Nou, de wagen is weer terug. De slangen naar de kachelradiateur zijn vervangen incl het koppelstuk. Kosten van die onderdeel bedraagt € 50 en 1,5 uur heeft de man eraan gewerkt. Kosten totaal dus een slordige € 112,00.
De verwarming deed het weer naar mijn insziens. Ik reed terug van lelystad naar dronten en halverwege heb ik de verwarming maar weer uit gedaan, want het werd me toch iets te warm.
Gr Richard
anderhalf uur om een slang te verwissellen ???
Ik heb laatst exact dezelfde slang vervangen.. was binnen het uur klaar incl. nieuwe kvs en ontluchten. En dat was zonder brug…
Die slang prijs is prima te doen… dat kost tie bij een dealer.
1,5 uur is erg netjes voor een TU motor met een brede 16V kop, deze lange slang loopt in nogal wat bochten, bij een 8V TU is het ook een leuk feestje om deze slang te vervangen.
Ja, het onderdeeltje zag er leuk uit!
Hij heeft ook gelijk mijn wielkast aan de bestuurderskant vastgezet. Deze heb ik een keer losgetrokken en toen vastgemaakt met een touwtje… ops:
Nu hopen dat ie het goed blijft doen!!! Ik houd jullie op de hoogte.
gr Richard
Even update.
Auto draait lekker weer. Nu is helaas mijn kachelweerstand stuk (vanavond eruit halen). De kachel wordt lekker warm, maar als ik hem op stand 4 zet wordt ie na ong. 10 sec. kouder… hij verliest capaciteit lijkt mij. Kan dit te maken hebben met de kachelradiateur?
gr Richard
kort schopje
Hoe is het gesteld met het vloeistof niveau?
Want eerst deed hij het toch opperbest.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Hoe is het gesteld met het vloeistof niveau?
Want eerst deed hij het toch opperbest.
Dit is goed. Staat tussen min en max.
Is er in het verleden misschien een “pil” in het
koelsysteem gegooid?
De kachel radiator is vaak de eerste die dan verstopt
Als je een groot temperatuurverschil voelt over de slangen
die van de kachel komen , zit hij zeker dicht.
De koudste slang zou je niet vast moeten kunnen houden
schat ik zo
Wel de kachel ventilator even op zijn hardst zetten.
nanko schreef:Is er in het verleden misschien een “pil” in het
koelsysteem gegooid?
De kachel radiator is vaak de eerste die dan verstopt
Als je een groot temperatuurverschil voelt over de slangen
die van de kachel komen , zit hij zeker dicht.
De koudste slang zou je niet vast moeten kunnen houden
schat ik zo
Wel de kachel ventilator even op zijn hardst zetten.
De monteur die de koppakking heeft vervangen, vermoedde dat er inderdaad een pil is ingegooid.
nanko schreef:Is er in het verleden misschien een “pil” in het
koelsysteem gegooid?
De kachel radiator is vaak de eerste die dan verstopt
Als je een groot temperatuurverschil voelt over de slangen
die van de kachel komen , zit hij zeker dicht.
De koudste slang zou je niet vast moeten kunnen houden
schat ik zo
Wel de kachel ventilator even op zijn hardst zetten.
Nog even wat. Als ik met de auto wegrijdt komt ie goed op temperatuur. Als de koelwatertemperatuurmeter richting de 90 graden is draai ik de verwarming open. Als ik dit doe, voel ik nog niet direct warmte, dit duurt dan nog gemiddeld een kwartier voor er lekker warme lucht uitkomt.
gr Richard
dan zit die radiator wel dicht.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het is mischien te ver gezocht , maar werkt je waterpomp nog correct ?? Heb het ooit één keer meegemaakt dat de schoep los op de as zat , waardoor er ook allerlei rare verschijnelen de kop op staken .
Gaat je kraan van de verwarming goed open ???
Kan je in de radiator zien dat de koelvleoistof goed rondgaat , werkt je ventilator normaal ??
Natuurlijk eerst thermostaat en dop vervangen , voor je het ergste gaat vermoeden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Het is mischien te ver gezocht , maar werkt je waterpomp nog correct ?? Heb het ooit één keer meegemaakt dat de schoep los op de as zat , waardoor er ook allerlei rare verschijnelen de kop op staken .
Gaat je kraan van de verwarming goed open ???
Kan je in de radiator zien dat de koelvleoistof goed rondgaat , werkt je ventilator normaal ??
Natuurlijk eerst thermostaat en dop vervangen , voor je het ergste gaat vermoeden .
Walter
Hallo, alvast bedankt voor je hulp.
De waterpomp is met de koppakking vervangen, ong. een jaar geleden dus. De thermostaat is kort daarvoor vervangen, dop op het reservoir (nog) niet.
Waar zit de kraan van de verwarming?
Koelventilator slaat keurig aan bij ong. 95 graden.
gr Richard
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Geen idee bij een ZX , maar dat kan moeilijk anders dan binnen achter de middenconsole zitten .
Als je in het motorcompartiment kijkt waar de slangen naar binnen gaan heb je al een goede aanwijzing .
Nu lees ik in een ander topic : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173377&highlight=kachelkraan
dat er in een ZX geen kachelkraan zou zitten ops:
Dus vermoed ik dat het met een klep zal werken die de radiator afdekt , en dat waarschijnlijk de bediening hiervan loszit of afgebroken is .
Denk dat je hiervoor best een vraag steld in het ZX gedeelte van dit forum .
Succes ,
Walter
Meten is weten , gissen is missen