaults een specifiek geluid hadden wat je van een kilometer kon herkennen. Gek genoeg klinkt een BX met TU weer minder als een Peugeot dan een AX (altijd TU).

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 04 september 2008 03:17 AM
  [ # 19 ]

Nou ben ik nieuwsgierig, wie wil zijn bx met 150 motor filmen? Laughing

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 september 2008 10:13 AM
  [ # 20 ]
Visa Ventje schreef:

Zowiezo vind ik dat de bx type 1 wat meer charmes heeft. Waarschijnlijk komt het omdat ze wat minder te zien zijn.

Nee! Het type 1 is nog in de hoedanigheid zoals het de bedoeling was. Alles is perfect in verhouding. Geen overmaatse spoiler, geen spatbordverbredingen, en hoeken op plaatsen waar hoeken horen te zitten. Het is immers een hoekig model!
Later komt het dash met zijn vele afrondingen en de type 2 bumpers, welke simpelweg vloeken bij het hoekige en strakke uiterlijk. OK, het went, en op den duur weet je niet beter, maar een Type 1 is echt puurder.

MaartenH schreef:

Nou ben ik nieuwsgierig, wie wil zijn bx met 150 motor filmen? Laughing

Natuurlijk!

Profiel  

mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1120

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 04 september 2008 12:14 PM
  [ # 21 ]

Ik ben ook 150 fan. Het geluid, het karakter en o wat is dat blokje degelijk. Zelfs de versnellingsbak is met het geklak en gegier helemaal mijn ding Smile.  Niet kapot te krijgen volgens mij. Wel regelmatig je olie verversen, daar zijn ze gevoelig voor. Ik heb een BX met 150c motor gehad, die auto heb ik weg gedaan met 350.000 op de teller.

My other car is a broomstick.

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 september 2008 12:21 PM
  [ # 22 ]
patje74 schreef:
Visa Ventje schreef:

Zowiezo vind ik dat de bx type 1 wat meer charmes heeft. Waarschijnlijk komt het omdat ze wat minder te zien zijn.

Nee! Het type 1 is nog in de hoedanigheid zoals het de bedoeling was. Alles is perfect in verhouding. Geen overmaatse spoiler, geen spatbordverbredingen, en hoeken op plaatsen waar hoeken horen te zitten. Het is immers een hoekig model!
Later komt het dash met zijn vele afrondingen en de type 2 bumpers, welke simpelweg vloeken bij het hoekige en strakke uiterlijk. OK, het went, en op den duur weet je niet beter, maar een Type 1 is echt puurder.

Ik hoop dat de moderator het in dit geval het niet erg vindt dat ik ff een HEAR HEAR! neerzet. Met een kleine aanvulling dat het ook een vreselijk leuk dashboard is.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 september 2008 12:31 PM
  [ # 23 ]

Nee hoor!  Laughing

Zonder gekheid. Ik keek vroeger nooit om naar BX-en. Tot toen bleek dat het het beste alternatief voor een GS was. Toen kwam mijn eerste BX, een type 1, en begon ik op anderen te letten.
Als je dan gewend bent aan een type 1, en je kijkt voor het eerst bewust naar een type 2, dan vallen de brede spatborden (vooral achter, bah!), het dash en de bumpers plotseling erg op, en wel in negatieve zin.
Vanaf dat moment ben ik het type 1 erg gaan waarderen, terwijl ik het type 2 steeds lelijker vond worden. Ik heb er tussendoor 2 gehad, eentje heb ik binnen een week doorverkocht en eentje heb ik binnen een maand gesloopt.  Twisted Evil

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zo heb ik het ervaren, sorry.  Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 04 september 2008 01:16 PM
  [ # 24 ]
patje74 schreef:

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zo heb ik het ervaren, sorry.  Wink

Qua looks ben ik het met je eens, maar qua bouwkwaliteit heb ik toch liever een type 3. Veel betere geluidsisolatie (ja ook tussen BX 14 type 1 en type 3), minder windgeruis (die directe kachelmondjes vanuit de paravan helpen niet echt), schakelaars in het dashboard die niet kapot gaan als je er alleen al naar kijkt en zeker als je ze aanraakt. Minder roestgevoelig. Voor mij betekent de betere afwerking en isolatie ook meer comfort en fijner rijden.
En ach, zo’n type 2 dashboard is nog zeker markant qua ontwerp.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 september 2008 01:40 PM
  [ # 25 ]
mpostma schreef:

....maar qua bouwkwaliteit heb ik toch liever een type 3. Veel betere…....[knip]vanalles![/knip]

Mee eens!

mpostma schreef:

En ach, zo’n type 2 dashboard is nog zeker markant qua ontwerp.

Voor een VW wel ja.  Laughing  Niet voor een ‘troen.

Hmmmm, patje kijkt eens achterom… Damn…. wat gaan wij offtopic!  Laughing  Surprisedops:
Motoren, daar hadden we het over toch?  Wink

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 september 2008 01:48 PM
  [ # 26 ]

we kunnen het ook gaan hebben over de 1400 motoren die ook in de BX kunnen

denk aan:

- AX sport (95 pk)
- AX GTI (95 pk multipoint)
- 150blok van peus 205 met dubbele carb (85pk)
- AX GT carb blok (86 pk)

Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 04 september 2008 02:02 PM
  [ # 27 ]
patje74 schreef:

Motoren, daar hadden we het over toch?  Wink

is ook.

Wat betreft 150 motoren: geweldige blokkies, mechanisch nauwelijks kapot te krijgen. Maar die rommel eromheen! Hoe vaak ik mij niet groen en geel heb geegergerd omdat het ding weer zoop als een tempelier en stotterde als de Johan V omdat er weer een randaccesoire kapot ging. Verder vond ik ook wel een nadeel dat de aandrijflijn door al die extra tandwielen veel speling had.

TU motoren: ja de koppakking is een zwak punt en je moet distributieriemen vervangen. Daarentegen rammelen ze weer minder. Door het ontbreken van een overbrengingstandwielstelsel (omdat de bak gewoon simpel tegen de zijkant van het blok zit) heb je minder wat mechanisch kapot kan.

Het zwaartepunt bij de 150 motor ligt natuurlijk wat lager, maar of je daar in de praktijk nu zoveel voordeel van hebt??

Nja, je kan er eindeloos over blijven dicusseren. Prachtig, zo’n 150 motor en hardstikke koddig, maar in de praktijk van alledag beviel mij de TU motor een stuk beter.

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 497

Gepost: 04 september 2008 05:10 PM
  [ # 28 ]

hier 2 fototjes van mijn blokje. dit is dus een 150A dan?

btw het ziet er vrij vuil uit maar dat komt ook deels door me digi camera. die kleuren zijn vrij slecht Wink

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 september 2008 05:13 PM
  [ # 29 ]
Thiezz schreef:

....dit is dus een 150A dan?

Jups! (mits 4 versnellingen)

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 497

Gepost: 04 september 2008 05:14 PM
  [ # 30 ]

jups zit een 4bakkie in. ik heb nog niet de eer gehad om in andere bxen te kunnen rijden maar ik vind de mijne in ieder geval heerlijk rijden dus tot nu toe bevalt dat blokje me prima Wink

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook