Ik rij nu inmiddels bijna een jaartje met veel plezier in mijn ZX 1.8i Furio, wat dus betekent dat het tijd wordt voor de APK! 26 September ga ik hem laten keuren, dus duimen…
Mijn vraag…
Wat zijn de zwakkere plekken van de 94er Furio? En aan wat
voor kosten moet ik denken bij evt. reparatie of vervanging daarvan?
Ik heb echt veel plezier met deze auto, en wil hem daarom graag behouden, maar dat moet de portemonnee natuurlijk ook toelaten…
Bedankt!
Re: Het is zover… de APK!
Lijkt me een beetje onzinnig om te gaan gokken wat er bij jouw 14 jaar oude ZX kapot kan zijn voor de APK. Laat em maar gewoon keuren en dan kan je altijd hier posten wat er aan gedaan moet worden en of het redelijk is.
Ik vraag ook niet wat er aan MIJN zx kapot kan zijn, ik vraag alleen of er bekende zwakke punten aan dit type zijn
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Thanks!
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Je kunt alleen maar dingen voorkomen
Oja das waar, Citroens gaan niet kapot, toch?
Ojee…
Luitjes, slecht nieuws…
Ik heb m’n ZX vandaag laten keuren en het was bar en boos…
Hier komt de waslijst:
-3 banden moeten vervangen,
- Aandrijfashoes en homokineet linksvoor
- Rechter stuurhuishoes
- Rem rechtsachter
- Claxon
- Remblokken voor NOG geen afkeur, wel advies om te vervangen
- Kentekenverlichting
- Stadslicht Rechtsvoor
- Mistlampen voor +achter
Al met al een schadepost van rond de 600 euro. NU heb ik jullie advies nodig. Wat te doen? Ik denk aan inruil, maar wat krijg ik ervoor?
Is er hier iemand die een uitdaging zoekt? Of zal ik het toch gewoon laten repareren, want het is zo’n fijn bakkie…
Keuzes, keuzes…
Wie weet raad? Als ik hem wil houden, moet het voor 13 oktober verholpen…
Dit had je van tevoren wel zelf kunnen zien aankomen?
ik zou op zijn minst mijn lichten checken
Wat kan ik zien aankomen? IK ben een liefhebber, geen kenner. Mistlampen gebruik ik niet, en de lampen leken goed, ik rijd vaak genoeg ‘s avonds.
Maar dat vroeg ik niet.Ik vroeg een advies. Geen ‘wijsneuzen’.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Sorry, maar alle dingen die je opnoemt zijn zaken die vroeg of laat gewoon gaan. Daarbij zijn alle hoesjes niet tegelijk kapot gegaan, en ook bandjes slijten niet plotseling. Maak daar dan ook aub 4 nieuwe banden van, dan heb je straks niet de lullige situatie dat je 1 nieuwe band hoeft te kopen.
Remblokjes moet je niet helemaal oprijden want dan kost het je straks ook nog een stel schijven. Vervang die dus ook gelijk even.
Met gedegen periodiek onderhoud waren deze zaken waarschijnlijk een voor een aan het licht gekomen en was de apk nu een eitje geweest. En zoals je vreesde, hebben al de genoemde zaken niets met typische ZX-kwaaltjes te maken. Dit is gewoon onderhoud en zeker geen horror!
Hoe staat de wagen er onderhoudstechnisch voor, dus los van de APK-punten? Heb je hem afgereden of staat het zaakje er nog netjes bij? Inruilen en met een ander gaan rijden zal naar mijn idee weer de zelfde “horror” op kunnen leveren, alleen dan volgend jaar.
IK stond op het punt hem een beurt te laten geven, maar heb de apk afgewacht. Heb geen nieuw keuringsrapport gekregen, zodat ik kan bedenken wat ik ermee wil doen.
Wat kan ik hiervoor vragen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een afgekeurde ZX van 14 jaar? Eh… reken op een bedrag tussen “geen drol” en “een schijntje”. Serieus!
Accepteer dat autorijden en dus onderhoud gewoon geld kost. Wat verwacht je te kunnen kopen voor die uitgespaarde €600,-?
Ik denk dat je een zelfde wagen terug krijgt, maar met betere hoesjes, betere bandjes, maar weer andere problemen die het komende jaar aan het licht komen. Per saldo schiet je er dus niets mee op.
€600 ballen is niks voor een jaar autorijden! Als je goedkoper wilt, moet je je handen uit de mouwen steken. En dan nog…
Omdat het toch haast hetzefde is ; Berlingo - ZX
Ik heb verleden jaar in 1 beurt vervangen :
2 banden, aandrijfas links compleet, remblokken vooraan, remschoenen achteraan + pompjes, remolie, motorolie en filter, bakolie en 2 nieuwe dichtingen aan de aandrijfassen, middendemper uitlaat, 2 reactiestangetjes op de stang, ... ik vergeet vast nog wat kleine prul. Heeft me een 600€ gekost, was ook allemaal achterstallig onderhoud, dit jaar nog niets moeten uitgeven door die grote beurt.
http://www.onderdelenzoeker.nl/
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Re: Ojee…
Edgewalker schreef:- Mistlampen voor +achter
Een auto uit 94 hoeft geen werkend mistachterlicht te hebben, zelfs niet als er binnen een knopje voor zit (norm is uit mijn hoofd 1997). Je kan de regelementen erop nakijken, of gewoon laten maken.
50 euro onderhoud per maand lijkt mij trouwens geen verrassing, en zeker geen horror. Voorals niet als je ervan uitgaat dat dit je eerste jaar was, dan liggen de kosten toch vaak wat hoger ivm achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar die de verkoop zag aankomen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
600 euro, voor een auto die je net hebt, waar je nog geen onderhoud aan hebt laten plegen? Vind ik nog meevallen. Autorijden kost geld, en als jij die auto straks netjes in orde hebt én netjes bij kunt houden zullen deze verrassingen tot het verleden behoren. Als je dan alles geduren een jaar gaat optellen zul je over dat jaar ook wel zo’n bedrag kwijt zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste