Weet iemand wat de gangbare prijs is van een revisie- set achterdraagarmlagers voor een bx-14?
Heeft iemand het lef gehad om deze lagers op de stoep(of de oprit)
te vervangen?
ben benieuwd.
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Prijzen weet ik niet precies, maar als je de laagste wilt weten dan moet je waarschijnlijk met Hegru te Veldhoven bellen. Vervangen is zeker goed zelf te doen. Achterkant op blokken en sleutelen maar. Op http://www.citroenbx.nl is een duidelijke beschrijving te vinden.
De Hegru in Veldhoven doet het voor ik dacht 110 euro per kant.
Een setje lagers kost je 65 euro, en als je lid bent van de BX club slechts 40 euro. Dat zijn prijzen per kant.
De draagarm zelf demonteren en monteren is op de stoep goed te doen.
Echter de nieuwe lagers in de arm zetten is geen stoepklus.
Ten eerste moet je de oude lagers eruit zien te krijgen.
Wellicht verkoopt de Hegru ook alleen losse draagarmen waar de nieuwe
lagers al in zitten.
Test
Thijsvandebles schreef:Wellicht verkoopt de Hegru ook alleen losse draagarmen waar de nieuwe
lagers al in zitten.
Citroënspecialist J. van Gompel in Eindohoven had voorheen altijd draagarmen liggen waarvan de lagers vervangen waren. Een kwestie van ruilen. Je zou kunnen vragen of ze ze nu nog steeds hebben liggen.
Eric Vertogen schreef:
Citroënspecialist J. van Gompel in Eindohoven had voorheen altijd draagarmen liggen waarvan de lagers vervangen waren. Een kwestie van ruilen. Je zou kunnen vragen of ze ze nu nog steeds hebben liggen.
Dat is ook wat Hegru doet, die wisselen je draagarm gewoon met eentje die een nieuw lager heeft en ze zetten je remschijf+blokken over.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Eric Vertogen schreef:Een kwestie van ruilen
Met gesloten beurs?
Ik heb nog zeker 20 draagarmen liggen met rotte lagers. dat is een ritje Eindhoven waard….
Test
Tamelijk riskant zo’n ruilsysteem , controleer de wiellagers waar de verkoper bij staat.
De wielllagers gaan bepaald niet eeuwig mee.
adals bx-14
bedankt voor alle ideeen.
ik ken iemand met een smeerput,dat lijkt me sowieso prettiger werken.
tweedehands lagers heb ik geen zin in (heb ik al)
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.
nanko schreef:De wielllagers gaan bepaald niet eeuwig mee.
Nou…... het komt een enkele keer voor dat de achterwiellagers vervangen moeten worden.
Hegru leverde idd ook revisiearmen. Die waren in mijn geval (paar jaar geleden) 3 tientjes goedkoper dan wanneer zij de armen erop zetten. Dus 6 tientjes voor de revisie arm. 9 tientjes voor het compleet verwisselen.
Nu is het dus 11 tientjes. Nja, dan zullen de kale armpjes worst case 8 tientjes kosten.
Het grootste probleem met het verwisselen van de lagers is, dat je de binnenlagersschalen er niet makkelijk uitkrijgt. Ze zitten enorm vast (zeker als de arm behoorlijk versleten was) en je hebt maar heel weinig vlees om ze vast te pakken. Vergeet verder niet het ringetje waarmee je de speling op de arm zet weer terug te plaatsen. Strikt genomen moet je met een nieuw lager de speling altijd opnieuw afstellen (en dus opnieuw de dikte van het ringetje bepalen).
mpostma schreef:nanko schreef:De wielllagers gaan bepaald niet eeuwig mee.
Nou…... het komt een enkele keer voor dat de achterwiellagers vervangen moeten worden.
Maar tussen vervangen en nieuw zit nog wel wat in , de meeste gebruikten maken al wat lawaai , ik zou geen genoegen nemen met een ruilarm waarbij het lager duidelijk meer lawaai maakt
Het grootste probleem met het verwisselen van de lagers is, dat je de binnenlagersschalen bedoel je buiten ?er niet makkelijk uitkrijgt. Ze zitten enorm vast (zeker als de arm behoorlijk versleten was) en je hebt maar heel weinig vlees om ze vast te pakken. Vergeet verder niet het ringetje waarmee je de speling op de arm zet weer terug te plaatsen. Strikt genomen moet je met een nieuw lager de speling altijd opnieuw afstellen (en dus opnieuw de dikte van het ringetje bepalen).
Het lijkt er op dat je de truuk met de lasrups dan niet kent.
Ik leg in de buitenring een dikke rups met m’n MIG , dat heeft als gevolg dat de ring krimpt en je een mooie rand krijgt om hem er uit te slaan
Ja de MIG truuk werkt altijd wel goed.
Overigens controleert de Hegru de wiellagers. Indien nodig worden de armen geleverd met óók nieuwe wiellager[s].
Test
De truuk met de lasrups ken ik wel. Maar je moet dan wel een lasapparaat bezitten. Niet elke hobbyist heeft een lasapparaat.
Laatst nog bij de Hegru geweest, voor de Gti was het 130 euro voor een draagarm, weet niet of Gti duurder is dan een 1.4 of 1.6. Kan mij herinneren dat beide zijden voor de deauville een jaar terug 220 euro waren.
Voor mij was het iig goedkoop want m’n wiellager en m’n adal waren rot de linker kant. En hier op ‘t forum nog nooit iemand horen klagen over de door hegru gemonteerde wiellagers. Dus ik neem aan dat die wel goed gecontroleerd worden (misschien ook wel vernieuwd).
O, ja de reden dat mijn wiellager rot was, lag eraan dat het naafkapje er niet goed op zat en er dus rommel in het lager was gekomen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
@mighel: heb je niet toevallig een GTI met ABS?
Door de ABS bedrading is het meer werk voor de Hegru. Als je het lousy doet hang je het draadje aan de onderkant van het subframe in een extra aantal tie-wraps. Of je doet het netjes, laat het subframe wat zakken en legt het ABS touwtje weer bovenlangs, netjes in het clipje.
Bovendien heeft een ruilsysteem zeker met ABS sensoren meer risico voor de klant (en dus ook risico op gedonder voor de HEGRU). Ze moeten OF dezelfde arm reviseren en terugplaatsen (minder handig dan uitwisselen) OF je moet maar mazzel hebben dat je een arm terugkrijgt met een betere of even goede ABS sensor.
Ik heb indertijd mijn Toulouse laten voorzien van nieuwe ADALen door de Hegru. Beviel me prima.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mighel heeft mijn oude en toen Miranda’s GTI zonder ABS.
Ik heb trouwens een keer een ABS poot onder mijn TRi gehangen en toen redelijk simpel de ABS ring eraf kunnen tikken.
En met een stevige dop van de juiste dikte tik je die lagers er ook redelijk soepel uit.
Ik neem trouwens aan dat het de linker Adal betrof voor Mighel, want ik heb toen nog een andere poot rechts onder die GTi gehangen omdat de poot die eronderuit kwam toch wel flink vermangeld was
Dat is wel weer een mooie indicatie dat je toch echt niet te lang met slechte lagers moet doorrijden. (aan de andere kant een poot voor 3 tientjes extra is natuurlijk ook niet zo’n hele uitgave)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
ik zit momenteel met het zelfde probleem van versleten adals.
Nu heb ik zitten twijfelen of ik dit zelf ga doen maar heb ook al 2 hobby wagens die aan wat aandacht toe zijn..
Dus weet er iemand een goed adresje in Den Haag en omgeving, mijn vaste garage hebben ze opgeheven toen Le velo over ging naar het motorhuis en daar kom ik niet i.v.m. slechte ervaringen.
if you believe in it you can make it happen